Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Általában megértőek vagyunk az autósiskolásokkal: eszünkbe jut – bármilyen régen is volt – saját bizonytalankodásunk, küzdelmünk, s végső esetben oktatónk közbelépése, hogy a nagyobb galibát elkerülhessük. Persze nem mindig repesünk az örömtől, ha leendő autóstársunk gyakorlásképpen előttünk cammog, vagy már harmadszorra próbál jobbra befarolni két kocsi közé. Nos, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) bejelentése szerint januártól új szabályok szerint vizsgáznak a tanulóvezetők a jogosítványért.
Kép: Budapest, 2012. március 8. Tanulóvezetők várakoznak a gépjárművezetői gyakorlati vizsga előtt a Budapest Főváros Kormányhivatala Közlekedési Felügyelősége Budaörsi úti oktatási központjának udvarán. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd, Fotó: Koszticsák Szilárd
A forgalmi vizsga három fő részből áll majd. Az első részt a napi elindulás előtti ellenőrzések teljesítése jelenti. Ezután jön a forgalom, ahol az előírt kilenc manőverezési feladat közül csak kettőt kell kötelezően végrehajtani. Mivel a vizsgából kevesebb idő megy el a feladatok bemutatásához szükséges helyszínek bejárásához, így a forgalomban való részvétel milyenségét alaposabban felmérhetik a vizsgabiztosok.
S a jövőben az elektromos autók terjedésével, az autonóm járművek megjelenésével a jogosítványt szerzők felkészítésének, tudásának mindenkor lépést kell tartania.
További terv, hogy a vezetői engedély kiállításánál az érvényességet általában úgy kell meghatározni, hogy a lejárat hónapja és napja az egészségügyi érvényességi időponton belül megegyezzen az okmány birtokosa születési idejének hónapjával és napjával. Így sokkal egyszerűbb lesz megjegyezni, hogy meddig érvényes a jogsi.
S jó lenne, ha ezt a dátumot nem a plasztikkártya hátoldalán elrejtve, hanem a főoldalon és jól láthatóan tüntetné fel a hatóság.
De nemcsak mi magunk, hanem az autónk is (időről időre) műszaki alkalmassági vizsgát tesz. Figyelem, elbukhat a járgányunk, ha nem felel meg az előírásnak, miszerint a jármű vezetőterének olyannak kell lennie, hogy a vezetőnek mindenkor garantálja az előre és oldalra kilátást, illetve a visszapillantó tükrökkel a jármű mellett lévő mindkét oldali forgalmi sávra történő hátralátást. Tehát a gépkocsi vezetőüléséből szemmagasságban csak az ajtó- és ablakoszlop, a szélvédő, az osztóléc, az ablaktörlő és a törlés nélküli szélvédőfelület okozhat takarást. Így az ablakokon és a szélvédőn (kivéve az alsó sarkában elhelyezett, 10 centiméter átmérőjűnél kisebb) a kilátást zavaró feliratot, ábrát, jelzést, tartozékot elhelyezni tilos!
Hasznos hát az ilyesmiket még a vizsga előtt levakarni.
Érvényes jogosítvánnyal remekül vezetve és frissen levizsgáztatott kocsijában is érhet bárkit baleset. A biztosítók adatai szerint tavaly 821 ezer casco-szerződést tartottak nyilván, ami a járművek mindössze 18%-át jelenti, miközben az átlagdíj ma már havi 6800 forint körül alakul. A berzenkedés oka főként az autó idős kora (38%) és a casco díja (37%).
A cascósok háromnegyede kocsija első forgalomba helyezésekor köt biztosítást, míg a hat évnél idősebb autóra mindössze 7%-nyian szerződnek. Aki viszont aláírta a cascót, általában hosszú évekig fenntartja.
A többség a töréskártól fél leginkább (58%), utána a lopás (42 %) következik – mintegy 40% a töréskár, a lopáskár gyakorisága nem éri el a 10%-ot. Míg a töréseknél átlagosan 400-500 ezer forint a kárösszeg, addig lopás esetén – az autó típusától, felszereltségétől, életkorától függően – viszont ennek a 3-4-szerese is lehet...
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu