Betyáros huszárélet

1848. március 15-re és az azt követő szabadságharcra. Vannak, akik szónoki emelvényről, mások könyvekből, fotelben ülve idézik fel eseményeit, szellemiségét. És vannak olyanok, akik meg is mutatják, hogyan éltek egykoron azok, akik harcoltak a hazáért és a szabadságért.

Ország-világF. Tóth Benedek2018. 03. 25. vasárnap2018. 03. 25.

Kép: Katonai hagyományőrző egyesület Veresegyház ünnep huszár katona betyár puska fegyver 2018 03 17 Fotó. Kállai Márton

Betyáros huszárélet
Katonai hagyományőrző egyesület Veresegyház ünnep huszár katona betyár puska fegyver 2018 03 17 Fotó. Kállai Márton

Aprócska fiú mászik a falóra, miközben ezt suttogja: szamár. Persze, a fából készült paci imitáció méretre lehetne öszvér, de az anyuka, mielőtt még a Veresegyház Katonai Hagyományőrző Egyesület huszárjai szót emelnének hátasaik védelmében, gyorsan pontosít: magyar ember lóra termett, nem szamárra. A fiúcska végül így ül csacsi helyett lóhátra, bal kezével szárat ragad,  jobbjával  is  megszorítja, gondolatban messze nyargal szép sörényes paripáján.

A  legényke  ahhoz  még  fiatal, hogy  lerúgassa  a  csillagokat,  és évtizednél is több időre van attól, hogy  besorozzák  katonának,  de ahhoz, hogy huszár váljon belőle, netán  gyalogosa  a  hazának,  elegendő elérnie az iskolás kort: hagyományőrzőnek  beállhat.  Merthogy ez egy toborzóval egybekötött tisztelgés a múlt előtt, a Gödöllői-dombság északi peremén, 2018 márciusában, az idus után két nappal.  Az  1848-as  Károlyi  honvéd huszárezred és a napóleoni időket idéző 34. Davidovich gyalogezred táborában  jótékonyan  összeborul múlt és jelen. Minden katona korhű ruhába öltözött, fegyvereik a régiek pontos másai, a tábor pedig éppen úgy áll, mint egykoron. Talán még az eső is úgy hull az égből, ahogyan egykor esett: egyenest, oldalazva, haránt és rézsűben, ahogyan a szél fújja.

Veresegyházán 2006. augusztus 14-én alakult meg a Katonai Hagyományőrző Egyesület. Kezdetben hat huszárral hívták életre a rövid éltű  Károlyi  huszárezredet  (1849 februárjában állt hadrendbe, és az augusztusi,  világosi  fegyverletétel után  már  szélnek  is  eresztették); majd rá egy évre négy fővel felállt egy honvédségi tüzérség (a háromfontos  ágyú  csöve  éppen  olyan, amilyet anno Gábor Áron is kiöntött);  s  mivel  a  huszárkodás  és tüzérkedés az apák komoly elfoglaltságává  vált,  a  gyerekekkel  is kezdeni kellett valamit: életre hívták hát a gyalogságot.

Azóta már olyannyira kinőtte magát a hagyomány, hogy még nemzetközi eseményeken is részt vesznek. Így jutottak el Lipcsébe is, a Népek Csatája  200  éves  évfordulójára:  a napóleoni háborúk sorsfordító ütközetét  egyszerre  hatezer  hagyományőrző elevenítette fel (az eredetit, 1813-ban több mint félmillióan vívták, mintegy ötödük meg is halt). De ott voltak Austerlitzben is,  hagyományőrző  ütközetben, ahol anno, 1805-ben még Napóleon  győzedelmeskedett,  és  aminek következtében  meg  is  szűnt  a Német–római Birodalom. Ebből is látszik,  hogy  aki  őrzi  a  hagyományt,  az  nem  tesz  mást,  mint emlékezik.  Az  emlékezés  pedig olyan tudás, amely segíthet a jelennek abban, hogy ne csak őrizze a múlt emlékét, de lehetőleg tanuljon is belőle.

A  kezdetekről  Vastag  András nyugalmazott  rendőr  alezredes,  a huszárezred kapitánya mesél, és elnézve ruházatát, a pompázatos kék nadrágot,  dolmányt  és  mentét,  a mívesen  kidolgozott  zsinórozást  és csákót, az egyből látszik, hogy itt nemcsak imitálják a hagyományőrzést...

A teljes cikk a Szabad Földben olvasható

Ezek is érdekelhetnek