Emberhátrányban fordított a ZTE Pakson – a hajrában egyenlített azonban Böde Dániel
nemzetisport.hu
Tudják, ma melyik a világ legdrágább autója? Nem egy Ferrari vagy Bugatti, hanem a Rolls-Royce cég négy évig tervezett és épített Sweptailja. (A név a csodajárgány csapott, összeszűkülő tetejére utal.) Az egyedi megrendelésre készülő, kétüléses luxuskocsi ára a hírek szerint 3,5 milliárd(!) forint. Ennél is jobb sztori, hogy még senki sem látta, de már elkelt a McLaren BP23 kódnevű, háromüléses, ezer lóerős szuperautójának mind a 106 legyártandó példánya – darabonként potom 710 millió forintos áron. Az első 2019-ben kerül a tulajdonosához. Biztosan megéri várni…
Kép: Szabalytalanul a kerkparossavban biciklisavban kerekparuton bicikliuton parkolo auto (rendszamat nem kitakarni) 2005.06.01. foto: Nemeth Andras Peter
De hagyjuk az esztelen rongyrázást, térjünk vissza a földre. Dízelbotrány ide vagy oda, autógyártásban a Volkswagen-család (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Ducati, Lamborghini, Porsche, MAN, Scania) viszi a prímet: 10,31 millió járművet értékesített tavaly.
Utána a sokáig megelőzhetetlennek tartott Toyota-csoport (a kisautókat gyártó Daihatsuval és a haszongépjárműveket előállító Hino Motorsszal) 10,17 millió járművel következik. Európában a németek, spanyolok, britek, franciák, csehek, szlovákok gyártják a legtöbb gépkocsit, de nekünk, magyaroknak sincs okunk a szégyenkezésre, hiszen a kontinensen a Suzukikkal, a Mercedesekkel és az Audikkal az első tízben vagyunk. A hazai autóipar a nemzeti termék 10, az export 25 százalékát adja! Amúgy pedig a gyártó államokat tekintve a teljes listát Kína vezeti 21 milliónál is több személygépjárművel, a második Japán 8 millióval, míg a harmadik a legnagyobb európai gyártó, Németország 5,7 millió autóval.
Így nem véletlen, hogy soha ennyi kocsival nem furikáztunk: 3,3 milliós a magyar állomány.
Az importált használt autók átlagéletkora meghaladja a 11 évet, így a hazai gépkocsiállomány átlagéletkora sajnos 14 esztendőre emelkedett, a károsanyag-kibocsátás pedig növekszik…
A nagyobb forgalom a közlekedés biztonságán is nyomot hagy. Tavaly az előző évihez képest 175-tel nőtt – és ezzel 16,5 ezer fölé emelkedett – a személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek száma. Szerencsére 29-cel kevesebb, 556 halálos szerencsétlenség történt. A rendőrség adatai szerint az okok között a gyorshajtás és az elsőbbségi jog be nem tartása áll az élen. Tavaly 265 ezer esetben szabtak ki bírságot az autósokra, ezzel szemben – amikor még nem működtek a szuper traffipaxok – 216 ezer alkalommal büntettek.
S ha már a szabálysértéseknél tartunk, íme, egy érdekes sztori. A budapesti Müller Tamás megunta, hogy kerékpározás közben elég gyakran akadályozzák a biciklisávban parkoló autók.
Így ír a közösségi portálon: „Ilyenkor vagy a járdára, vagy az autósávba szorítva kerülöm ki, miközben a gyalogosok rosszalló tekintettel néznek, vagy a hátulról jövő autósok dudálnak le és veszik kicsit szorosabbra a kikerülésemet – finoman éreztetve, hogy nem kéne ott lennem, az ő sávjukban. Értem, hogy be kell szaladni a cigiboltba, ki kell pakolni a cuccokat a kocsiból, meg kell várni az asszonyt, míg beugrik az ABC-be parizerért, de hát én sem állok meg a belső sávban telefonálni, fotózgatni vagy defektet javítani.” Ezért különböző feliratokkal matricákat tervezett, amelyek az autókra nyomva ráébresztik a sofőröket a szerinte elfogadhatatlan eljárásra. A matricák levakarhatók – igaz, kicsit macerásan...
A bejegyzés olvastán kitört a vita. A mentegetők szerint nem lehet tudni, ki miért kényszerül szabálytalan parkolásra, sokszor pedig az el-eltűnő és újra kibukkanó biciklisávok is zavarják az autósokat. Nos, a mellékelt fotón nincs mentsége a szabálytalankodónak. Szerintem megérdemli a kaparászást…
nemzetisport.hu
metropol.hu
life.hu
magyarnemzet.hu
feol.hu
origo.hu
nemzetisport.hu
vg.hu
origo.hu
mandiner.hu
origo.hu
origo.hu