Túlélőtúra a volánnál: Sutba a jogosítvánnyal!

FORRADALOM a közlekedésben: a villanymotorok uralomra jutásával egy időben a vezető nélküli járművek szintén meghódítják a világot. Mindezt számosan szemlélik kétkedve, főként a sofőrmentes autóktól berzenkednek sokan.

Ország-világBudai Horváth József2016. 07. 07. csütörtök2016. 07. 07.

Kép: A Google self-driving car travels eastbound on San Antonio Road in Mountain View, Calif., on Wednesday, Oct. 22, 2015. (Photo by Karl Mondon/Bay Area News Group/TNS) *** Please Use Credit from Credit Field ***, Image: 264280598, License: Rights-managed, Restrictions: *** World Rights *** US Newspapers Out ***, Model Release: no, Credit line: Profimedia, SIPA USA, Fotó: Profimedia

Google, Tesla, others wait for DMVís self-driving rules
A Google self-driving car travels eastbound on San Antonio Road in Mountain View, Calif., on Wednesday, Oct. 22, 2015. (Photo by Karl Mondon/Bay Area News Group/TNS) *** Please Use Credit from Credit Field ***, Image: 264280598, License: Rights-managed, Restrictions: *** World Rights *** US Newspapers Out ***, Model Release: no, Credit line: Profimedia, SIPA USA
Fotó: Profimedia

Az önvezető autó több navigációs eszközt – ultrahangos, radaros érzékelők, 2D és 3D kamerák, GPS, a blokkolásgátló jeladói – is használ, a beérkező információkat villámgyorsan értékeli, majd a megfelelő válaszokkal áll elő, s végre is hajtja azokat. Kiiktatja az ember közreműködését, így a sofőr figyelmetlensége, fáradtsága miatti hibák elmaradnak, csökken a balesetek valószínűsége (a vészmegállás hatékonyabb). Előnyei közé sorolják továbbá, hogy célszerűen használja ki az útfelületet (ideális sávtartás), elkerüli a közlekedési dugókat.

Mármost csak az a kérdés, hogy napjaink vezetői mekkora bizalmat éreznek a robotok iránt, s mennyiért mondanának le a vezetés élményéről? (A botcsinálta sofőrök nyilván aligha keseregnek, hogy át kell adniuk az irányítást, és számukra mindössze az ücsörgés marad.) Mindenesetre több világcég is foglalkozik önvezető autója kifejlesztésével.

A Google tesztautói tavaly ősszel csaknem 700 ezer kilométert tettek meg a kaliforniai San José vidékén. Eközben a mérnökök 272 technikai problémát észleltek, és mindössze 13 esetben kellett a sofőrnek átvennie az irányítást, hogy elkerülje a vészhelyzetet, amiben a robotpilóta nem tudott zöldágra vergődni.

Míg 2014-ben 600, a múlt esztendőben 2900 mérföldre jutott egy-egy hiba. Az elektromos autók piacán élen álló Tesla felhívja a figyelmet a már ma is létező funkciókra: az autó önállóan tolat ki a garázsból, képes bárhová beparkolni, az irányjelzőt kapcsolva önállóan vált sávot, miközben folyamatosan figyeli a forgalmat.

Százmillió dolláros ráfordítással a Toyota és a Volkswagen taxis, a General Motors fuvarrendelő alkalmazással fogott össze, az Apple egy kínai cégbe fektetett be egymilliárdot.

A Volvo a magyar AdasWorks szoftverfejlesztő vállalkozással és a Nvidiával együttműködve jövőre 100 autót bocsát önkéntes sofőrök rendelkezésére. A jelentkezők Göteborg környékén kijelölt útszakaszokon, valódi forgalomban tesztelik az automatizált vezetésre felkészített XC90-eseket. A vezetőprogram szuperszámítógépe képes a környező járműveket, gyalogosokat, forgalmi sávokat, közlekedési táblákat, az úton lévő valamennyi – az önjáró autók biztonságos közlekedéséhez szükséges – objektumot feltérképezni. A projekt sikere esetén az önvezető Volvók sorozatgyártását 2020- ra tervezik. Szingapúrban holland kooperációval még az idén 24 elektromos hajtású önvezető buszt helyeznek forgalomba. A német állami vasúttársaság hat-hét éven belül teljesen automatizált szerelvényeket közlekedtet a vasúthálózat több szakaszán. Magyarország járműipari tesztpályát épít Zalaegerszegen, ahol lehetőség nyílik az önvezető járművek huzamosabb idejű tesztelésére.

A Google szerint az utakon 2025 előtt nem látunk önvezető autókat. A Tesla viszont állítja, hogy már kéthárom év múlva, a világon elsőként árusítják majd a sofőr nélküli kocsikat.

 

ELSŐ KOCCANÁS. Még vita tárgya, hogy az önvezető autó meghibásodása esetén ki felel a balesetért? Amúgy már bekövetkezett az első baki is: a Google rendszerével irányított Lexus kis sebességgel ütközött, a koccanásnál az algoritmus tévedett. Egy kereszteződésben, bonyolult helyzetben a „sofőr” tamáskodott, majd kanyarodás helyett visszahúzódott a saját sávja közepére, ahol összekoccant az odaérkező busszal. A kocsiban ülő tesztvezető sem számított az ütközésre. A mérnökök kijavították a hibát.

Ezek is érdekelhetnek