Ahol a mentő sem jár

FOGY ÉS ÖREGSZIK a csanádi falvak lakossága: az M43-as autópálya eddig kevés fellendülést hozott. Romániának a Schengen-övezetbe való felvételét 2011 óta halogatják Brüsszelben, ezért egyelőre kidobott pénznek tűnnek azok az uniós milliárdok, amelyekből a határ két oldalán lévő települések közti utakat megépítették.

Ország-világTanács István2017. 07. 05. szerda2017. 07. 05.

Kép: Mezőhegyes majorvidék majorok tanya falu Ménes birtok egykori állami birtok által nyújtott vízszolgáltatás veszélybe kerül a földárverések miatt ivóvíz kút 2015 12 07 Fotó: Kállai Márton

Ahol a mentő sem jár
Mezőhegyes majorvidék majorok tanya falu Ménes birtok egykori állami birtok által nyújtott vízszolgáltatás veszélybe kerül a földárverések miatt ivóvíz kút 2015 12 07 Fotó: Kállai Márton


„Negyven-ötven évig a határ menti települések támogatására kevés forrás jutott. Az elmúlt években Csanádpalotára azonban 5 milliárd forint érkezett. Felújították a makói utat, és befejeződött a városban a csatornázás, de a város 52 utcájából nincs olyan, amelyiket ne kellene felújítani.”

Az időközi polgármesterválasztáson nyilatkozott így Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter, a térség országgyűlési képviselője.

Az elöregedő települések utcáinak jelentős része ma is földút – sok helyre a mentő sem tud bemenni. Korábban éppen azért nem költöttek a falvak külső részén lévő utakra, mert ott úgyis minden második ház üres. Vannak települések, amelyek hiába pályáznak kerékpárútra – olyan indikátorokkal írták ki a pályázatot, amelynek ők nem felelnek meg.

Három éve Lázár valóban több fejlesztési pénzt hozott választókerülete új részébe, a román határ menti településekre – ám ezt sokan nem azzal hasonlítják össze, ami korábban volt, hanem azzal, ami másutt van. Például a Hódmezővásárhelyt elkerülő 12,7 kilométeres útszakasz összesen 27,9 milliárdos költségével.

Egy kilométer 2,2 milliárdba kerül, 1,4 millió köbméter földet mozgatnak meg, a majdani tramtrain (vasút-villamos) fölé öt egyedi szerkezetből álló, különleges körhidat építenek, amelynek még kilátó is lesz a tetején.

Ha a megye kistelepülésének útjaira és kerékpárútjaira költenének 28 milliárdot, az sok beteg életét megmenthetné, és növelné e falvak népességmegtartó erejét.
 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek