Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Meglehetősen változékony az idei nyár, a lehűléseket követő újabb hőhullámok erősen megviselik a sofőröket, próbára teszik járműveiket. Aki hosszabb utakra is vállalkozik, indulás előtt érdemes néhány rutinvizsgálatot megejtenie a motortérben.
A fék- és a motorolaj, valamint a hűtőfolyadék szintjének kontrollja után az akkumulátor életerejét szintén igen hasznos ellenőrizni, hiszen a tudása végéhez közeledő áramforrás a forróságban is cserbenhagyhat bennünket. Nyáron több a közlekedési dugó, sokat jár a klíma, így megnövekszik a fogyasztás, ezért legyen mindig elégséges benzin vagy dízelolaj a tankban. De ne essünk rögtön kétségbe, ha az üzemanyagszint- mérő figyelmeztet: a műszert úgy állítják be, hogy a tartaléknak szánt mennyiség – általánosan a teljes tartály űrtartalmának 10-15 százaléka – felhasználása előtt jelezzen.
Ha például a kocsink tankja 50 literes és a motor étvágya száz kilométerenként 6,5 liter, akkor a figyelmeztető jelzés felvillanásakor még legalább ötliternyi maradék üzemanyaggal minimum 75 kilométert tehetünk meg. Viszont nem tanácsos a tankot „lenullázni”, mert az utolsó deciliterek a tank alján lévő üledéket is beadagolják a motortérbe, ami igencsak drágán javítható károsodáshoz vezethet. Amikor a gumikat (a pótkereket is) ellenőrizzük, ne feledjük, hogy bennük a légnyomás a hőségben legalább egytized barral megemelkedik.
Ha alacsony a guminyomás, a fékút akár 30 százalékkal is megnövekedhet, s mivel a futófelület egyenlőtlenül érintkezik az útfelülettel, fékezéskor az abroncs közepe elemelkedik, így a két széle erősen kopik, a túlmelegedés miatt a gumi hamarabb elöregszik. Túlfújt kerekekkel pedig hiába szeretnénk csökkenteni a gördülési ellenállást és így üzemanyagot spórolni, a hasznot az egyenlőtlen kopás könnyen elviszi, hiszen korábban kell az abroncsokat lecserélni.
A nagy meleg megviseli a sofőrök szervezetét, ezért fáradékonyabbá válnak és fokozódik az elalvási hajlamuk, a reakcióidejük megnövekszik és a reflexeik lassulnak, türelmetlenül és agresszívabban vezetnek. Nyáron a több gyalogos, gyermek, motoros, kerékpáros, kutyasétáltató szintén veszélyforrást jelenthet.
Legyen nálunk innivaló bőséggel, s ha idősek és gyerekek is utaznak velünk, lehetőség szerint árnyékoljuk az ablakokat, gyakrabban tartsunk pihenőket. A légkondicionálót úgy használjuk, hogy a külső hőmérséklethez képest belül 7-8 fokkal legyen kevesebb, mivel az ennél nagyobb eltérés megfázáshoz vezethet.
Az út- és közlekedési viszonyokról a helyi tarifával hívható 06-40-40-50-60-as kékszámon, illetve a www.utinform.hu weboldalon tájékozódhatunk.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu