A Barguzin atomvonat lesz a legújabb orosz nukleáris csapásmérő eszköz

Ha azt mondjuk egy újságot olvasó, tájékozott magyar embernek, Barguzin, ő rávágja: Petőfi. Nos, ez bombasztikusan változni fog a közeljövőben, az orosz hadügy jóvoltából.

Ország-világKirály Farkas2016. 12. 02. péntek2016. 12. 02.

Kép: A training launching of a solid-propellant intercontinental ballistic missile rs-22b (ss-24) from a combat railway missile complex , russian strategic missile forces were formed in december 17,1959 , they proved their combat effectiveness in the modern warfare, december 10, 2002, russia. (Photo by: Sovfoto/UIG via Getty Images), Fotó: Sovfoto

A training launching of a solid-propellant intercontinental ballistic missile rs-22b (ss-24) from a combat railway missile complex , russian strategic missile forces were formed in december 17,1959 , they proved their combat effectiveness in the mode
A training launching of a solid-propellant intercontinental ballistic missile rs-22b (ss-24) from a combat railway missile complex , russian strategic missile forces were formed in december 17,1959 , they proved their combat effectiveness in the modern warfare, december 10, 2002, russia. (Photo by: Sovfoto/UIG via Getty Images)
Fotó: Sovfoto

Nukleáris töltetet hordozó rakétát számtalan módon lehet indítani: silókból, hajóról, tengeralattjáróról, repülőgépről, tehergépkocsikról… és vonatról.

Ez utóbbi megoldást tesztelték nemrég orosz földön: 2017-ben már rendszerbe is állhat a legújabb nukleáris csapásmérő eszköz, a Barguzin atomvonat – jelentette be az orosz Hadászati Rakétaerők parancsnoka, Szergej Karakajev vezérezredes. Az első teszteket mintegy két hete hajtották végre, sikerrel. Tegyük hozzá: a tesztek során semmiféle atomtöltetet nem használtak, csupán azt vizsgálták, hogy a szerkezet képes-e kilőni a hordozórakétát.

A Barguzin nem az első atomvonat. A ’80-as években a szovjet hadsereg sikeresen tesztelt, majd üzembe helyezett 36 darab, Mologyec rakétákat hordozó Katonai Vasúti Rakétakomplexumot (KVR), amelyekről szintén nukleáris rakétákat indíthattak. A vonatok a NATO számára hatalmas fenyegetést jelentettek, mert bár létezésükről tudtak, azok bárhol úton lehettek a 145 000 kilométeres szovjet vasúthálózaton, és naponta 1600 kilométert tehettek meg.

A NATO 18 kémműholddal próbálta követni a KVR-eket. Ezeket azonban 2005-re mind leszerelték – részben azért, mert az azokon rendszeresített rakéták fejlesztője a függetlenné vált Ukrajnában maradt, részben pedig a hidegháború langyosodásának köszönhetően. De a régi szokások megmaradtak – a szovjetek/oroszok mindig is nagy erőket fektettek abba, hogy szárazföldi indítású rakétáik mobil telepítésűek legyenek.

A Barguzin komplexum is nagyon ígéretes. Elsősorban az álcázhatósága miatt: míg a KVR-eket három mozdony szolgálta ki, ami meglehetősen feltűnő volt, addig az új atomvonatot csak egy fogja vontatni – nem beszélve a modern álcázó technikáról. Úgy tűnik, sok műholdat kell fellőnie a NATO-nak a közeljövőben.

Ezek is érdekelhetnek