Egyszerűen bonyolult

Ami azt illeti, nem kellett kinyitni a Fővárosi Törvényszék nagy tárgyalóját: ha jól számoltam, bíróstul, ügyvédestől, újságíróstul úgy nagyjából tízen, ha lehettünk a Pruck Pál kontra Dózsa László képmása miatt indult per ötödik felvonásán. A meglehetősen értelmetlen, de mindenképpen szürreális perről a Szabad Föld folyamatosan tudósít, így hát az olvasó is ismerheti a másfél éve húzódó eljárás részleteit.

Ország-világSzücs Gábor2018. 06. 07. csütörtök2018. 06. 07.

Kép: Budapest, 2016. november 4. Dózsa László színművész beszédet mond az ország első nemzetőrszobrának felavatásán, a kerület önkormányzata, a Rákosmenti '56-os Alapítvány és a Rákoskeresztúri Polgári Kör közös megemlékezésén a XVII. kerületi Kucorgó téren az 1956-os forradalom és szabadságharc leverésének és a szovjet csapatok bevonulásának 60. évfordulóján, a nemzeti gyásznapon, 2016. november 4-én. MTI Fotó: Balogh Zoltán, Fotó: Balogh Zoltán

Dózsa László
Budapest, 2016. november 4. Dózsa László színművész beszédet mond az ország első nemzetőrszobrának felavatásán, a kerület önkormányzata, a Rákosmenti '56-os Alapítvány és a Rákoskeresztúri Polgári Kör közös megemlékezésén a XVII. kerületi Kucorgó téren az 1956-os forradalom és szabadságharc leverésének és a szovjet csapatok bevonulásának 60. évfordulóján, a nemzeti gyásznapon, 2016. november 4-én. MTI Fotó: Balogh Zoltán
Fotó: Balogh Zoltán

Emlékeztetőül: az ’56-os forradalom 60. évfordulójára készített plakátok egyikén egy fiatal szabadságharcos látható, akiről az eseményt szervező Terror Háza Múzeum, illetve a mögötte álló Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány azt állította, hogy az a forradalomban saját maga költötte szerepével már sokszorosan megcáfolt színész: Dózsa László. Miközben az ’56-os Life magazinban megjelent, és nevével is feltüntetett fiú Pruck Pál volt. Mivel Pruck azóta elhunyt, így helyette – édesapja emlékének megsértése miatt – lánya perel.

A törvényszék előzetes híre úgy szólt, hogy várhatóan határozathozatalra – vagyis ítéletre – kerül sor, ami érthető, hiszen már tulajdonképpen mindenféle bizonyítás megtörtént. Meghallgatták a tanúkat, akik – még a Terror Háza Múzeum alkalmazottai is! – úgy nyilatkoztak, hogy valószínűleg bedőltek a Dózsa László-féle maga keltette hírverésnek. Előkerült az eredeti fotó is, amelyet több más családi képpel együtt áttanulmányozott egy antropológus szakértő, aki megállapította, hogy a képen 90-95 százalékos biztonsággal Pruck Pál látható, mi több, maga Dózsa is visszavonult, úgymond „kegyeleti okokra” hivatkozva.

Vagyis, ahogy mondani szokták, az ügyet már „betárgyalták”. 

Pruck lánya, ügyvédjével, jó- kedvűen érkezett, a Terror Háza Múzeum ügyvédje egyedül jött, arcáról semmit nem lehetett leolvasni. Bene Lajos bíró szokásosan, szigorúan összevont szemöldökkel nyitotta meg a tárgyalást, amelynek során némi formaságok után az utolsó felszólalásokra került sor. A felperes felsorolta a már ismert tényeket, amelyek tökéletesen bizonyítják, hogy a fotón Pruck Pál látható, és kérte, hogy az alperesek kérjenek bocsánatot, és az összes korábban alkalmazott reklámeszközökön – újságcikkek, tévé- és rádiónyilatkozatok, utcai plakátok – ismerjék el tévedésüket.

Az alperesi ügyvéd, úgy tűnik, eddig egy másik tárgyalássorozatot látott-hallott, ő arról beszélt, hogy az eddigi bizonyítékok nem győzték meg arról, hogy a kampányban tévedtek volna, és illetéktelen személyből faragtak nemzeti hőst.

Mondhatjuk: sűrűsödött a levegő, mindannyian éreztük, hogy most aztán elhangzik a döntő ítélet, ám, úgy látszik, Bene bíró úr is ért a feszültség fenntartásához, mert a verdiktet egy héttel későbbre halasztotta, amiről tehát mi is csak egy hét múlva számolhatunk be. 

Úgyhogy: folyt. köv.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek