Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Kosárlabda- és teniszpálya, uszoda, kaszinó, színház, éttermek garmadája. Mindez egy szállodában. Ráadásul ez a szálloda mozog, csodás tájak követik egymást, pálmafás, homokos tengerpartok, hatalmas hegyek. Létezik ilyesmi? Igen. Úgy hívják, hogy üdülőhajó.
Az üdülőhajók története viszonylag fiatal, alig több mint száz évre nyúlik vissza. Annak előtte nemigen jutott eszébe bárkinek is, hogy napokon-heteken át kikötőről kikötőre bolyongjon a tengereken. A hajót sok mindenre használták – áruszállításra, utazásra, felfedezésre, háborúskodásra –, de ilyesmire semmiképpen.
Minden luxussal felszerelt hajók persze már korábban is léteztek, ezek azonban leginkább még azt a célt szolgálták, hogy a kontinensek közötti hosszú utat a tehetős polgárok számára elviselhetővé tegyék. A mai nyaralóhajók elterjedésének a legnagyobb lökést paradox módon a légi közlekedés adta.
A második világégést követően a repülés fejlődése már lehetővé tette a menetrendszerű légi járatokat Európa és Amerika között, az utasok pedig azonnal át is tértek rájuk, hiszen a napokig tartó utazás helyett néhány óra alatt átértek az óceán túlsó partjára. A tengereken történő utasszállítás pedig szinte egyik percről a másikra összeomlott. És akkor mit kezdjenek magukkal az erre szakosodott cégek?
Az ötlet nem váratott magára sokat: váljon már maga a hajóút is a nyaralás részévé. Ez sem volt minden előzmény nélküli, a Földközi-tengeren már a XIX. század végétől szerveztek olyan körutakat, amelyeknek kifejezetten a nyaralás volt a célja. Egyik várostól a másikig hajóztak, megnézték a nevezetességeket, majd indultak tovább.
VENDÉGGEL TILOS A SZEX Ameddig az utasok minden elképzelhető kényelemben részesülnek – természetesen attól függően, hogy melyik osztályra vásároltak jegyet, s mennyit kívánnak költeni még ezen felül –, addig az őket kiszolgáló legénység körülményei igen szerények. Többségük a harmadik világból érkezik, mivel a fizetések visszafogottak. Nemcsak a költségkímélés miatt, hanem azért is, hogy jobb munkavégzésre ösztönözzék őket.
Az utasok ugyanis minősíthetik a tevékenységüket, ami befolyásolja a jövedelmüket – fel- és lefelé egyaránt. Ezenkívül csupán szállás- és étkezési lehetőséget kapnak. Cserébe viszont szinte folyamatos munkavégzést kívánnak tőlük, bár ez az utóbbi években a hajók egy részén napi 12 órára mérséklődött. A hajót üzemeltető vállalkozást általában valamelyik adóparadicsomban jegyeztetik be, amivel a munkavállalók utáni járulékfizetést elkerülhetik. Az egyik legfőbb nehézséget a személyzet számára az okozza, hogy heteken, hónapokon keresztül egyhangú üzemi kosztot kapnak. Más a helyzet ott, ahol a vendégek maradékát is elfogyaszthatják. Amúgy van számukra külön kantin, ahol az italokhoz a vendégekéhez képest tizedáron juthatnak. Ami viszont tilos számukra, az utasokkal létesített szexuális kapcsolat. Akit rajtakapnak, bizonyos lehet benne, hogy a legközelebbi kikötőben már csak kiszállni fog.
S mivel az utasok két város között a tengeren sem unatkozhattak, igyekeztek őket mind több kényelemmel ellátni. A kör fokozatosan tágult és hamarosan kiegészült más európai kikötővárosokkal is. A luxushajók ma már óránként 40-45 kilométer megtételére is képesek, így gyorsan elérhető a csodás karibi szigetvilág, sőt az utas kibír akár egy világ körüli utat is.
Különösen, ha a hajó szolgáltatásainak csak a képzelet szab határt. A komolyabb luxushajókon ma már nem ritkák az artisták, továbbá az utaskapszula, ahonnan a tenger fölé lehet emelkedni. Aki pedig arra vágyik, akár a mélybe vetheti magát – gumipókra erősítve.
A verseny az utasokért öldöklő. Szinte valamennyi évben vízre bocsátanak egy minden korábbinál nagyobb hajót, s a küzdelem vége az elsőségért egyelőre nem látszik. A jelenlegi csúcstartót tavaly tették vízre, a keresztségben a Symphony of the Seas nevet kapta. Készítői 1,35 milliárd dollárt (átszámolva 392 milliárd forintot) kértek érte. Hossza 361, magassága 72 méter, súlya 228 ezer tonna.
A 18 emeletes fedélzeten 6680 utas számára teremtenek luxus körülményeket. Különlegessége a gyermekstrand, a mászófal és egy trópusi park 20 ezer növénnyel. Az utasok kényelmét 2200 fős személyzet szolgálja.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu