Eltűnt művek – különös lelőhelyek

Gustav Klimt 23 éve ellopott festményét találták meg az észak-olaszországi Piacenzában. A képet a galéria külső falát borító borostyán leszedése közben, egy fémajtó mögött, zsákban elrejtve fedezték fel. Ráadásul – szinte példátlan módon –az elkövetők kilétére is fény derült.

Ország-világMarkos Mária2020. 02. 10. hétfő2020. 02. 10.
Eltűnt művek – különös lelőhelyek

Nem sok reményt fűztek sem a műgyűjtők, sem a nyomozók ahhoz, hogy a 60 millió euró (19,8 milliárd forint) értékűre becsült Bildnis einer Frau (Egy hölgy arcképe) valaha megkerül, mígnem a Ricci-Oddi galéria körül dolgozó kertész rá nem bukkant egy fémajtóra, amely mögött egy üreg rejtőzött.

Ott talált egy fekete zsákot, benne egy festménnyel, amit annak rendje és módja szerint átadtak a rendőrségnek. Néhány héttel később bebizonyosodott: valóban az osztrák Gustav Klimt képe az, amit 1997-ben loptak el az intézményből.

„Bejelenthetem Piacenza népének, valamennyi szakértőnek és minden barátunknak, hogy a festmény eredeti” – írta Twitter-üzenetében Laura Bonfanti, a galéria alelnöke.

A Klimt-portré a galéria épületének falából került elő, ahol éppen a borostyánokat vagdosta a kertész. Forrás: Twitter/Vittorio Sgarbi

A portré Klimt egyik késői alkotása, 1916–1917-ben készítette. Eltűnése a galériából a képzőművészet világának egyik legnagyobb rejtélye volt. A megtalált festmény hátoldalán még ott voltak a pecsétek, amelyek azt jelezték, hogy a képet kölcsönadták a galériának, ahol az új kiállítás előkészületei folytak, amikor a lopás történt.

A történet happy endje: az olasz rendőrség kihallgatott két férfit, akik vélhetően tagjai voltak a bandának, amelyik Piacenzában és környékén többtucatnyi rablást hajtott végre.

A férfiak először a Libertá című olasz lap újságírójának, a korábban már hasonló jellegű „munkakapcsolat” révén általuk ismert Ermanno Marianinak címzett levélben vallották be, hogy ők követték el az 1997-es műkincsrablást. A tolvajok horgászzsinórral akasztották le a képet a falról, és a nyitott tetőablakon keresztül csempészték ki a galé­riából.

Klimt-rejtélyből több is megoldódott az elmúlt néhány évben. 2018 elején egy linzi képtárból évtizedekkel azelőtt eltűnt rajza került elő. A két fekvő nőt a Neue Galerie egy volt titkárnőjének az örökösei juttatták vissza. A hölgy végrendeletében meghagyta, hogy a jogtalanul hozzá került művet a halála után adják vissza a múzeumnak, amit megvesztegetésképpen kapott a galéria egyik korábbi igazgatójától azért, hogy hallgasson az általa felfedezett visszásságokról.

A titkárnő nem lopta el az értékes grafikát, megvesztegetésképpen kapta.

A Klimt-grafikát Egon Schiele (1890–1918) három festményével együtt Olga Jäger műgyűjtőtől kapta kölcsönbe 1951-ben a linzi múzeum. A titkárnőnek egy napon feltűnt, hogy e művek közül a három Schiele-képet nem dokumentálták megfelelően, s amikor ezt a galéria akkori vezetőjének, Walter Kastennek szóvá tette, az igazgató arra kérte, hogy hallgasson a képek eltűnéséről, és ennek fejében nekiadta a Klimt-rajzot.

Aztán 2006-ban, amikor a város keresni kezdte az eltűnt alkotásokat, a volt titkárnő a szekrényében rejtette el a műalkotást.

A reneszánsz mesterei közül Cimabue egyik, régóta eltűnt alkotása hozta lázba a művészettörténészeket nemrégiben. Az északfrancia kisváros, Compiègne egyik konyhájában, a rezsó fölött lógott évtizedeken át a XIII. századi itáliai mester alkotása, amely akár 6 millió eurót is érhet. A temperafestékkel készült, aláírás nélküli festmény egy idős nő tulajdonában volt, aki tavaly júniusban maga vitte el felbecsültetni.

Ő és a családja végig azt hitte, hogy egyszerű vallásos ikonról van szó. A most megtalált mű egy triptichon része, a sorozat két másik darabja a New York-i Frick-gyűjteményben, illetve a a londoni National Galleryben található. Az utóbbit szintén évszázadokon át elveszettnek hitték a művészettörténészek, csak 2000-ben találták meg a suffolki kastély kitakarításakor.

Krisztus kigúnyolása – a reneszánsz mester, Cimabue képe sokáig egy konyhában, a rezsó fölött lógott. Fotó: Philippe Lopez, AFP

A Jézus megcsúfolását ábrázoló, mindössze 25,8 × 20,3 centiméteres alkotás az azonosítását követően négy hónappal 24,18 millió euróért (mintegy 9 milliárd forintért) kelt el a Párizs közeli Senlis városában rendezett árverésen.

Kincs a padláson Csaknem 45 évet kellett várni annak a festménynek a felbukkanására, amelyet a franciaországi Marcoussis-ban lévő Szent Mária Magdolna-templomból loptak el. Théodore Chassériau művét egy francia restaurátor fedezte fel az interneten, a wiesbadeni aukciósház honlapján. A kép tulajdonosa azt állította, hogy a festményt örökölte, információi szerint rokonai 1974-ben a párizsi művészeti piacon szerezték. Csak nemrégiben találta meg a padláson, s úgy döntött, hogy eladja. A férfi időközben a regisztrált műkincset visszaadta Marcoussis közösségének.

 

Ezek is érdekelhetnek