Túlélőtúra a volánnál: Évszakok a nyárban

MÉG EBBEN a hónapban érdemes autógumit vásárolni, mert felmegy az ára: átlagosan 5-10 százalékkal. Mivel egy-egy garnitúráért 50–120 ezer forintot kell leszurkolni, a mielőbbi beszerzéssel sok ezrest megspórolhatunk.

Ország-világBudai Horváth József2017. 03. 30. csütörtök2017. 03. 30.
Túlélőtúra a volánnál: Évszakok a nyárban

Persze azért magát a téli-nyári gumicserét nem kell elkapkodni: csak ha az átlaghőmérséklet meghaladja a 7 fokot, akkor guruljunk el a gumishoz, ahol a rohamra március végén, április elején számíthatunk. Viszont a korábban még olcsóbban beszerzett abroncs addig is eláll a kamrában. (S azt se feledjük ki a számításból, hogy az újabb autóknál a kötelező nyomásérzékelők igencsak megdrágítják a gumivásárlást.)

Tavaly Magyarországon a gyártók csaknem 2,4 millió új gumiabroncsot értékesítettek. A legdrágábbak a téli gumik, utána a négy évszakosak, majd a nyáriak következnek.

A jó minőségű nyári abroncsokkal felszerelt autó fékútja nagyjából a harmadával rövidebb, mintha téli abroncs forogna a kerekeken. A nyári melegben a téli szett gyorsabban kopik, hamarabb kell majd újat venni. Ezenkívül a kocsi jóval tompábban lassul, kenődve fordul. Mindenképpen tanácsos nagyobb követési távolságot hagyni.

Öt hazai autós közül csak négy használ az évszaknak megfelelő gumit, egész évben egy évszakos gumival közlekedik. Minél idősebb az autó, annál valószínűbb, hogy a sofőrje vagy csak téli, vagy csak nyári gumit használ. (Pedig az öregebb  autó biztonsága, felszereltsége amúgy is távol áll a modernebbekétől.) De a természetes elöregedést se feledjük: az abroncsok a gyártástól számítva 10, míg a felszereléstől kezdve 5 évig használhatók biztonságosan. Azt is tartsuk számon, hogy a nyári gumiknál a biztonságos profilmélység 2,5-3 milliméter.

A német autóklub, az ADAC rendszeresen végez gumiteszteket. Alapvető paraméterek: a tapadás (gördülési ellenállás) száraz és nedves úton, a kopásállóság és az élettartam. Az eredmények szerint messze nincs akkora tudásbeli különbség az egyes gumik között, mint amit az árak mutatnak. A legkiválóbbakként nyilvántartottak sem sokkal drágábbak a közepeseknél, miként a legkevésbé elismert márkák sem olcsóbbak annyival az átlagosakhoz képest, hogy érdemes volna néhány ezer (vagy tízezer) forintért a következő cseréig kisebb tudású abroncsokon autózni.

Örökzöld téma a négy évszakos abroncsok kérdése. Vonzó, hogy évente kétszer is megkímélhetjük magunkat a gumiszerelési költségektől.

Ám a használhatóságukat nem csupán egymással, de az adott évszakra gyártottakkal is össze kell vetni. A mérések szerint nyilvánvaló kompromisszumra kényszerülünk. Havon és jégen jobbak a jó minőségű nyári gumiknál, míg ilyen körülmények között a téli abroncsokkal – a legkiválóbbakat kivéve – igazából nem állják a versenyt. Száraz úton a jó nyáriak szinte verhetetlenek.

Végül ejtsünk szót az örök mumusról, a defektről. A Bridgestone új, DriveGuard (sofőrvédő) nevű, erősített oldalfalú, hűtőlamellákat (és más újításokat használó) abroncsával baj esetén is még legalább 80 kilométert mehetünk (80 km/órás sebességgel). Nagyobb tömegéhez és kb. 10%-kal magasabb árával szemben jobban bírja a padkázást, a kátyúkon áthajtást is.

Ezek is érdekelhetnek