A statisztika szerint kevesebben vannak - A mérésben azonban valami hiba lehet

Egyre kevesebb az olvasási, írási, számolási nehézséggel, vagyis diszlexiával, diszgráfiával és diszkalkuliával küzdő gyermek. Legalábbis a statisztika szerint. A mérésben azonban valami hiba lehet, a tanulási nehézséggel küzdő gyerekek továbbra sincsenek kevesebben, mindössze az okozhatta a robbanásszerű csökkenést, hogy más szabályok szerint veszik őket nyilvántartásba. Ezt gondolja Gyarmathy Éva pszichológus, az MTA Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézetének tagja. A szakember a Magyar Nemzetnek úgy nyilatkozott, nagy valószínűséggel több tanulási nehézséggel küzdő gyermek van.

Ország-világdiju-2016. 12. 08. csütörtök2016. 12. 08.
A statisztika szerint kevesebben vannak - A mérésben azonban valami hiba lehet

Probléma ez azért is, mert a diszlexiának két típusát különböztetjük meg – mondja a szakember. Egyik a mély diszlexia, ami azt jelenti, a gyermek fejlődése során nem alakult ki betűhang-megfelelés, vagyis a kimondott hangokhoz nem tud automatikusan betűt párosítani. Az ilyen gyerekek speciális oktatást igényelnek. Másik a felszíni diszlexia, amely akkor alakulhat ki, ha túl korán vagy rossz módszerekkel kezdik az olvasás tanítását, amikor még éretlenek egyes részképességek, automatizmusok. Ez könnyen megelőzhető, ha már óvodás kortól megfelelően fejlesztik a gyerekek ezen készségeit, vallja Gyarmathy Éva.

A tanulási zavar nem minden esetben derül ki egyértelműen – annál is inkább, mivel a gyerekek eltérő ütemben fejlődnek, így az olvasásra, írásra sem egyszerre érnek meg. Érdemes a szülőknek, pedagógusoknak játékokkal, különböző mozgásos feladatokkal fejleszteni a részképességeket. Például tánccal, rajzzal, logikai játékokkal. Így hamar kiderül, ha a gyermek egyedi, speciális oktatást igényel.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek