Vegye meg kilóra!

KÖZELEDIK a karácsony, sokan jó előre beszerzik az ajándékokat, bespájzolják az ünnepi asztalra kerülő finomságokat. Ám nem árt körültekintően nekifogni a vásárlásnak, amivel sokat spórolhatunk.

Ország-világBudai Horváth József2018. 11. 15. csütörtök2018. 11. 15.

Kép: An employee monitors a production line at the Yoplait and Candia dairy production plant on May 13, 2008 in Vienne, central France. AFP PHOTO/ ERIC FEFERBERG (Photo by ERIC FEFERBERG / AFP), Fotó: ERIC FEFERBERG

Vegye meg kilóra!
An employee monitors a production line at the Yoplait and Candia dairy production plant on May 13, 2008 in Vienne, central France. AFP PHOTO/ ERIC FEFERBERG (Photo by ERIC FEFERBERG / AFP)
Fotó: ERIC FEFERBERG

Indul a kereskedelmi akciók szezonja, egymást érik a kedvezmények. Igazán van miből válogatni. Azonban a szemlézés során hasznos lehet picivel több időt rászánni a hasonló árufélék egybevetésére.

„Divatba” jöttek a régebben 10, míg mostanában csupán 7,5-8 dekás előrecsomagolt élelmiszerek. A tasak továbbra is termetes, ezért az „újítás” csak akkor derül ki, ha figyelmesen megnézzük a feltüntetett adatokat. Ezek sorában a kilóban megadott vételár a döntő, mert akkor feketén-fehéren kibukik a valós összeg. Egyáltalán nem felesleges firtatni, hogy az eddig negyedkilós őrölt kávé nem változott-e át 22 és fél dekásra. Ugyanezen a húron „pendülnek” azok a papír zsebkendők is, amelyek nem a megszokott százas csomagban kínálják magukat, hanem csupán kilencven darabot számlálnak, ráadásul igen gyakran egy centivel keskenyebbek (kisebbek) a hagyományosnál. Reméljük, a kilós lisztet vagy cukrot nem fenyegeti az újító korszellem, hiszen az efféle termékeknél amúgy is reális a plusz-mínusz fél-egy dekás eltérés (némi gonoszsággal hozzátehetjük: általában lefelé…). A szavatosságot se feledjük, hiszen az előre beszerzett élelmi cikkek valós lejárati ideje később meglepetéseket okozhat.

Az árleszállítások idején érdemes kitartóan vadászni a drágább árucikkekre: kísérjük figyelemmel az árak alakulását, jegyezzük fel, hol melyik áruházban mibe kerül, így az akció meghirdetése után látható, mennyit is nyerhetünk. Előfordulhat, hogy a kedvezmény meghirdetése előtt egykét héttel vagy nappal kissé megemelik az árat, hogy legyen miből engedni… A kereskedelem dolga, hogy tisztes haszon fejében bárkihez eljuttassa a különféle árucikkeket, ami tehát nem jótékonysági szolgálat, hanem profitot termelő tevékenység. E szabály alól az internetes áruházak sem kivételek.

Az elmúlt két évben két áruházlánc netes felülete is elképesztően alacsony áron kínálta több termékét. Az élelmes vásárlók lecsaptak a lehetőségre, majd aztán a kereskedők észlelték a tévedést, és technikai hibára hivatkozva visszavonták az ajánlatot. A  már befizetett összeg visszatérítése után kárpótolták a vásárlókat: utalványt és vásárlási kedvezményt adtak. A két esztendővel korábbi eset ügyében a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) közérdekű pert indított a kereskedőcég ellen. A bíróság jogerős ítéletében megállapította, hogy a vállalkozás olyan megrendeléseket nem teljesített, melyek esetében megtörtént a visszaigazolás kiküldése. Tehát a szerződés létrejött, így a cég köteles lett volna teljesíteni az abban foglaltakat. A bíróság kötelezte a céget, hogy a honlapján gondoskodjon e megállapítás közzétételéről, ahol az ítéletnek a vállalkozás részére történő kikézbesítésétől számított egy évig láthatónak kell lennie.

Amúgy a közönséges halandók esetében érvényesül a kijelentés: „A pénztártól való távozás után reklamációt nem fogadunk el!”…

FOTÓ: ERIC FEFERBERG, AFP

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek