Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Egy mozdonyvezető tolatást végzett a pályaudvaron. Miközben a mozdonnyal hátrafelé haladt, kanyarodott is, s mivel ő maga a kanyar külső ívén tartózkodott, nem vette észre, hogy a belső íven egy ottfelejtett tartálykocsi – aminek elvileg nem lett volna szabad ott lennie – a mozdony útjába belóg.
Ráadásul a tolatást, az úgynevezett „regiszterszalag” tanúsága szerint, a megengedett sebesség kétszeresével – tíz helyett húsz kilométer per órával – végezte. Az ütközést nem tudta elkerülni, a tartálykocsiban és a mozdonyban is jelentős kár keletkezett. A baleset körülményeit firtató belső vizsgálat azt állapította meg, hogy a baleset elkerülhető lett volna, ha a mozdonyvezető a kanyar belső ívén tartózkodik, és észreveszi a valóban rossz helyen álló tartálykocsit. A kár pedig körülbelül feleakkora lett volna, ha nem lépi túl kétszeresen a megengedett sebességet. Emiatt a munkáltató a mozdonyvezetőt rendkívüli felmondással elbocsátotta, amit a munkavállaló a bíróságon támadott meg.
A rendkívüli felmondás alapvető feltétele, hogy valaki a munkaviszonyból származó lényeges kötelezettségét szándékosan vagy súlyos gondatlanságból megszegi. A mozdonyvezető arra alapította az érvelését, hogy a balesetet a rossz helyen felejtett, a mozdony útjába belógó tartálykocsi okozta, ez volt a legfontosabb tényező. A sebességtúllépést azzal vitatta, hogy a regiszterszalag hitelességét nem ismerte el az aláírásával. Összességében úgy érvelt, hogy a sebességet nem lépte túl, az pedig, hogy a mozdony rossz oldalán állt, nem olyan súlyú kötelezettségszegés, ami a rendkívüli felmondást megalapozná.
A munkáltató ezt azzal hárította el, hogy a regiszterszalag a rögzített adatok tanúsága szerint egy ütközést elszenvedett mozdonyból származik, ilyen pedig nem állt másik a rendelkezésükre, ezért hiába nem volt hajlandó hitelesíteni a munkavállaló, egyértelmű, hogy a szalag ennek a balesetnek az adatait tartalmazza. Azt a belső vizsgálat is feltárta, hogy a tartálykocsinak nem lett volna szabad ott lennie, ahol volt, ugyanakkor a szabályzatok előírják a mozdonyvezető számára, győződjön meg arról, hogy szabad a pálya.
A bíróság végül a vasútnak adott igazat azzal, hogy egyrészt elfogadta a regiszterszalag sebességadatait valósnak, másrészt kimondta, a megfelelő figyelmet a mozdonyvezető elmulasztotta, amikor nem győződött meg arról, hogy a mozdony útjában nincs akadály. Ezért a munkavállaló keresetét elutasította, a rendkívüli felmondást jogosnak ismerte el.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu