Olvasóink gyakran fordulnak kérdéseikkel rovatunkhoz, melyekre levélben válaszolunk. Ám nem ritkán sokakat érintő felvetések érkeznek – ezúttal ilyenekből állítottuk össze cikkünket.
A Motorolaj. Mikor kell cserélni? Az olaj keni a fém alkatrészeket, hűti a motort, közreműködik a szennyeződések eltávolításában, a tömítettség megőrzésében. Négyötöde olajból, egyötöde adalékanyagokból (viszkozitás-, fagyáspont- és surlódásmódosító összetevőkből) áll.
Jelölésük két számból és egy betűből áll, például 10W40, 5W30 stb. A „W” – az angol winter, azaz tél szó rövidítése – az előtte lévő számmal a téli viszkozitást (a belső súrlódást, az olaj belső ellenállásának mértékét) mutatja, azaz, hogy vele az autó motorja hány mínusz Celsius-fokig indítható gond nélkül.
Így például a 0W mínusz 35–40, a 25W mínusz 10 fokig bírja. A második szám a 100 Celsius-fokon mért viszkozitást jelenti: ez minél magasabb, annál jobban tűri a hőt az olaj. Ami a legfontosabb: autónk kezelési útmutatója dönti el, hogy melyiket öntsük a motorba.
Az ásványolaj az olcsóbb, de a szintetikus a jobb: kevesebb iszap rakódik le benne, a viszkozitását fagyban és hőségben is megtartja, indításnál gyorsabb kenést ad, kevésbé párolog (kisebb az olajfogyasztás). Utántöltésnél ne keverjünk két különböző típusú olajat egymással, csak a motorban lévőt használjuk e célra.
Nem érdemes nagyobb mennyiséget akciósan felvásárolni, mert a legolcsóbb ásványi olaj 2, a félszintetikus 3, a szintetikus 5 évig tárolható minőségromlás nélkül.
Minden motorolajat (és természetesen a szűrőt) időszakonként cserélni kell. Ezt a betöltött olaj mennyisége és minősége, a vezetés körülményei, az üzemanyag típusa, az autó évjárata befolyásolja.
A rövid utak gyakori megtétele fokozza a kokszosodást, az el nem égetett üzemanyag hatására keletkező olajsár hamarabb elhasználja a kenőanyagot. Itt is perdöntő a gyártó előírása. Ma már akár 20-30 ezer kilométeres futásteljesítményt is megengednek, ugyanakkor az egy-másfél évenkénti csere mindenképpen észszerű döntés.
Az olajon megspórolt összeg többszörösét fizethetjük ki, ha a motort ne adj’ isten fel kell újítani. (Ezért is ajánlott, hogy bármilyen használt autó megvásárlása után az új tulajdonosnak a legfontosabb teendője az olaj- és szűrőcsere legyen.)
A Tankolás. Tényleg spórolós-e a néhány ezerért való rátankolás? Amíg működik a motor, addig igen. De ha nem indul, akkor már nem annyira. A tartály alján összegyűlő lerakódás, a töltőpisztolyról bekerülő szennyeződés az üzemanyag-szivattyú szűrőjét tömíti el.
A pumpa kínlódik, majd megadja magát, az autó leáll. A nagyobb mennyiségű üzemanyag hűti is a pumpát, aminek a túlmelegedése szintén hibaforrás. Ezen felül az üzemanyagszint-jelző úszója is elkophat, ha nagyjából ugyanazon az álláson üzemel, ami pedig téves információjával a még gyakoribb tankolásra ösztönöz bennünket.
Autók és utak
Milyen autók valók a vegyes állapotú hazai utakra? Ezeken haladva a jó rugózás, a futóműnek az úthibákkal szembeni tűrése az elsődleges szempont. A legjobbak az árkon-bokron átkelő, legendás hírű terepjárók, csakhogy szinte megfizethetetlenek. A városidzsip-változatok tekintélyt parancsolóak ugyan, de nem a rossz utakra valók. Így a családnak – újonnan és használtan is – a kelet-európai, orosz, afrikai, dél-amerikai piacra kitalált, strapabíró Dacia, Lada, Fiat a jó választás, illetve a fuvarozóknak a nagyobb terheléssel is megbirkózó VW Caddy, Ford Courier, Opel Combo, Renault Kangoo, Citroën Berlingo, Fiat Doblo felfüggesztése kínál alkalmas megoldást.