Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Áprilisban ünnepelte a nyolcvanötödik születésnapját. Nem sokkal előtte megkapta a Magyar Filmakadémia életműdíját, nemrég pedig a Magyar Művészeti Akadémiától vehetett át hasonló elismerést a nemzet felemelkedéséért, megmaradásáért végzett odaadó, önzetlen és személyes bátorságot sem nélkülöző munkálkodásáért. Bodrogi Gyulával, a Nemzet Színészével beszélgettünk.
Kép: Bodrogi Gyula 2019 06 05 Fotó: Kállai Márton
– Csak úgy jönnek egymás után az életműdíjak!
– Élvezem. Jólesik az embernek, ha foglalkoznak vele egy kicsit. Sokkal jobb, mint ha nekem kellene foglalkozni másokkal. Persze erre is volt példa, amikor igazgató voltam. Az néha fárasztott.
– Éppen tíz éve kapta az első életműdíjat a Vidor Fesztiválon. Akkor érzékelte először, hogy telik az idő?
– Igazából csak most villant be, amikor 85 éves lettem. Egészen döbbenetes, hogy ebből az időmennyiségből, ha beleszámoljuk a néptáncos előzményeket is, 68 esztendőt színpadon töltöttem. Nyugodt szívvel mondhatom, egy percig sem bántam meg.
– Sose fordult elő, hogy színház helyett legszívesebben otthon maradt volna?
– Dehogynem, olyan mindig van. Gyönyörűen süt a nap, nekem meg menni kell próbálni egy ablaktalan helyiségbe. Amikor aztán átlépem a színház küszöbét, kívül marad a szép idő, és csak a feladatra koncentrálok.
– Ez mindig így működik? Ha a színész kilép a rivaldába és elmondja az első mondatot, attól kezdve megszűnik a külvilág?
– Sőt, nálam már az első mondat előtt, az öltözőben megtörténik a fordulat. Ahogy belebújok a jelmezbe, abban a pillanatban átlényegülök. Szólít az ügyelő, megyek a színpadra, közben valami különös erő kerít hatalmába. Megvilágítanak a fények, elkezdem a szövegemet, már nagyon messze járok. Nehéz megfogalmazni, hogy mi ez. Azt hiszem, varázslat.
– Ezek a beidegződések kikapcsolhatók? Vagy a színész a privát életben is színész?
– Lehet, hogy van ilyen kolléga, de én a színházon kívül normális emberi életet élek. Persze néha odajön hozzám valaki vásárlás közben és gratulál valamiért. Na, olyankor egy pillanatra muszáj visszaváltoznom színésszé, de aztán civilként megyek tovább. Sosem szerettem a társaság középpontja lenni. Az az igazság, főleg művészekkel, kollégákkal töltöttem együtt az időt, rendszerint a Fészek Klubban kötöttünk ki. Ha néha mégis elkeveredtem valahová, ahol rajtam kívül nem volt más színész, igyekeztem láthatatlanná válni.
– Nem kellett sztorizgatnia?
– Ha volt köztük valaki, aki látott a színházban, azzal eldicsekedett előttem. Egyébként békén hagytak. Inkább az orvosokat faggatták, hirtelen mindenkinek elkezdett fájni valamije.
– Ma a színész lenne népszerűbb.
– Nagyon sokan vagyunk. Felhígult a szakma. Egyik napról a másikra be lehet kerülni egy tévésorozatba bármiféle képzettség és gyakorlat nélkül. Sajnálom azokat a fiatal diplomás pályatársaimat, akiknek a színészet tényleg a hivatásuk. Figyelje csak meg, általában nem ők kapnak lehetőséget, hanem az ismeretlenből hirtelen felbukkanó képzetlen médiaszereplők. Képesek ugyan hangosan elmondani a szöveget, de abból még nem lesz színészi alakítás.
– Miért vált ez gyakorlattá?
– Vádaskodás lenne, ha ennek okait elkezdeném találgatni.
– Az ön kortársai a mai generációtól jelentős mértékben eltérő értékek és elvek alapján teremtettek életművet. Mára nemcsak a világ változott hatalmasat, hanem a színház is. Érdemes egyáltalán összehasonlítani múltat és jelent?
– Nem lenne értelme. Az élet mindig arra megy, amerre akar, mi meg vagy eltaláljuk azt az utat, vagy nem. Az én osztályomban negyvenöten kezdtük a főiskolát, és nyolcan végeztünk. Voltak köztünk olyanok, akikről sejteni lehetett, hogy elhagyják a pályát, de végül ők is megtalálták a helyüket. Ezzel szemben most hihetetlen mértékben elszaporodtak a színészképzők és a tanodák, de ettől sajnos még nem lesz több jó színész.
– Túlkínálat van.
– Miközben színházon kívül alig találni munkát. A televíziókban nem készülnek tévéjátékok, filmek, mint régen. Hiába van rengeteg rádiócsatorna, nem hallani rádiójátékokat sem. Mozifronton látni némi változást, de ott meg igencsak megcsappant a nézőszám. A logika éppen azt diktálná, kevesebb színészre van szükség. Nekünk még megadatott, hogy a rádióban voltak színházi közvetítések, a televízió is felvett bizonyos előadásokat. Aki nem jutott el színházba, az is követhette a pályánkat, észrevehette, ha valamiben kiugró alakítást nyújtottunk. Manapság ilyesmire nincs pénz, amúgy is kevés jut a kultúrára.
– A kritikus, a néző, a színész is tisztában van vele, hogy ki mikor brillírozik. Egybeesnek a vélemények?
– Általában igen. Mondhatunk bármit: a közönség csinálja a színészt. Ha valaki jól játszik, azt megjegyzik, és legközelebb miatta mennek moziba vagy színházba. Hogyan is lehetett volna másképp Gérard Philipe vagy Bruce Willis az, aki lett?! De továbbmegyek: a rendezőt meg a színészek csinálják. Amikor valaki jegyet vált, nem feltétlenül azt nézi, ki rendezte a darabot, döntését jobban befolyásolják a színpadon látható művészek. Azért játszunk, hogy megnyerjük a közönséget. A színház kicsit olyan, mint a vendéglő. A tulajdonos annak örül, ha a vendég távozóban megjegyzi, ide máskor is eljövök. A színésznek is lételeme, hogy a néző akarjon még látni bennünket.
– Akkor önnek óriási szerencséje van!
– Mondhatjuk. Vissza szoktak jönni. Tegnap néztem a tévében egy külföldi focimeccset. Bravúros játék volt. Az egyik fél háromszor rúgott kapura, mindegyikből gól lett, miközben a másik csapat legalább nyolcszor került helyzetbe, de a labdát egyszer sem tudták belőni a hálóba. Hát ilyen a szerencse. Mondok saját példát. Annak idején számtalan gyerekdarab készült, de ki gondolta volna, hogy a Süsüből lesz sztár.
– Esküszöm, nem akartam szóba hozni az egyfejű sárkányt, hiszen annyit beszélt már róla. Mitől népszerű még most is ez a bábfilm?
– A negyven évvel ezelőtti sorozat kiállta az idők próbáját, a mai gyerekek számára is nézhető. Süsü megérinti az emberek lelkét. Úgy hallottam, hogy készülnek új epizódok, természetesen Csukás István írja őket. Szerintem a siker garantált.
– Mit szoktak olyankor mondani, ha nincs siker?
– Ráfogjuk a közönségre. El ne higgye! A közönség mindig zseniális. Belebetegednék, ha egyszer azt érezném rajtuk: anyukám, úgy unatkoztam, legközelebb máshová menjünk.
– Hajdanán a Vidám Színpad direktoraként minden este izgult, hogy jön-e a közönség?
– Nem tettem mást, csak figyeltem. Azt a darabot, amelyik elnyerte a közönség tetszését, sűrűbben játszottuk. Ami pedig döcögősebben ment, azt elfelejtettük. Ugye, milyen egyszerű? Az emberek szórakozni jönnek a színházba. Ami nem azt jelenti, hogy visítva nevetnek, hanem azt, hogy leköti őket a darab, és együtt lélegeznek a színészekkel. Legyen az tragédia vagy vígjáték. Sokan szándékosan összekeverik a szórakozást a nevetéssel. Én azt mondom, nemcsak nevetve, hanem sírva is lehet szórakozni.
– Pontosabban?
– A színész számára nem létezik műfaj. Neki a szerepet kell eljátszani.
– Mondott már nemet valamire?
– Még soha. Ha egy darabban a rám osztott szerep nem olyan jó, nem azon kezdek el gondolkodni, mire való hivatkozással adhatnám vissza, hanem azon töröm a fejem, miként tudnám érdekessé tenni akár csak három percre is.
– Nézőként milyen előadásra ül be?
– Amelyiknek jó híre van. És legyen szórakoztató, hiszen kikapcsolódni megyek.
– Változott az évtizedek alatt a munkabírása? Csak azért kérdezem, mert most is nyolc produkcióban láthatjuk!
– Hogyne változott volna. Régen nem volt gond három órát a vállamon vinni, de manapság megelégszem kisebb feladatokkal is. Legyünk őszinték, nem egy 85 éves színészért rohannak a nézők a színházba. Itt vannak a fiatalok, hadd arassák le ők a babérokat.
– De ha ön belép a rivaldába, nyílt színi tapssal fogadják…
– Az az idősebbek hitele miatt van.
– Nem tudna meglenni színház nélkül, ugye?
– Most már nem. Az idő múlása a megszólításokból is lemérhető. Gyerekkoromban Öcsinek, Gyuszikának, színészként Gyuszinak, Gyulának hívtak, most meg már Gyuszi bácsi vagyok. És míg fiatalon az egészségtől kicsattantam egy hétre, most kicsattanok másfél órára.
– Mi a titka a derűjének?
– A hozzáállás. Kissrácként annak is örültem, ha a Mikulástól virgácsot kaptam. Mások meg zokogtak miatta. Én ajándéknak fogtam fel. Azért tudok minden kitüntetésnek is örülni, mert azonkívül, hogy játszom, nem teszek értük semmit.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu