Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
MÉG MARAD A SÖTÉTSÉG címmel lapunk február 23-i számában közöltünk cikket, amelyben felvázoltuk a kecskeméti közlekedési közállapotokat. A modern lámpatestek telepítése után – az ország más városaihoz hasonlóan – sokkal rosszabbak lettek a látási viszonyok, néhány hónap alatt tizenkét gyalogost vagy kerékpárost ütöttek el a zebrán, egyiküket egy autóbusz gázolta halálra. Most annak néztünk utána, mi történt azóta.
Kép: 2018. június 05. Figyelmeztető táblát helyeztek el a forgalmas gyalogátkelőhelynél a kiskörúton Kecskeméten. Fotó: Ujvári Sándor
Kecskeméten az őszi-téli időszakban a közlekedési balesetek többsége gyalogátkelőhelyeken történt. Ebben szerepet játszott az is, hogy a „hírös város” belvárosában is magyar vállalkozók uniós pénzből modernizálták a közvilágítást, lecserélték a régi lámpatesteket LEDes égőkre, ám a korábbinál sokkal rosszabbak lettek a látási-láthatósági viszonyok. Olvasóinkat emlékeztetjük, hogy február végén az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) nyilvánosságra hozott egy jelentést, amelyben több súlyos szabálytalanságra hívta fel a figyelmet, de a projektet elnyerő cég ügyeinek vizsgálatával foglalkozó árnyékbizottság – az önkormányzat tiltása miatt – nem tekinthetett bele ezekbe az iratokba.
Bács-Kiskun megye székhelyén azt követően kerültek igazán fókuszba a kijelölt gyalogátkelőhelyek és az esti közvilágítás, miután idén február 7-én halálra gázoltak egy embert – jóllehet a helyieket és a civil szervezeteket már azt megelőzően is élénken foglalkoztatta a probléma. Országos figyelmet kapott a zebráknál elhelyezett, fényvisszaverő anyagból készült zászlók használata, amelyeket kézben lobogtatva láthatóbbá tették az átkelést. A kezdeményezők egy ideig pótolták a mindig ellopott zászlókat – azok mára teljesen eltűntek.
A Városrendezési és Városüzemeltetési Bizottság (VVB) több ízben kezdeményezett megbeszélést a különböző szervezetek, köztük a rendőrség szakértőivel, hogy csökkentsék, elkerülhessék a baleseteket. – Azonnali intézkedés történt három gyalogátkelőhelynél, ahová sárgán villogó, veszélyt jelző napelemes lámpát helyeztek ki, folyamatos az útburkolati jelek, a zebrák újrafestése, szükség esetén javítása, illetve a dekádos naptárvezérlésű közvilágítási kapcsolást állították a fény- és időjárási viszonyokat is tükröző alkonykapcsolásra – mondja Király József, a VBB elnöke, aki a Városszépítő Egyesület tevékenységét is irányítja. – Több beruházás lesz a következő egy-két évben, új körforgalmak, jelzőlámpás csomópontok épülnek, és jelentős változást hozhat a Szolnoki út felújítása, amely az aluljáró átépítését is érinti.
Kecskemét legkritikusabb gyalogátkelőhelyeinek kérdése az április 24-i szakbizottsági ülésen is napirendre került. A városüzemeltetési osztály felügyeletével felmérés készült, és egy három ütemben végrehajtandó beruházási terv, mintegy 200 millió forint értékben. Hatvannál is több esetben forgalomtechnikai beavatkozást javasolnak, ami tartós előjelző burkolati jel és előjelző tábla, burkolatba telepített fényvisszaverő prizma, valamint sárgán villogó, veszélyt jelző napelemes tábla kialakítását jelenti. Három helyre úgynevezett okoszebra épül: mozgásérzékelők észlelik a gyalogos áthaladási szándékát, és ezt az úttestbe épített fényjelzők felvillanása alapján már távolabbról láthatják az autósok mindkét irányból.
A kecskeméti kiskörút teljes forgalmát jelzőlámpákkal szabályozzák majd. Több helyen lesznek változások, ott is, ahol a február 7-i halálos baleset történt. Itt megszüntetik a Piaristák teréről a Jókai utca irányába átvezető zebrát.
Ami pedig a közvilágítást illeti: felmérték a fényerősséget és a fényáramot, a lámpatestek távolságát és láthatóságát – és az már biztos, hogy szükség lesz pluszfényforrások beépítésére.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu