Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
ELKEZDŐDÖTT a nyári hajrá az autópiacokon. Ismerősöm kevéssé értékes, de megbízható autót keres frissen vizsgázott fiának. Csak kéthárom évet bírjon a járgány, aztán majd jöhet valami tartósabb is. Előbb azonban megfontolt döntést kellene hozni használtautó-ügyben.
Kép: Kecskemét, 2017. május 31. Atunepperek, használtautókat szállítanak az M5-ös autópályán román és bolgár kereskedők. Fotó: Ujvári Sándor
Nagyjából megfelelőnek látszó olcsó autóra a létező legnehezebb rábukkanni. Jellemző a sokadik tulajdonos által nyüstölt vagy a külföldről ötszáz euróért (kb. százötvenezer forintért) behozott tragacs. Ez utóbbira jön a regisztrációs adó, műszaki vizsga, biztosítás, eredetiségvizsgálat, átírás költsége, no meg az eladó haszna – ha szegény árvánk mellett voksolunk, legalább 400-450 ezerért vihetjük haza. Muszáj az esetleges javításokra, de leginkább az olajak (motor, váltó fék, szervók) cseréjére is tartalékolni ezreseket.
Amúgy az eladó főként kereskedő vagy nepper. Ez utóbbi is bőszen üzletel, de nincs hozzá telephelye – az ismerősömnek meg bizalma. A netes hirdetések sok ezt-azt elmondanak, de még több mindenről nem mesélnek. A fotók java is csupán térítés ellenében nagyítható. Fontos: ne a kínálat aljáról válasszunk. Az ár persze alku tárgya, a reális összeg mínusz 5-10 százalék. (Az eladónak mindig nagyobb szüksége van a mi pénzünkre, mint nekünk az ő autójára.)
Na de kapás van, hívjuk csak a telefonszámot! Élőszóban sem veszik el a kedvünket. Megfogta az isten lábát, akinek van autószerelő rokona-barátja, boldog őse, ismerőse, imádkozza be őt is a kis buliba. Menjünk, lássuk csak: a járgány kívül-belül a korának megfelelő állapotban leledzik. Ez nem baj, csak útközben ne hagyja ott a srácot, nem egy bütykölős típus. Beülünk, nézzük, mit jeleznek a műszerek. Minden lámpa szépen kialszik, a fedélzeti komputer sem ír ki hibát. A próbaút nagyjából rendben: a motor húz, a fék fog, a futómű se beteg. Minden kapcsolót, gombot ellenőrzünk: működtetik-e, amit kell. Remélhetőleg nem kell mindjárt vezérléscsere (százezres tétel). Ha viszont műszaki ügyekben csupán a saját kútfőnkre hagyatkozhatunk, jön a döntő kérdés: leendő kedvencünket átvizsgáltathatjuk-e a közeli szervizben? Amelyik eladó ettől úgy fél, mint ördög a tömjénfüsttől, nem a mi emberünk. (Barátommal megesett: elvitték a jónak tűnő németországi kocsit a márkaszervizbe, ahol kiderült, hogy szerkezetileg rendben van, ám valahol korábban az összes adatot kitörölték a központi számítógépből. A kecsegtető vásár kútba esett.)
Még adásvétel előtt fogadjuk meg a Das WeltAuto kereskedelmi portál blogjának (dasblog.hu) intelmeit: ne vegyünk ismeretlen előéletű autót, ne dőljünk be az irreálisan alacsony futásteljesítménynek. E kettőről nem mindig könnyű megbízható adatokra lelni: a szervizkönyv sokszor hiányzik vagy meghamisítják (kitépik belőle a túl nagy óraálláshoz tartozó lapokat), a bárhol végzett javításokról nincs számla. Szerencsére az adásvételi szerződésben szereplő és a vizsgán leolvasott óraállást hivatalosan feltöltik egy online adatbázisba (http://kekkh.gov.hu/gepjarmuadatlekerdezo). Ettől persze még vizsga előtt az óra visszatekerhető…
Befejezésül: ne írjunk alá idegen nyelvű adásvételi szerződést, ha a külföldi tulajdonos nincs jelen.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu