Hová tűnt a pénz?

Nem csitulnak a kedélyek a kormány által a rendszerváltás óta eltelt időszak legdurvább korrupciósorozatának emlegetett ügye körül. Hetekkel ezelőtt robbant az ügy: egy csalás ellen vizsgálódó szervezet, az OLAF szerint súlyos pénzeket loptak, korrumpáltak el a négyes metró építése során.

Ország-világhj2017. 02. 17. péntek2017. 02. 17.

Kép: 4es metro föld alatt közlekedés bkv utazás építkezés utasok beruházás budapest 2014 03 28 Foto: Kállai Márton

Hová tűnt a pénz?
4es metro föld alatt közlekedés bkv utazás építkezés utasok beruházás budapest 2014 03 28 Foto: Kállai Márton

De mi is ez az OLAF és miért fontos, amit mond? Az uniós szervezet az Európai Bizottság szervezetén belül működik. Fő célja, hogy védje az unió, tehát az európai adófizetők pénzét, vagyis kiküszöbölje az azzal való visszaélést. Feladatai közé tartozik a korrupció és egyéb pénzügyi vonatkozású jogellenes tevékenységek elleni küzdelem, de figyeli az európai intézményekben elkövetett súlyos hivatali mulasztásokat is. Működésének lényege, hogy az adófizetők pénze ne politikusok vagy rokonaik, esetleg nagyobb cégek vezetőinek zsebébe vándoroljon.

Az M4-re vonatkozó jelentésben leírják, a magyar kormány 167 milliárd forintot költött el szabálytalanul, ebből 59 milliárd az EU-ból érkezett, az OLAF szerint ezt illene visszafizetnünk.

Az ügy érdekességét adja, hogy a négyes metró építése kormányokon ível át: még 2006-ban, Demszky Gábor, a főváros akkori főpolgármestersége alatt indult az építkezés, hogy már bőven Tarlós István budapesti vezetése alatt fejeződjön be. Nincs min csodálkozni, a Fidesz azonnal elővette a volt főpolgármestert, illetve az akkor regnáló miniszterelnököt, Medgyessy Pétert. A jelentés egyébként csak a volt miniszterelnököt említi név szerint, általánosságban pedig a Fővárosi Önkormányzatot és a szerelvényeket szállító Alstom céget jelöli meg. Demszky magyarázkodik, úgy nyilatkozott, ártatlan az ügyben. Magyar György, Demszky védőügyvédje többek között azzal védekezik, nincs bizonyíték a politikus ellen, mert a főváros az M4-projekt levezényléséhez szükséges összes jogosítványt átruházta a BKV-ra, így a főpolgármesternek nem volt rálátása minden részletre. Nem kizárt, hogy a csalásból nem csak a politikusok, a BKV, de a nagy multik is gazdagodtak: e vállalatoknak fizették ki az építkezés során keletkező többletköltséget, és náluk is felmerül a túlárazás gyanúja.

Ezek is érdekelhetnek