Nem minden a profit - Kereszténység és profit? Üzlet és emberség? Felelősségvállalással ezek egyesíthetők

Mi egy vállalat célja? A közjó megteremtése vagy a profit? – ezzel a kérdéssel indította Tóth József közgazdász előadását az idei első Gutmann Fórumon. A vállalkozók célja ma a növekedés és a nagyobb piaci részesedés, ez az üzleti magatartás azonban csapdába zárja őket.

Ország-világMarkos Mária2017. 03. 21. kedd2017. 03. 21.
Nem minden a profit - Kereszténység és profit? Üzlet és emberség? Felelősségvállalással ezek egyesíthetők

A 2000-ben alapított ÉrMe Hálózat vezetője és a Keresztény Társadalmi Elvek a Gazdaságban (Keteg) Alapítvány kuratóriumi tagja szerint a profitmaximalizáló gazdasági felfogással szemben lehetséges az etikus, értékalapú közgazdaság, amely a közjót állítja célul, ahol megtalálható a kölcsönösség, ajándékozás lelkülete is.

Maga Szent II. János Pál pápa is azt vallotta: „A tökéletes vállalkozó egyben szervező, feltaláló, felfedező és hódító is. Indítéka a létfenntartás mellett a kibontakozás, kreativitás, a vállalkozói szellem, a társadalmi presztízs és a vágy a közjó szolgálatára.”

Napjainkban egyre több példa van arra, hogy az üzleti életben nem egymást kizáró fogalmak a kereszténység és a profit, az üzlet és az emberség, felelősségvállalással ezek egyesíthetők. Azok a gazdaságok és vállalkozások, melyek az ember szolgálatát tekintik végső célnak, sokkal hatékonyabbak a haszon megteremtésében, mint azok a vállalkozások, melyek egy szűk réteg szempontjait helyezik előtérbe. Ezzel együtt az etikus viselkedés nem magától értetődő, mivel az állandó fogyasztás, amely kiszorít minden más kulturális, szellemi vagy politikai kérdést, elengedhetetlen a termelés fenntartásához és a növekedéshez. A közgazdász szerint az etikus vezetés kultúrája csak olyan vállalati közegben érvényesül, ahol a vezetők elkötelezettek ez ügyben.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek