Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Rovatunk legutóbbi cikkében jeleztük, hogy a benzinmotoros autók esetében listát közlünk az idén január elsejétől árusított E10-es 95-ös üzemanyag felhasználhatóságáról.
Kép: E10-es benzin tankolása benzinkúton üzemanyag-töltő állomás 95-ös E10 2020.01.13 fotó: Németh András Péter
Miután az Európai Unió csökkenti a kőolajból előállított üzemanyagok felhasználását, előtérbe kerülnek a megújuló energiaforrások, közte a bioetanol (etil-alkohol), amit keményítő-, illetve cukortartalmú növényekből (kukoricából, cukorrépából vagy -nádból, búzából) gyártanak.
E növények a fejlődésük során szén-dioxidot kötnek meg, ami a benzin elégetésekor visszajut ugyan a környezetbe, de – ellentétben a kőolajszármazékokkal – nem jelent többletterhelést.
Magyarországon 3,6 millió személyautó rója az utakat, közülük 2,8 millió tízéves vagy annál idősebb. A kétmillió benzines felét az ezredforduló környékén gyártották, amelyeket nem készítettek fel kellően a hozzáadott etanol használatára. Az E10-es 95-ös benzinben három hónap elteltével megváltozik a kémiai szerkezet, ami nehézkes indítást vagy indításképtelenséget eredményezhet.
Gyantás lerakódás képződhet az üzemanyagrendszer egyes pontjain. A bioetanolos benzin felgyorsítja az érintkező fém alkatrészek korrózióját. Az alkohol oldja a benzintartályban, üzemanyagpumpában, csőrendszerben, befecskendezőben vagy karburátorban, csatlakozókon keletkezett lerakódásokat, ami duguláshoz vezet.
A műanyag és gumi alkatrészek néhány hónap alatt megnyúlhatnak, elveszíthetik tömítőképességüket, rideggé válnak és eltörhetnek.
A 2011-ben elfogadott uniós szabvány szerinti, E10 jelű 95-ös benzint Romániában és Bulgáriában már több éve használják. Bár ott a mienknél elavultabb a járműpark, mindeddig nem jelentettek E10 miatti számottevő meghibásodást – mondta Grád Ottó, a nagy hazai olajcégeket tömörítő Magyar Ásványolaj-szövetség (MÁSZ) főtitkára.
Egyfajta megoldást jelenthet, ha kisebb-nagyobb rendszerességgel a drágább etanolmentes benzinből is vásárolunk (rátölthetjük egyiket a másikra), továbbá a nagyobb cégek árusítanak előre bekevert, hosszan eltartható üzemanyagot, illetve üzemanyag-stabilizátort.
Ne ürítsük ki teljesen az üzemanyagtartályt, illetve az autót hosszabb idejű leállítás esetén érdemesebb prémium üzemanyaggal feltöltve parkoltatni.
Ismételten olvasóink figyelmébe ajánljuk, hogy autójuk kezelési könyvéből, a tankbetöltő nyílás ajtajának belső feléről is tájékozódhatnak, illetve keressék meg a vezér- vagy márkaképviselet munkatársait.
A felsorolt évjáratok előtt gyártott autókba ne tankoljuk az E10-es 95-ös benzint (tájékoztató jelleggel): 1976 Volvo; 1990. közepi S/V 40-es 1.8 GDI motorral. 1991 Subaru. 1992 Ford, Jaguar. 1996 Land Rover. 1997 Renault. 1998 Toyota, Lexus. 2000 Peugeot, Citroën, Nissan, Mini, Lancia Lybra és Thesis egyes típusai. 2001 Skoda Felicia 1.3 OHV motorral. 2002 Mazda. 2005 Chevrolet Kalos/Aveo; 2006 Chevrolet Nubira/Lacetti, Tacuma/Rezzo. 2007 Mitsubishi GDI motorral. 2011 Alfa Romeo, Fiat típustól függően. 2000–2008 közötti Toyota Avensis egyes modelljei. 2003-2007 közötti Ford Mondeo 1.8 SCI. 2004–2005 közötti Seat Toledo, Leon, Altea első generációs FSI motorral szerelve. 2001–2008 közötti parkolófűtéses Audi. 2000–2005 között (esetenként 2006-ig) gyártott Volkswagen Lupo, Polo, Golf, Bora, Touran első generációs FSI motorokkal szerelve. 2008. április–május előtti Daihatsu Coure. A Mercedes-Benz 2002–2005-ös évektől gyártott, háromutas katalizátorokkal fel nem szerelt, illetve 23 évnél idősebb típusai. A Ford az Európában jóvá nem hagyott modelljeire, a Chevrolet és a Volvo a nem eredeti alkatrészekkel átalakított járműveire, a Honda az elektronikus vezérlésű üzemanyag-befecskendező rendszer nélkül szerelt típusaira nem vállal felelősséget. A Dacia és a Hyundai valamennyi típusa használható E10-es benzinnel. Forrás: Autóklub
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu