Újra a Selyemúton

Budapest három napra bénult le, a kínai állami tévében körülbelül 3 perc szólt rólunk. Illetve a nálunk tartott tárgyalássorozatról, gazdasági és kereskedelmi fórumról, amely során 16 kelet-közép-európai ország vezetője találkozik Kínával.

Ország-világhj2017. 12. 01. péntek2017. 12. 01.

Kép: BUDAPEST, Nov. 28, 2017 Photo taken on Nov. 27, 2017, shows the Xiang Ou Express Budapest-Changsha return freight train in Budapest, Hungary. The Xiang Ou Express Budapest-Changsha return freight train carrying Central European cargo containers to Changsha, China, was launched from here for the first time on Monday. psw), Image: 356302832, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Zuma Press - News, Fotó: Profimedia

World News - November 28, 2017
BUDAPEST, Nov. 28, 2017 Photo taken on Nov. 27, 2017, shows the Xiang Ou Express Budapest-Changsha return freight train in Budapest, Hungary. The Xiang Ou Express Budapest-Changsha return freight train carrying Central European cargo containers to Changsha, China, was launched from here for the first time on Monday. psw), Image: 356302832, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Zuma Press - News
Fotó: Profimedia

Kína nagy terveket dédelget. Új Selyemutat hozna létre. Az Egy öv, egy út névre keresztelt terv 65 országot érintene, elérve ezzel a planéta lakosságának 70 százalékát.

A kereskedelmet megkönnyítendő hoznák létre, a tét pedig nem kicsi: ha bejön a világ egyik legnagyobb gazdaságának vállalkozása, azzal egyértelműen uralnák a világgazdaságot. Az ázsiai ország „uralma” pedig nőtt a pénzügyi, technológiai érában is. Nem véletlen, hogy az USA és az EU egyre gyanakvóbban figyeli ezeket a törekvéseket. Nem így az EU több tagországa – köztük Magyarország –, amelyek most sorra versengenek Kína kegyeiért.

Orbán Viktor pedig kifejezetten elégedett, mint hétfői beszédében fejtegette, a kínai gazdaság erősödése régiónk országainak is komoly lehetőséget jelent, mivel az európai források önmagukban már nem elegendőek a fejlődéshez.

És hogy mit ad nekünk Kína?

A legnagyobb és legdrágább vasúti beruházást. Felújítják a főváros és a Kelebia közti 160 kilométeres vasútvonalat, az útvonalon végzett munka 750 milliárd forintba kerül (legalábbis a mostani tervek szerint – ez az összeg könnyen tovább nőhet az idő múlásával), ezzel pedig a legdrágább vasútépítések közé kerül. A közbeszerzés hétfőn ki is került a MÁV honlapjára. A kínai miniszterelnök is elégedett: Li Kocsiang hétfői beszédében kihangsúlyozta, az együttműködés kölcsönösen előnyös minden országnak. Kínának biztosan, a vasútvonal finanszírozásának 85 százalékát Kína adja, részleteket azonban nem tudni, a hitelkonstrukció titkos. Így az sem derül ki, mikorra térülhet meg országunknak ez a beruházás. Az ázsiai ország pedig jelezte, a munka nagy részét kínai cégekkel végeztetné el – ezt egyébként nem csak nálunk tervezik így, az új Selyemút építésénél mindenhol arra törekszenek, hogy kínai munkások végezzék el a feladatot. Kérdés, miként sikerül megállapodni, hogy a magyar cégek, kivitelezők is részesedjenek a munkából.

Ezek is érdekelhetnek