A hét témája – Nyeregbe, magyar!

HARMADIKOK VAGYUNK az Európai Unióban – a kerékpározók számában, lélekszámarányosan. Csupán a két kerékpáros-nagyhatalom, Hollandia és Dánia előz meg bennünket. Ezen csak azok csodálkoznak, akik ritkán fordulnak meg alföldi településeken, kisvárosokban, ahol ma is természetes az, hogy valaki kerékpárra pattan, ha munkahelyre, iskolába indul vagy ügyes-bajos dolgait intézni.

Ország-világHardi Péter2018. 02. 21. szerda2018. 02. 21.

Kép: Budapest, 2016. április 23. Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub szóvivője egy kerékpárt emel a magasba az „I Bike Budapest” elnevezésű felvonulás végén a Margitszigeten 2016. április 23-án. A megmozdulást a biciklis közlekedés népszerűsítéséért és további fejlesztések eléréséért kezdeményezte a Magyar Kerékpárosklub. MTI Fotó: Mohai Balázs, Fotó: Mohai Balázs

Halász Áron
Budapest, 2016. április 23. Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub szóvivője egy kerékpárt emel a magasba az „I Bike Budapest” elnevezésű felvonulás végén a Margitszigeten 2016. április 23-án. A megmozdulást a biciklis közlekedés népszerűsítéséért és további fejlesztések eléréséért kezdeményezte a Magyar Kerékpárosklub. MTI Fotó: Mohai Balázs
Fotó: Mohai Balázs

A gazdagabb országokban már az ötveneshatvanas években megfigyelték, hogy a motorizáció terjedésével visszaszorul a kerékpározás, Magyarországon csupán a hetvenes években. A motormeghajtású járművek terjedésével az utak is jellemzően autóbaráttá alakultak. Jó példa erre a budapesti Rákóczi út, ahol a metró megépülését követően még a villamospálya helyét is az autók vették át. Az igazi autóbumm azonban a rendszerváltást követően robbant, mára pedig a nagyvárosokban gyakorivá váltak a szmogos napok, időszakhoz kötötten pedig szinte állandósultak a dugók.

Ennek köszönhető az, hogy az ezredfordulót követően egyre több autós váltotta kerékpárnyeregre az autóülést. Az autósok kezdetben idegenkedve nézték a kerékpárosokat, e sorok írójának is számtalanszor beszóltak az út menti kerekezés közben, majd kezdtek hozzászokni. Ami nem minden esetben egyszerű. Különösen annak tekintetében, hogy jóllehet, minden sofőr tudja, az autó erősebb a kerékpárnál, mégis feszültséget teremthet a közös úthasználat. Ráadásul a biztonságos kerékpáros közlekedés nem csupán a közlekedés szereplőinek egymás iránti tiszteletén múlik, hanem a közlekedési szabályok, a kerékpárok kötelező műszaki felszereltségére vonatkozó előírások betartásán is. Valamint a jó minőségű kerékpárutak hálózatának kialakításán. Vidéken minden negyedik ember naponta kerékpárra ül, a Budapesten élőknek pedig 7 százaléka. A szám húsz év alatt a fővárosban tizennégyszeresére nőtt. Hetente egyszer pedig a magyarok egyharmada kerékpározik.

További egyharmad szintén nyeregbe pattanna, ha a körülmények – az utak és legfőképpen a biztonság – ezt lehetővé tennék. Minden második polgár – ha rendszertelenül is – még ilyen körülmények között is szokott kerékpározni. Mára az országban összesen csaknem hétmillió kerékpár lelt gazdára.


Összeállította:
HARDI PÉTER