A valóság ennél lehet durvább

A töréstesztek szinte mindent elárulnak a szándékosan ütköztetett autók szilárdságáról, s így a benne ülők védelméről is. Ugyanakkor a gyártóktól elvárt kívánalmak egyre szigorúbbak.

Ország-világBudai Horváth József2020. 04. 16. csütörtök2020. 04. 16.
A valóság ennél lehet durvább

Biztonsága fokozásához senki nem tudja traktorkerekekkel vagy páncélautókkal körbevenni a kocsiját, így a tervezők számára nem marad más megoldás, mint a váz és a karosszéria szilárdságának minden oldali növelése, a légzsákok számának gyarapítása.

Régóta tudjuk, melyik márka építi a járgányait acélból vagy csak a célból, hogy minél többen megvegyék (a papundekliből csináltat már ne is említsük).

Ma már lényegében nincs önmagára valamit is adó autógyár, amelyik ne teszteltetné le az új típusait a piacra lépés előtt. Az Euro NCAP (Európai Új Autó Értékelő Program) – amelynek a hátterében jelenleg hét kontinensbeli ország és az Európai Bizottság áll – nem csupán ellenőriz, de kérlelhetetlen jelentéseivel a minél biztonságosabb autók előállítására ösztönöz.

Tesztelésnél a frontális (64 km/óra) teljes és részleges átfedéssel, ráfutással, továbbá oldalról falnak (50 km/óra) és oszlopnak (29 km/óra), illetve gyalogossal (40 km/órás) ütközés szerepel a menüben.

Ennek alapján három kategóriában pontozzák a kocsikat: első utasok, a gyermek/gyermekülés és a gyalogos biztonsága. A szerzett pontok alapján maximum öt csillag érdemelhető ki, amit szerencsére nem csak a legdrágább autómárkák ér(het)nek el.

A tesztek során a szakértők elsősorban a népszerű típusokat igyekeznek vizsgálni. A már kapható újakból a szükséges négy példányt inkognitóban vásárolják meg a kereskedőknél. A tesztelt autó csupán a biztonsági alapfelszereltséggel (vagy rendelhető kiemel­kedően népszerű extrával) léphet be a küzdelembe.

A német autóklub (ADAC) saját tesztközpontjának szakemberei tavaly 48 közkedvelt autó vizsgálatánál közreműködtek. Végül e lista szerint rangsort készítettek (a csillagok mellett százalékban is megadták az elért értékeket): a 48-ból 38 kocsi kapott öt csillagot, nyolcan négy, míg ketten három csillagot érdemeltek.

Büszkék lehetünk: az ötcsillagosok élén a kecskeméti Mercedes-Benz CLA végzett (89,8%)! Második a BMW Z4 (89,6%), harmadik a Tesla Model 3 (89,2%).

Az itthon népszerű modellek közül (%-ban): BMW 3-as sorozat 88,8; Toyota Corolla és Mazda3 87,4; Volkswagen Golf és Renault Clio 85,6; Ford Focus 85,2; Skoda Octavia 84,8; Ford Mondeo 84,4; Honda CR-V 83,0. A négycsillagosok között van a Peugeot 208 (79,0), az Opel Corsa (77,8), a Kia Cee'd (76,2) százalékkal.

A háromcsillagosok közé sorolt a Jeep Renegade 72,2; a Volkswagen Up, e-Up, Skoda Citigo e, Seat Mii electric (ugyanarra a VW-konszernes platformra építve) 69,2%-ot ért el.

Tudjuk, hogy csak teszt, így is ijesztő, de tanulságos. Forrás: Shutterstock

Honfitársaink legfeljebb másfél millió forintot szánnak kocsijuk megvásárlására, az itthoni járgányok átlagéletkora meghaladja a 14 évet. Ahogyan telik az idő, úgy gyengül tovább a váz, rozsdásodik a karosszéria, továbbá a törött elemek, a kinyílt légzsákok esetleges szakszerűtlen javítása szintén rizikófaktor.

Ha az interneten öreg és fiatal autó karambolját látjuk, azonnal feltűnik, hogy mennyire másképpen roncsolódtak a nem kívánt találkozás során: ég és föld lehet a különbség! Az autópiaci válogatásnál gondoljunk erre is, hiszen a jó állapotú, de koros kocsi megvétele előtt érdemes a biztonság kérdését is kiemelten szem előtt tartani.

Pótvizsga. A Rover 100 egy csillagot kapott 1998-ban, ezért az eladásai csökkentek, a további típusoknál javítottak az eredményeken. A BMW Mini 2007-ben a gyalogosokkal ütközés során kevésbé remekelt, ezért áttervezték a motorházfedelét és az első lámpákat, amivel sokat javítottak az eredményeken.

 

Ezek is érdekelhetnek