Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Különösnek tűnhet, de számos hazánkban is kedvelt autó az utóbbi néhány évben „kinőtte magát”. Az alábbiakból kiderül, pontosan mit is jelent mindez, mire érdemes figyelnie az érintetteknek.
A világ minden táján népszerű Volkswagen Golf, Toyota Corolla, Ford Focus, Honda Civic szinte időtlen idők óta ugyanazon a néven uralja a piacot, miközben persze a megjelenése és technikai tudása sokat változott. Általában a gyárak a modelleket sorszámmal vagy évjárat szerint különböztetik meg egymástól, amit a közbülső években az esedékes frissítő ráncfelvarrás szakít meg.
Az újdonságok igazából csak a dizájn megoldásait tekintve egyediek, általában az általános autóipari törekvéseket tükrözik: nem annyira a divat, hanem a praktikum (és a környezetvédelem) érvényesítése a célkitűzés.
A mumusként emlegetett károsanyag-kibocsátás visszaszorításának egyik módja a súlycsökkentés, ami a felhasznált alkatrészek beszerelésénél kezdődik, melyek anyagául mindinkább a könnyűfémek, a műanyagok, a fabetétek szolgálnak.
A csavarok és szegecsek helyett különféle ragasztókkal, kétoldalú ragasztószalagokkal rögzítik egymáshoz az elemeket. Az öntapadó zaj- és rezgéscsillapító fóliák hasonló célt szolgálnak. Kisebb, de erősebb motorok veszik át az uralmat, miközben a fogyasztást is mindinkább leszorítják a remélt szintre.
A felsoroltak térhódításával egy időben lehetőség nyílt az egyes kategóriákban uralkodó méretek változtatására is. A valamely típushoz hű polgár meglepve konstatálja, hogy egyre inkább összemegy a garázsa – szerencsére csupán az új kedvence lett nagyobb a korábbinál.
Érdemes rá figyelni, hogy a gyártók a tükrök és más tartozékok nélkül mérik a szélességet, ami a valóságban jóval nagyobb értéket mutat. A Duisburg-Essen Egyetem kutatása megállapította, hogy a Németországban újonnan vásárolt autók átlagos szélessége 1990-ben még csupán 167,9 centiméter volt, ami a múlt évre már 180,2 centiméterre hízott!
Arrafelé évek óta büntetgetik az autósokat, akiknek a járgánya túl széles az adott sávban való biztonságos közlekedéshez. (Magyarországon a lakóterületen belül 2,75 méter, lakóterületen kívül 3 méter a legkisebb sávszélesség.)
A szélesedés a parkolásnál is gondot okoz, mivel a kijelölt helyek szabványos szélessége 230 centiméter, ahová a megtermettebb kocsival beállva alig marad tér a kényelmes (és a parkoló szomszédot nem veszélyeztető) ki- és beszállásra.
De idehaza is jócskán találunk útvonalakat, ahol a sávok olyannyira szorosak, hogy igazi kunszt eltalálni az ideális nyomvonalat. Persze a hosszúság és a szélesség is módosult: ugyancsak német adatok szerint az autók 1990 óta átlagban 7,4%-kal lettek szélesebbek, miközben a hosszuk 3,4%-kal gyarapodott, a magasságuk pedig átlagosan 1,55%-kal növekedett.
Táblázatba szedtem három, idehaza is népszerű típus, az Opel Astra, a Toyota Corolla és a Renault Megane egyes sorozatainak szélességi, magassági és hosszúsági adatait. Szembeötlő, hogy a szélességük állandóan növekedett (a legvisszafogottabban a Corolláé).
A magasság az utóbbi évtizedben némelykor (Astra K, Toyota Corolla 2012– 2018, Megane 2016) stagnált vagy kisebb lett. A hosszúságot pedig egyedül az Astra K esetében csökkentették a mérnökök.
Szépség
Mitől szép az autó? Az egyediségétől, a meghökkentő, de befogadható formai újításaitól, a technikai fejlesztésektől, a kényelmet szolgáló megoldásoktól. A mintát aztán a többiek elkezdik másolgatni (ellopkodni), beledolgozva konstruktőreik saját álmait, vágyait is. Így kergetőznek a tervezőasztalok körül, aminek mi, vásárlók szintén hasznát látjuk.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu