Még kísért a háború

MINDEDDIG nem rendeződött a legendás Gurlitt-gyűjtemény minden darabjának sorsa. A napokban újabb, a nácik által elkobzott festményt kaptak vissza az örökösök Németországban.

Ország-világSZ. G.2019. 01. 25. péntek2019. 01. 25.

Kép: 08 January 2019, Berlin: Monika Grütters (CDU,r), Minister of State for Culture, hands over the painting "Portrait of a Sitting Young Woman / Portrait de jeune femme assise" by the artist Thomas Couture to the heirs Maria de las Mercedes Estrada and Wolfgang Kleinertz. The painting from the Gurlitt art find was identified as Nazi looted art and returned to the descendants. Photo: Britta Pedersen/dpa-Zentralbild/dpa, Fotó: BRITTA PEDERSEN

Return of a Nazi looted art painting
08 January 2019, Berlin: Monika Grütters (CDU,r), Minister of State for Culture, hands over the painting "Portrait of a Sitting Young Woman / Portrait de jeune femme assise" by the artist Thomas Couture to the heirs Maria de las Mercedes Estrada and Wolfgang Kleinertz. The painting from the Gurlitt art find was identified as Nazi looted art and returned to the descendants. Photo: Britta Pedersen/dpa-Zentralbild/dpa
Fotó: BRITTA PEDERSEN

Talán emlékeznek még olvasóink a hat évvel ezelőtti hírre, amely bejárta a világsajtót: az adóhatóság adócsalás gyanúja miatt eljárást indított egy német nyugdíjas, Cornelius Gurlitt ellen; a müncheni lakásában tartott házkutatás során 1406, kétes eredetű képet (121 bekeretezett és 1285 keret nélküli alkotást) találtak. Később a salzburgi házában 53, majd újabb 180 műalkotás került elő. A férfi az egymilliárd euróra becsült értékű műtárgygyűjteményt (többek között Monet-, Chagall-, Dürer-, Munch-, Picasso-, Chagall- és Rodin-festményekkel) apjától, Hildebrand Gurlitt-tól örökölte, akit a nácik a zsidóktól elrabolt vagy dekadensnek ítélt képek eladásával bíztak meg: a műkereskedő az összegyűjtött „elfajzott” festmények közül sokat külföldön értékesített, majd a pénz a nácik kasszájába vándorolt. A műgyűjtő több műtárgyat magának vett meg, és az ellenértéküket befizette a propagandaminisztérium kasszájába – így a képek egy része szabályosan került a tulajdonába. Halála után, 1956-ban fia kezelésébe került a gyűjtemény. Német újsághírek szerint a férfi időnként elutazott Svájcba, és értékesítette titkos gyűjteményének egy-egy darabját.

Cornelius Gurlitt nem akart megválni lefoglalt kincsétől, szerinte apja jogszerűen jutott a képekhez, ennek bizonyítására elküldte az augsburgi ügyészségnek a gyűjtemény jogi helyzetét tisztázó dokumentumokat. Szakértői bizottságot hoztak létre, amely azt vizsgálja: mely képek tartoznak a Gurlitt család tulajdonába (ezeket a kereskedő visszakapja), és melyeket raboltak el a nácik jogos tulajdonosuktól (akiknek utódait megilletnek a műtárgyak)?

Időközben az idős férfi 2014-ben elhunyt. A berni szépművészeti múzeum (Kunstmuseum), a német szövetségi kormány és Bajorország az év novemberében Berlinben megállapodást írt alá, amely szerint végrehajtják Gurlitt végakaratát: azokat a műalkotásokat, amelyek minden kétséget kizáróan jogosan kerültek a család birtokába, a svájci múzeumban helyezik el.

Sok száz kép sorsa (így vagy úgy) rendeződött az évek során, de ennyi idő elteltével is maradtak még tisztázandó származású alkotások. Minap bizonyságot nyert, hogy Thomas Couture francia festőművész Fiatal ülő nő portréja című alkotása (képünkön) a II. világháború idején kivégzett Georges Mandelnek, a francia ellenállás vezető alakjának a tulajdona volt. Vagyis majdnem 80 év múltán hazatalált.

FOTÓ: AFP/DPA

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek