Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
VILÁGJÁRÓ - HAJNALI ÓRÁBAN az indiai falvakban sétálva nem ritka jelenség a ház udvarán vagy éppen a tetején jógapózban meditáló helyiek látványa. Ahogy közeledünk a hindu India legszentebb helyszíneihez, mind többen fordulnak a spiritualitás felé, és a hétköznapok részévé emelik az ősök által felhalmozott tapasztalást, különleges tudást.
Kép: India túra utazás egzotikus yóga testedzés kultúra jóga hindu 2016 06 21 Fotó: Kállai Márton
Rishikesh a Gangesz felső folyásánál található, a szent folyó itt hagyja maga mögött a Himalája utolsó vonulatait, hogy megszelídülve az alföld felé vegye útját. Az apró település zarándokok és jógik ezreit vonzza az év minden időszakában. Az „istennő folyó” mindkét partja gyakorlatilag tudatosan kialakított fürdőhelyként működik, hogy kiszolgálja a rengeteg merítkezni vágyót. Többször jártam már a Gangesz partján, de most is ugyanúgy lenyűgöz ember és természet ilyetén találkozása, mint legelőször. A hívek megmerítkeznek a vízben, ami hitük szerint elmossa a bűnöket. Idegenvezetőm, Abhijeet a Himalájában született, de már régóta Delhiben él és jobbára irodai munkát végez, amikor nem külföldieket kísérget. Náluk családi program, hogy a szülői ház meglátogatásakor útba eső folyószakaszon minden alkalommal rituális fürdőt vesznek.
A hindu hit szerint egy fürdőzés a Gangeszban segít megszabadulni az örökös újjászületéstől, és a lélek kikerülhet a földi körforgásból. Hasonló gondolatként fogalmazódik meg a jóga végcélja is: a megvilágosodást a megszabadulás követi, ami a lélek kikerülését jelenti a halál és újjászületés körforgásából. Ebben az értelemben a jóga és a hinduizmus elválaszthatatlan egymástól, ám a modernizálódó irányzatok kiemelik, hogy a jóga tanai és tapasztalatai nem kizárólag a hindu hívők számára nyújthatnak segítséget az életvezetéshez.
Ezt hangsúlyozzák számunkra Rishikesh legnagyobb ashramjában (azaz spirituális elvonulóhelyén), a Parmarth Niketan jógaközpontban.
Több mint ezer szoba várja a zarándokokat és érdeklődőket. Mindennap többféle jóga- és meditációs óra közül választhatnak a megvilágosulni vágyók, de megismerkedhetnek az akupresszúra, a reiki vagy az ayurvéda tudományával is. Remek hely ez, ha valaki a jóga fizikai gyakorlatsorán túl a befelé fordulás, a testi, szellemi és lelki egyensúly valódi elérését tűzi ki céljául. Aki ellátogat ide, garantáltan találkozik a jógi lét eredeti eszméivel, melynek csupán apró szelete az európai kultúrkörben elterjedt fizikai gyakorlatok mintegy sportként való alkalmazása.
Az ashram életét vezető guru azzal tisztelte meg társaságunkat, hogy maga vezényelte az esti Gangesz-parti arati ceremóniát. Ez a hindu vallási rítus egy énekléssel és zenével összekötött esemény, amely során egy égő arati lámpát vagy tálat mozgatnak körkörösen, akár a jelenlévők közösen. A láng a megtisztulást jelképezi. Az áldás úgy érhető el, ha a hívők tenyerüket a láng fölé tartják, majd a homlokukhoz érintik. Egy-egy szertartás után a papok által meggyújtott lángot körbehordják, hogy a jelen lévő tömeg valamennyi tagja számára lehetőség legyen a tisztító tűz közelébe férkőzni.
Zarándokok tömege érkezik nap mint nap, és hasonló szertartást tartanak minden este a Gangesz fenti szakaszának másik szent helyén, Haridwar településen is. Itt működik a Patanjali Yogpeeth központ és kórház, ahol orvosi eszközökkel vizsgálják a jóga testünkre gyakorolt hatását. A jelentkezőket kezelésük előtt és azt követően is laborvizsgálatoknak vetik alá, hogy a szubjektív hatást mérhető számokkal támasszák alá. Gyógyszert és gyógyító készítményeket fejlesztő részleggel is rendelkeznek, valamint egy tízezer fő befogadóképességű fedett, légkondicionált jógateremmel.
XXX
Ha valaki úgy dönt, hogy a lenyűgöző, ám némiképp emberpróbáló Gangesz-vidék helyett egy turisztikailag kiépültebb területen szeretné a megvilágosodást keresni, vagy éppen valamelyik tradicionális módszerrel kezeltetné magát, a legjobb alternatívát Kerala állam adja. A dél-indiai tartomány helyi mércével nézve igen gazdag, és az életvitel is kellemesen lassúbb, mint a nyüzsgő északon.
A tengerpartra épült szállodák általában képzett személyzettel rendelkeznek, nem ritkán szállást, kezelést és meditációt is kínálnak együtt. Ilyen komplex intézmény a Sivananda jógaközpont, ahol ayurvédakezeléseket is végeznek.
Az elfogadható összegért bérelt szoba meglehetősen puritán, de a berendezés hiányossága a szellemi elmélyülést hivatott szolgálni. Fontos, hogy megfelelő nyitottsággal álljunk az egyéni igényekre szabott kúrákhoz és feladatokhoz.
A legtöbb ashram egy-egy jól ismert guru tanításai és filozófiája mentén működik, személyi kultuszuk a mindennapok részei. A látogatónak érdemes úgy választania, hogy a megannyi irányzat közül a leginkább testhezállót részesítse előnyben. A nyugati civilizációból érkezők zöme évről évre visszatér, hogy lelki-szellemi-testi fejlődésének újabb és újabb lökést adjon.
XXX
Talán nem az első látogatás alkalmával, de mindenképpen érdemes elmenni a dél-indiai Tamil-Nadu államban található Pondicherry városába. A francia koloniális behatást mai napig magán viselő város önmagában is sajátos látnivaló Indiában, tengerparti sétánya és építészeti emlékei kiemelik az amúgy sem unalmas indiai környezetből. Itt működik az Aurobindo ashram – személyes véleményem szerint a leginkább magával ragadó, bensőséges hangulatot árasztó, különleges zarándokközpont.
A névadó, Aurobindo közigazgatási pályára készült a brit uralom évei alatt, ám később az indiai függetlenedési mozgalom egyik befolyásos szereplője lett. Britellenes cikkei miatt elítélték; börtönévei alatt kezdődtek spirituális élményei, melyeknek hatására felhagyott a politikával, és a spirituális létnek szentelte életét. Munkatársa, Mira Alfassa segítségével megalapította az Aurobindo ashramot, és egy integrált jógának nevezett irányzatot dolgozott ki, melyben az isteni élet földi megvalósítását hirdette. Miután ő maga visszavonult a nyilvánosságtól, az ashramot az Anyára hagyta.
Az Anya, azaz Mira Alfassa hozta létre a hatvanas években Auroville városát Pondicherry közelében. Az ötlet egy politikamentes állam megalkotása, ahol a világ bármely tájáról érkező ember vallási vagy származásbeli különbségein felülkerekedve, harmóniában élhet együtt. A kísérleti vagy jövővárosnak is nevezett település célja a természetközeli élet gyakorlati megélése, a természeti erőforrások tiszteletben tartásával és mérsékelt kihasználásával. Életüket az egész emberiség számára mutatott, egyetemesen működő példának tekintik.
Központi szentélyük a Matrimandir, mely egyik valláshoz sem köthető. A hatalmas, gömb alakú épületet úgy definiálják, mint a koncentráció és meditáció szentélyét. Belsejében található a világ legnagyobb, optikailag tökéletes üveggömbje. A városnak jelenleg mintegy 2000 lakója van, ebből a dokumentációk szerint pillanatnyilag hatan érkeztek Magyarországról.
Kép és szöveg: Kállai Márton
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu