Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A külföldi utazás leggyorsabb módja még mindig a repülés. Ám nemegyszer fordul elő, hogy a járatot törlik, vagy – legtöbbször műszaki hibára hivatkozva – több órával később száll fel a gép, sok esetben jelentős anyagi kárt okozva az utasnak. A kártérítés azonban a légi utasoknak is jár, az uniós jog szigorú szabályozását nehéz kijátszani, még ha a légitársaságok maguktól sok esetben hajlamosak is ettől eltekinteni.
Kép: Reptér repülögép Liszt Ferenc Repülőtér Ferihegy repülőtér wizzair airbus a320 utazás külföldre utasszállító utasok 2015.08.04. fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361
Magyarországon kevesen tudnak arról a lehetőségről, hogy a 3 óránál többet késő, illetve a törölt vagy a túlfoglalt járatok utasai az adott járat időpontját követő öt éven belül érvényesíthetik kártérítési igényüket.
Az utóbbi öt évben a számítások szerint mintegy 297 ezer magyar utazott azon a 2300 járaton, amelyek több mint 3 órát késtek, illetve amelyeket töröltek vagy túlfoglaltak. Ezen utasok 97 százaléka még nem nyújtott be kártérítési igényt, így a számukra még ki nem fizetett kártérítések teljes becsült összege 23 milliárd forint. Az európai törvények szerint a 3 óránál többet késő, illetve a törölt vagy a túlfoglalt járatok utasai a jegy eredeti árától függetlenül fejenként 250, 400, illetve 600 euró pénzügyi kártérítésre jogosultak a repülőút hosszától függően.
A kártérítés minden európai repülőtérről induló járatra, illetve az európai légitársaságok által üzemeltetett, európai repülőterekre érkező járatokra érvényes.
A légitársaságok vonakodnak a kártérítések kifizetésétől, ráadásul a magyarok nem is ismerik az őket védő jogszabályokat. Egy, a légitársaságok járatainak törlése, késése, valamint túlfoglalása esetén felmerülő követelések kezelésére szakosodott belga társaság, a Claim it az utasok nevében jogi úton hajtja be a légitársaságoktól a késések, a járattörlések vagy a túlfoglalások után járó jogos pénzügyi kártérítést.
A légi utasok jogi segítségnyújtására szakosodott, az iparágában Európa egyik vezető vállalatának számító cég a magyar légi utasoknak is segítséget nyújt abban, hogy érvényesítsék követelésüket a légitársaságokkal szemben. A Claim it sikerdíjas rendszerben működik, a megszerzett kártérítés 25 százalékát fizeti ki az ügyfél. Ám ha a követelést nem sikerül érvényesíteni, az ügyfél nem fizet a jogi szolgáltatásért, és az ezekkel járó költségeket is teljes egészében a társaság fedezi.
MIKOR NEM JÁR KÁRTÉRÍTÉS?
Az uniós szabályozás értelmében négy esetben egész biztos, hogy nem érdemes
jogorvoslatért fordulni:
– Extrém időjárási körülmény (az, ha Svájcban januárban hóvihar van, nem
számít különleges időjárási viszonynak)
– Háború, politikai feszültség
– Rendkívüli sztrájk
– Ha sürgős orvosi eset miatt késik a repülőgép
MIRE VAN SZÜKSÉG?
- Útlevél másolata
- Repülőjegy másolata
- Meghatalmazás, amelyben kizárólagosan
a Claim itet bízzák
meg a kártérítés rendezésével
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu