Vevőt véd a járás - A szabályok a régiek, de a hatóság már más

MEGSZŰNT a fogyasztóvédelmi hatóság, vajon hová, mely szervhez lehet peres ügyeinkkel fordulni?

Ország-világO. Horváth György2017. 01. 15. vasárnap2017. 01. 15.

Kép: Nyíregyháza, 2016. december 27. Vásárlók a karácsony utáni leárazás idején Nyíregyháza egyik bevásárlóközpontjában 2016. december 27-én. Az ünnep után megkezdődött az üzletekben a hagyományos év végi leértékelés. MTI Fotó: Balázs Attila, Fotó: Balázs Attila

Vevőt véd a járás - A szabályok a régiek, de a hatóság már más
Nyíregyháza, 2016. december 27. Vásárlók a karácsony utáni leárazás idején Nyíregyháza egyik bevásárlóközpontjában 2016. december 27-én. Az ünnep után megkezdődött az üzletekben a hagyományos év végi leértékelés. MTI Fotó: Balázs Attila
Fotó: Balázs Attila

Január eleje a feleslegesnek bizonyult ajándékok visszacserélésének, illetve a nagy leárazásoknak, akcióknak az ideje. Nem árt tudni, mik a jogai a fogyasztóknak – már csak azért sem, mert az idén változott a helyzet. Pontosabban a szabályok a régiek, de a hatóság már más.

Peres bajainkkal már nem tudunk a fogyasztóvédelemhez fordulni, mivel a kormány ezt a hatóságot is megszüntette, illetve beolvasztotta egy másik szervbe. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság beolvadt a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumba, persze a tényleges munkát nem a tárca végzi. A fogyasztóvédelem területi feladatait korábban a kormányhivatalok látták el, most döntő részben a járási hivatalokhoz kerültek: bajos ügyeinkkel tehát már hozzájuk kell fordulnunk.

Hogy ezt elkerüljük, nem árt tudnunk, hogy az akcióban olcsóbban vett árucikkekre is ugyanazok a jótállási szabályok érvényesek, mint a teljes árúakra, ha csak eleve nem azért árazták le – és ezt az eladáskor is közlik – , mert szépséghibás vagy karcos, netán van valamilyen kisebb baja. Amennyiben mégis gondunk támad egy termékkel, akkor a mai szabályok szerint négyféle szavatossági igényt jelenthetünk be a vásárlás eredeti helyszínén. Kérhetjük a termék kijavítását vagy kicserélését, ezt a vevő dönti el. Ha ez nem jön szóba, akkor a termék teljes vagy részbeni árát visszafizeti a kereskedő.

Az eladónak ki kell cserélnie a terméket, ha a vételtől számított három munkanapon belül visszük vissza. Amennyiben az eladó bizonyítani tudja, hogy a hiba a nem rendeltetésszerű használat miatt következett be, nem élhetünk kifogással. Gyakori, hogy a visszavitt termék árát levásároltatják a boltosok, pedig ezt nem vagyunk kötelesek elfogadni – igaz, a kereskedő sem köteles becserélni a feleslegesnek bizonyult karácsonyi ajándékot.

Ezek is érdekelhetnek