Fókuszban a nyugdíjak - Ne várjunk az államra!

OPTIMISTÁBBAK VAGYUNK, mint amire valójában számíthatunk majdan, nyugdíjas éveinkben. Az aktív időszakban megszokott magasabb életszínvonal nemcsak magasabb életkorral, de az életminőség terén is magasabb elvárásokkal jár. Ehhez viszont jó előre kell terveznünk! De vajon milyen lehetőségeink vannak az öngondoskodásra, és mi alapján hozunk pénzügyi döntéseket?

Ország-világMarkos Mária2016. 12. 06. kedd2016. 12. 06.

Kép: Nyugdíj takarékosság idős öreg pénz apró pénztárca spórol szegény

Fókuszban a nyugdíjak - Ne várjunk az államra!
Nyugdíj takarékosság idős öreg pénz apró pénztárca spórol szegény

A magyar pénzügyi tudatosság átlag
alatti – az OECD egy nemrégiben
közölt felmérése szerint. Az öngondoskodás
területén bőven van
még mit behoznia honfitársainknak. A tájékozatlanságról
árulkodik az, hogy a lakosság
32 százaléka otthon tartja a pénzét, 44 százalékuk
pedig nem ismeri a különböző befektetési
formákat – erről Balog László pénzügypolitikáért
felelős helyettes államtitkár
beszélt a Portfólió Öngondoskodás konferenciáján.

Szerinte az öngondoskodási formák
közül az egyik legbiztonságosabb megoldást
az önkéntes nyugdíjpénztárak jelentik. Előnyük,
hogy olcsón, hatékonyan és jól érthetően
működnek, alacsony jövedelem mellett
is reális nyugdíj-megtakarítási terméket jelentenek.

Az önkéntes kasszák iránti fokozott
lakossági keresletet mutatja, hogy 2007-ben
a befizetések kétharmadát a munkáltatók
adták, míg tavaly már 58 százalék a tagoktól
érkezett.

Másképp látja ennek a megtakarítási formának
a hatékonyságát dr. Matatits Ágnes
nyugdíjszakértő, aki szerint az utolsó tíz
évben alábbhagyott az önkéntes nyugdíjpénztárakba
belépők számának növekedése
– a visegrádi országok közül nálunk veszik
igénybe a legkevesebben ezt az öngondoskodási
formát. Ennek okát egyrészt a nullás
hozamkörnyezetben kell keresni, másrészt
viszont az önkéntes pénztári szektor nem
nyugdíjmegtakarító, hanem adómegtakarító
szektor: csak az tud megtakarítani, akinek a
minimálbérnél magasabb jövedelem után
van adója – éves szinten összesen 280 ezer
írható jóvá az adóból –, vagy van mit befizetnie.

Ma a kis jövedelmű embereknek nem
lehet megfelelő ösztönzőt adni a megtakarításra.

Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK)
2015 második felében jelent meg a befektetési
piacon a lakossági állampapírokkal,
amelyek jelentős kiszorító hatást gyakorolnak
azóta is a megtakarítási termékek piacára.

Jelenleg az állampapírok alternatívája az
ingatlan, nem a részvénypiac – fejtegette
Szalay-Berzeviczy Attila, a Raiffeisen Bank
ügyvezető igazgatója. Várhatóan jön egy
ingatlanpiaci lufi, és az egyéb megtakarítási
termékeket fog előtérbe helyezni.

Ami az államadósságot illeti, a magyar
állam nehéz helyzetben volt öt évvel ezelőtt;
ezért is jött jól, hogy az állam az adósságát
elsősorban belföldi források finanszírozásával oldja meg, ezt segítik a lakossági állampapírok
– mondta el Barcza György, az ÁKK
vezérigazgatója. Most, hogy több hitelminősítőnél
is visszakerültünk a befektetési kategóriába,
változtatásokra készülnek. A piaci
szereplőkkel való egyeztetéseket követően a
központ úgy döntött, hogy a Kamatozó
Kincstárjegyek (KKJ) esetében a korábbi 100
bázispontról 80-ra, a Féléves Kincstárjegyek
(FKJ) esetében pedig 50 bázispontról 40-re
csökkentik a forgalmazóknak fizetett jutalékot,
a hosszú távú lakossági papíroknál
azonban megmarad a korábbi jutalékstruktúra.

Az ÁKK következő finanszírozási tervét
decemberben teszi közzé.

A munkáltatók és a politikusok nagy
része ma gyakran úgy tekint a nyugdíjasokra,
mint eltartandó generációs tehertételre –
állítja dr. Farkas András, a NyugdijGuru
News alapító főszerkesztője, aki szerint a jelenlegi
vezetésnek A, B, sőt C terve is van a
nyugdíjrendszer jövőjére. Az A terv az állami
nyugdíj szükség szerinti csökkentése és nehezítése,
a B terv a szülőtartás – ma Magyarország
az egyik legszigorúbb szülőtartási
rendelkezéssorozattal bír –, míg a C terv az
érdemi megoldás lenne: az előrelátás, amihez
az adójóváírás (maximálisan 280 ezer forint/év) mint ösztöke létezik.

A nyugdíj-előtakarékosságra három törvény
is kötelez: az ésszerűség törvénye –
nem normális, aki azt gondolja, hogy fölösleges
a nyugdíj-takarékosság –, az erkölcsi és
az írott törvény. Ma a 65 évnél idősebbek
aránya majd' 18 százalék, 2041-re pedig
várhatóan 28-ra nő. Ma egymillió unoka
hiányzik Magyarországon, ez 2040-re egymillió
eltartó hiányát fogja jelenteni. Farkas
András számításai szerint az első nyugdíj és
az utolsó nettó munkabér arányát jelentő
helyettesítési ráta jelenleg 66, de 2030-ban
50, 2041-ben pedig mintegy 30 százalék lesz.

Ez nem jelent mást, mint hogy az utolsó havi
nettó munkabérünknek csupán a 30 százalékát
kapjuk majd meg első nyugdíjként.

S hogy miért éppen a 2041-es év lesz a
nyugdíjrendszer fordulópontja? A válasz
egyszerű: a gyes-korosztály akkor megy
nyugdíjba, a Ratkó-korosztály pedig még
akkor is nyugdíjas lesz. Ezzel együtt az egymillió
meg nem született unoka hiánya azt
eredményezi, hogy már csak 9 havi nyugdíjkifizetésre
elegendő pénz lesz az államkasszában.
 

Ezek is érdekelhetnek