Körözi a rendőrség a Házasság első látásra sztárját: kiderült, mit tett
ripost.hu
Olvasóink gyakran fordulnak kérdéseikkel rovatunkhoz, melyekre levélben válaszolunk. Ám nem ritkán sokakat érintő felvetések érkeznek – ezúttal ilyenekből állítottuk össze cikkünket.
A Motorolaj. Mikor kell cserélni? Az olaj keni a fém alkatrészeket, hűti a motort, közreműködik a szennyeződések eltávolításában, a tömítettség megőrzésében. Négyötöde olajból, egyötöde adalékanyagokból (viszkozitás-, fagyáspont- és surlódásmódosító összetevőkből) áll.
Jelölésük két számból és egy betűből áll, például 10W40, 5W30 stb. A „W” – az angol winter, azaz tél szó rövidítése – az előtte lévő számmal a téli viszkozitást (a belső súrlódást, az olaj belső ellenállásának mértékét) mutatja, azaz, hogy vele az autó motorja hány mínusz Celsius-fokig indítható gond nélkül.
Így például a 0W mínusz 35–40, a 25W mínusz 10 fokig bírja. A második szám a 100 Celsius-fokon mért viszkozitást jelenti: ez minél magasabb, annál jobban tűri a hőt az olaj. Ami a legfontosabb: autónk kezelési útmutatója dönti el, hogy melyiket öntsük a motorba.
Az ásványolaj az olcsóbb, de a szintetikus a jobb: kevesebb iszap rakódik le benne, a viszkozitását fagyban és hőségben is megtartja, indításnál gyorsabb kenést ad, kevésbé párolog (kisebb az olajfogyasztás). Utántöltésnél ne keverjünk két különböző típusú olajat egymással, csak a motorban lévőt használjuk e célra.
Nem érdemes nagyobb mennyiséget akciósan felvásárolni, mert a legolcsóbb ásványi olaj 2, a félszintetikus 3, a szintetikus 5 évig tárolható minőségromlás nélkül.
Minden motorolajat (és természetesen a szűrőt) időszakonként cserélni kell. Ezt a betöltött olaj mennyisége és minősége, a vezetés körülményei, az üzemanyag típusa, az autó évjárata befolyásolja.
A rövid utak gyakori megtétele fokozza a kokszosodást, az el nem égetett üzemanyag hatására keletkező olajsár hamarabb elhasználja a kenőanyagot. Itt is perdöntő a gyártó előírása. Ma már akár 20-30 ezer kilométeres futásteljesítményt is megengednek, ugyanakkor az egy-másfél évenkénti csere mindenképpen észszerű döntés.
Az olajon megspórolt összeg többszörösét fizethetjük ki, ha a motort ne adj’ isten fel kell újítani. (Ezért is ajánlott, hogy bármilyen használt autó megvásárlása után az új tulajdonosnak a legfontosabb teendője az olaj- és szűrőcsere legyen.)
A Tankolás. Tényleg spórolós-e a néhány ezerért való rátankolás? Amíg működik a motor, addig igen. De ha nem indul, akkor már nem annyira. A tartály alján összegyűlő lerakódás, a töltőpisztolyról bekerülő szennyeződés az üzemanyag-szivattyú szűrőjét tömíti el.
A pumpa kínlódik, majd megadja magát, az autó leáll. A nagyobb mennyiségű üzemanyag hűti is a pumpát, aminek a túlmelegedése szintén hibaforrás. Ezen felül az üzemanyagszint-jelző úszója is elkophat, ha nagyjából ugyanazon az álláson üzemel, ami pedig téves információjával a még gyakoribb tankolásra ösztönöz bennünket.
Autók és utak
Milyen autók valók a vegyes állapotú hazai utakra? Ezeken haladva a jó rugózás, a futóműnek az úthibákkal szembeni tűrése az elsődleges szempont. A legjobbak az árkon-bokron átkelő, legendás hírű terepjárók, csakhogy szinte megfizethetetlenek. A városidzsip-változatok tekintélyt parancsolóak ugyan, de nem a rossz utakra valók. Így a családnak – újonnan és használtan is – a kelet-európai, orosz, afrikai, dél-amerikai piacra kitalált, strapabíró Dacia, Lada, Fiat a jó választás, illetve a fuvarozóknak a nagyobb terheléssel is megbirkózó VW Caddy, Ford Courier, Opel Combo, Renault Kangoo, Citroën Berlingo, Fiat Doblo felfüggesztése kínál alkalmas megoldást.
ripost.hu
ripost.hu
origo.hu
hirtv.hu
szon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
nemzetisport.hu
mandiner.hu
origo.hu