Nem engedik, hogy a kormány megossza, szembefordítsa egymással őket

Tanárok egymásért - Segítségre, információcserére, közös fellépésre alakult meg a Szegedi Tanárok Együttműködési Platformja (STEP). Az alapítók szerint a kormányzat megosztja és szembefordítja egymással az oktatási rendszer különböző részein dolgozókat. Ez ellen próbálnak védekezni.

Ország-világTanács István2017. 04. 10. hétfő2017. 04. 10.

Kép: tanár iskolakezdés diák oktatás iskola nevelés elvándorlás szomorúság bánat nehézség életpálymodell nevelés 2015 08 27 Fotó: Kállai Márton

Nem engedik, hogy a kormány megossza, szembefordítsa egymással őket
tanár iskolakezdés diák oktatás iskola nevelés elvándorlás szomorúság bánat nehézség életpálymodell nevelés 2015 08 27 Fotó: Kállai Márton

A magyar oktatási rendszer egyszerre központosított, mert államosították a közoktatást, ugyanakkor decentralizált, hiszen 58 különálló tankerület működik, amelyek mindegyikében eltérő módon értelmezhetik a homályosan megfogalmazott jogszabályokat. Például: a magánkiadók kedvelt tankönyvei még rajta vannak a tankönyvlistán. Lehet belőlük rendelni – de csak a fenntartó engedélyével. Egyik tankerületi igazgató engedi, a másik nem.

Jelenleg heti 22 a kötelező óraszám, amely azonban intézményvezetői (mögötte nyilván a tankerületi igazgatók támogatásával) minden ellenszolgáltatás nélkül 26-ra nö elhető.

Heti huszonhat óra fölött ki kellene fizetni a túlórákat – ezt azonban sok helyen különböző trükkökkel megkerülik. Noha jog szerint eltörölték, hogy heti 32 órát kötelező az iskolában tartózkodni, a gyakorlatban sok helyen ennél is többre kényszerítik a tanárokat.

A pedagóguséletpálya-modell máris elvesztette vonzerejét, mivel a mindenkori minimálbér már nem viszonyítási alap. Az idén bevezetett garantált bérminimum utolérte a 10-15 éve dolgozó tanárok bérét. Sok iskolában az osztályfőnöki, munkaközösség-vezetői, érdek-képviseleti tisztséget betöltők órakedvezményét sem hajlandók kiadni.

A STEP az „együtt erősebbek vagyunk” jelszó jegyében összehozza az általános iskolák, középiskolák, óvodák, szakképző iskolák tanárait és szakalkalmazottait, üzemi tanácsi vezetőit, a tankönyvkiadók és mindkét pedagógus-szakszervezet helyi képviselőit. A későbbiekben soraikba hívják a tanárképzős oktatókat, szülői munkaközösségek és diákönkormányzatok képviselőit is.

Ezek is érdekelhetnek