Leváltható a sárga csekk

A SZOLGÁLTATÓK NÓGATJÁK ügyfeleiket, hogy térjenek át az elektronikus számlára (e-számlára). Megéri hallgatni a tanácsra? S minden lakásban van egy fiók, ami tele akár évekkel korábbi közüzemi számlákkal, befizetett csekkekkel. Muszáj-e megőrizni ezeket az e-számla korában? – ennek jártunk utána.

Ország-világP. E.2018. 06. 14. csütörtök2018. 06. 14.
Leváltható a sárga csekk

Nem kell hosszasan sorban állni a postán, elég csak néhányat kattintani a számítógépen, és az interneten akár a szolgáltató oldalán is díjmentesen befizethetjük a gáz-, villany- vagy netán kábeltévés számlánkat. Aki gyakorlottan szörföl a világhálón, annak nem jelent nagy kihívást az átállás, de olvasóink közül sokan még bizonytalanok, érdemes-e váltaniuk. Ha rábólintunk, ezentúl nem borítékban, papírra nyomva érkezik a számla, hanem az e-mail címünkre landol, vagy regisztráció után a szolgáltató honlapján, a saját fiókunkban nézhetjük meg. Számos szolgáltató kedvezményekkel terelgeti ügyfeleit az e-számla felé. Mi az új megoldás előnye, biztonságos-e, s kötelező-e áttérni?

– A számlázási mód választható, vagyis a fogyasztó dönt, hogy papíralapú vagy e-számlát kér-e. A fizetési mód szintén választás kérdése: ez lehet postai csekk, banki utalás, online fizetés vagy csoportos beszedés. Az elektronikus számla és befizetés értelemszerűen környezetvédő, és sokkal gyorsabb, azaz rendelkezik minden előnnyel, amit a XXI. század technikája kínál. Az esetleges reklamációk is azonnal, online intézhetők – nyilatkozta lapunknak dr. Boross Norbert, az Elektromos Művek (Elmű) kommunikációs igazgatója. A szolgáltató nyilvántartásai naprakészek, de akad olyan eset, amikor a papíralapú számlákat érdemes eltenni: a költséget elszámoló vállalkozásoknak például az adózás miatt megőrzési kötelezettségük van.

A Nemzeti Közművek (NKM) társaságai fehér csekket küldenek, de egyre több a környezetkímélő, papírmentes számlázást választók száma – tájékoztatott egy másik közműszolgáltató. Az elektronikus ügyintézés bevezetését az NKM is kampányokkal segíti. Az ügyfelek az online ügyfélszolgálati rendszerbe, de akár mobilapplikáción bejelentkezve is megnézhetik, majd „készpénzmentes” módon, biztonságosan kiegyenlíthetik a számláikat.

Ha úgy döntöttünk, hogy „rákattanunk” az e-megoldásra, kiselejtezhetjük-e a befizetett csekkeket és a halomban rakosgatott, olykor ősrégi iratokat? A Nemzeti Közműszolgáltató ügyfélszolgálatát fogyasztóként is felhívtuk, s megtudtuk: ha átállunk az elektronikus megoldásra, a szolgáltató honlapján, az online ügyfélszolgálati felületen akár évekre visszamenőleg visszakereshetjük a megkapott és a befizetett számláinkat. Érdemes azért az otthoni számítógépen vagy a leveleink közt is elmenteni azokat, legalább a mindent tisztázó éves leolvasásig, mivel vita, reklamáció esetén ezzel érvelhetünk. Sokan úgy tudják, hogy évekig meg kell tartanunk a papír alapon érkezett közüzemi számlákat, holott a magánszemélyeknek nincs ilyen kötelezettségük. A békéltető testületek is felhívják a fogyasztók figyelmét: az elektronikus hírközlési szolgáltatások esetében – ilyen a telefon, az internet, a kábeltelevízió – például csak egy évre visszamenőleg követelhető a tartozás, utána elévül. Aki tehát nem szeretné őrizgetni a többéves közüzemi számláit, és nem vállalkozó, lomtalanításkor nyugodtan megszabadulhat a papírhegytől…

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek