Még marad a sötétség

TAVALY ŐSZ ÓTA tizenkét gyalogost gázoltak el sötétedés után a kecskeméti zebrákon, a legutóbbi áldozat bele is halt sérüléseibe. Sokan a gyengébb minőségű közvilágítást okolják, mások a közlekedési morált hibáztatják. A jelenség több magyar várost is érint, ahol pár éve cserélték az utcai lámpák izzóit.

Ország-világBorzák Tibor2018. 02. 28. szerda2018. 02. 28.

Kép: Kecskemét, 2018, február 19. Gyalogosok, civilek a zebrán. Fotó: Ujvári Sándor

Még marad a sötétség
Kecskemét, 2018, február 19. Gyalogosok, civilek a zebrán. Fotó: Ujvári Sándor

Sötét van. Jócskán elmúlt este öt óra, és nincs közvilágítás. Egymást érik a személygépkocsik, az autóbuszok, nagy a forgalom.

A járművek lámpája világít, ám a tágabb környezet ettől még nem válik láthatóbbá. A zebrák észrevehetetlenek, az emberek félnek átkelni rajta, és a sofőrök is bizonytalanok. Aztán fél hatkor varázsütésre pislákolni kezdenek a lámpák a villanyoszlopokon – túlzás lenne azt állítani, hogy fényárban úsznának az utcák. A közvilágítás felújítása Kecskeméten sok kívánnivalót hagy maga után, sőt sokak véleménye szerint a jelenlegi világítás észrevehetően gyengébb minőségű a korábbinál. Az autók az elmúlt hónapokban sötétedéskor tizenkét gyalogost gázoltak el a zebrán.

A közvilágítás minősége és a balesetek ügye a városi közgyűlésben ellenzéki, szocialista előterjesztésre napirendre került, amit konkrét lépések követtek: karácsony előtt – állampolgári akció keretében a civilek – hat olyan zebránál helyeztek ki fényvisszaverős zászlókat, ahol nincs gyalogoslámpa. Falusi Norbert LMP-s önkormányzati képviselő szerint ezzel a módszerrel a közlekedők közti kölcsönös odafigyelést lehet elősegíteni. Ennek lényege: a gyalogos, ha átkel a túloldalra, lengetve viszi a fényvisszaverő zászlót.

A módszer, ha nem is váltotta ki a közvilágítást, átmeneti megoldásként hasznosnak bizonyult, arra azonban senki nem számított, hogy a zászlókat két hét alatt ellopják. Nyolcvanháromból egy sem maradt. Ez a városházán ismét kicsapott néhány biztosítékot, és a „Zászlót a veszélyes kecskeméti zebrákhoz!” elnevezésű állampolgári kezdeményezés hatására összehívták a Városrendezési és Városüzemeltetési Bizottság tagjait. A munkamegbeszélésen több lehetőség is felvetődött a gyalogátkelőhelyek biztonságának fokozására, még olyan javaslat is elhangzott, hogy a veszélyes helyekre pulzáló LED-égősorral ellátott „okoszebrákat” kellene telepíteni. A forgalmas csomópontok kialakításának megváltoztatása éppúgy szóba került, mint a láthatóság fokozása vagy a járókelők elsőbbségének megteremtése.

Bizonyos intézkedések el is kezdődtek, például a közvilágítás átállítása alkonykapcsolásra, vagyis, hogy sötétedéskor automatikusan világítani kezdjenek a lámpák; sárgán villogó jelzőlámpák kerüljenek a belváros veszélyes átkelőihez, fessék újra az útburkolati jeleket – ezeknek azonban még nem látni nyomait.

Kecskemét városa így jutott el 2018. február 7-ig, amikor is a Piaristák téri átkelőn egy fiatal lányt halálra gázolt egy helyi járatú autóbusz. A tragédia kapcsán elszabadultak az indulatok, a legnagyobb közösségi oldalon markáns véleményeket fogalmaztak meg a kecskemétiek városuk közvilágításáról és a közlekedési morálról egyaránt. A baleset helyszínétől karnyújtásnyira lévő cityposzter kampányhirdetésére „Közvilágítást, biztonságos közlekedést most!” feliratú vásznat feszített valaki, egy KRESZ-táblát tartó közeli oszlopra pedig az önkormányzat nevében került ki közlemény: „Sajnálattal tölt el minket, hogy nem tartják megfelelőnek a helyi közbiztonságot. Meg kell állapítanunk, hogy tévednek. Ennek ellenére arra az elhatározásra jutottunk, hogy még ebben a hónapban felszereltetünk egy közlekedési lámpát ehhez a gyalogátkelőhöz. Remélve, hogy cserébe a mi jelöltünkre szavaznak majd.” Hamar bizonyossá vált, hogy ez egy gerillaakció, az önkormányzatnak semmi köze hozzá.

Születtek nyílt levelek is. Bátayné dr. Mácsai Anikó ügyvéd Hörcsök Imrét, a belváros kormánypárti képviselőjét szólította meg. Egyebek mellett ezt írta a Facebookon: „Gyerekeink, unokáink, de magunk is naponta többször kelünk át ezen a zebrán, sőt a még veszélyesebb Jókai utca és rendelőintézet közöttin, rettegve attól, hogy élve átér-e a gyalogos: mert ez vagy sikerül, vagy nem. Vagy megállnak az autók, és a buszok, vagy nem. (…) Bár nem kaptam rá felhatalmazást, de nyomatékosan kérem önt, szíveskedjen kiharcolni, hogy mindkét helyre haladéktalanul kerüljön közlekedési lámpa.”

Hörcsök Imre konkrétumok helyett egy helyi internetes portálnak megjegyezte, hogy a gépkocsivezetők és a gyalogosok részéről is szükség van általános szemléletváltásra. „Sajnos a KRESZ szabályainak ismerete és betartása hiányában a legmodernebb forgalomtechnikai eszközökkel sem lehet elhárítani a veszélyt” – fogalmazott.

Nyílt levelet írt Kecskemét kormánypárti, Fidesz–KDNP-s polgármesterének, Szemereyné Pataki Klaudiának Bodrozsán Alexandra, a Momentum Mozgalom kecskeméti képviselőjelöltje is.

Facebook-posztjában többek között ezek olvashatók: „Mit kíván Kecskemét önkormányzata tenni a veszélyes helyzet ellen, amely már több tragédiát is okozott? Mit tesz annak érdekében, hogy a veszélyt elhárítsa, és biztosítsa a kecskeméti polgárok és gyermekeink biztonságát? (…) Felszólítjuk Önt arra, hogy emelje fel szavát városunk érdekében, hiszen a felhatalmazást arra kapta az önkormányzati választáson, hogy a város lakóinak érdekeit képviselje!”

Február 13-án, este hatkor a helyiek spontán szerveződő megmozdulást tartottak a kecskeméti főtéren. A résztvevők mobiltelefonjaikról S. O. S. fényjeleket küldtek a városháza felé, hogy így jelezzék: baj van a közvilágítással. Ebben a felfokozott közhangulatban sokan várták, hogy a Piaristák terén történt tragikus balesettel kapcsolatosan végre megszólaljon a polgármester asszony. Szemereyné Pataki Klaudia február 13-án tett közzé bejegyzést a közösségi oldalán, de ezzel csak még inkább felpaprikázta az indulatokat. A hozzászólók teljes névvel vállalták véleményüket, s még politikai tartalmú üzeneteket is küldtek.

A biztosítékot ezúttal a polgármester asszony néhány mondata vágta ki: „Városvezetőként – másokkal ellentétben – én nem vagyok abban a könnyű helyzetben, hogy felelőtlenül írogassak, ítélkezzek. Az a feladatom, hogy egy témában akkor álljak a nyilvánosság elé, amikor érdemi, felelősséggel felvállalható mondanivalóm van.” A polgármester asszony így fejezte be mondandóját: „Ez egy város, ahol sokan élünk. Nem lehet pontszerűen beavatkozni. Nem lehet ad hoc döntéseket hozni, mert ha ezzel a gyalogosok hamis biztonságérzetét erősítjük, mellette pedig közlekedési káoszt okozunk, akkor az olyan felelőtlenség, amelyet a facebookozó névtelenek következmények nélkül megengedhetnek maguknak, de egy hivatalban lévő városvezetés soha.”

S míg felelősségkérdésben éles viták dúlnak, Király József a Városrendezési és Városüzemeltetési Bizottság ellenzéki, szocialista elnöke a megoldást keresi. A bizottság február 13-i ülésén elhangzott, hogy tavaly 16 helyen építettek új gyalogátkelőt vagy újították fel a meglévőket, de további 44 esetben szükséges beavatkozás. A polgármester előterjesztésében azonnali intézkedések és jelentősebb beruházások tervei is szerepelnek. Minderről lapzártánk után döntenek, így az áprilisi közgyűlés elé már konkrét költségvetés és reális javaslat kerülhet, majd májusban megkezdődhetnek a várva várt munkálatok.

Tavaszig tehát marad a sötétség.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek