Megbízhatóbb, mint az ember?

Immár hosszabb ideje nagy a csend az önvezető autók körül. Az rendben van, hogy először is jött a beharangozás, az érdeklődés felcsigázása, majd a kisebb csomagokban adagolt izgalom. De ez a nagy hallgatás érthetetlen. Vagy inkább nem is annyira az.

Ország-világBudai Horváth József2020. 05. 24. vasárnap2020. 05. 24.

Kép: China's first self-driving taxi developed by Guangzhou major public transport company drives on a road during a trial operation in Guangzhou city, south China's Guangdong province, 1 November 2018. China's first self-driving taxi developed by Guangzhou major public transport company was launched in Guangzhou city, south China's Guangdong province, on Thursday (1 November 2018). The autonomous taxi automatically set mode to normal as people stepped in the self-driving intelligent system. The taxi was equipped with laser and radar sensors and camera., Fotó: bi zhiyi

China's first self-driving taxi starts trials in Guangzhou
China's first self-driving taxi developed by Guangzhou major public transport company drives on a road during a trial operation in Guangzhou city, south China's Guangdong province, 1 November 2018. China's first self-driving taxi developed by Guangzhou major public transport company was launched in Guangzhou city, south China's Guangdong province, on Thursday (1 November 2018). The autonomous taxi automatically set mode to normal as people stepped in the self-driving intelligent system. The taxi was equipped with laser and radar sensors and camera.
Fotó: bi zhiyi

Érdekes hír, hogy az önvezető autók 2060-ra átvehetik az uralmat a közlekedésben. Azért valószínűleg marad még néhány őstulok, aki körömszakadtáig ragaszkodni fog a volánhoz: mit neki az űrből vezérelt kocsi, nem kér belőle.

Így aztán a tökéletlen ember megmérkőzhet a tökéletlen ember által kreált, nem feltétlenül tökéletes robottal.

Készül az a mesterséges intelligencia (az emberi agy működésével versenyző robot), amely valamennyi közlekedési helyzetet egyidejűleg észleli, szempillantás alatt feldolgozza, rögtön lereagálja, máris döntést hoz, amit a láthatatlan keze és lába végre is hajt. A gyorsasággal nem lesz baj, hiszen a komputer már ma sokkal fürgébb az embernél.

Csak abban a tulajdonságában kételkedem, hogy amit az ember közlekedőként megtapasztal, az a tudás (sőt még jóval több) a robotba maradéktalanul beprogramozható.

Ha az önvezető autó a lehető legkisebbre szorítja le a balesetek számát, akkor a találmány az emberiség megmentője. A statisztika százalékos minimalizálása ellenére, amelyik „sofőr” mégis kalamajkába keveredne, az amúgy ragyogó – a nullához közelítő – összesített kimutatás az érintett utasok számára konkrétam eléri a 100 százalékot.

Persze ebben az esetben a károsultnak semmi dolga nem lesz az autója javíttatásával, azt majd a robotok gyártói és üzemeltetői intézik egymást közt a virtuális biztosítónál és a szervizeknél. S ha valaki – isten ne adja! – a balesetben az életét veszíti? Ki üli le? A robot tervezője, a rendszer megalkotója, a térség közlekedésének ügyeletes irányítója?

Műszaki vizsga

A koronavírus-járvány idején érvénybe lépett rendelkezés értelmében nem kötelező meghosszabbíttatni a lejáró személyes okmányok érvényességi idejét. Ide tartozik a forgalmi engedély is. A műszaki vizsgát csak magánszemélyek halaszthatják el. A Magyar Biztosítók Szövetsége szerint a biztosítótársaságok a kormányrendelet értelmében érvényesnek tekintik a magyar állampolgárok autóinak műszaki vizsgáját, a szabályozás a vészhelyzet elmúltától számított tizenöt napig lesz érvényben. Aki tudja, ne halogassa a kocsija műszakiztatását, hiszen előbb-utóbb úgysem úszhatja meg, viszont elkerülheti a lehetséges torlódást a vizsgaállomáson – és hamarabb felderíthetők a súlyos, feltétlenül kijavítandó hibák is.

De térjünk vissza a bevezetőben említett csendhez. Az önvezető kocsik kísérletképpen keresztül-kasul koptatják a világ egyes útjait. Csakhogy ma még történnek bajok. Ütközések, gyalogoselütések. Pedig a robot okos, biztonsági sofőr is ül az autóban, és mégis. Erről beszámol a média. Az érintett gyártók pedig inkább kerülik a rivaldafényt.

A csinnadratta elhalkul. Van hová fejlődni. Mindenesetre a továbbiakban kötelező tartozékként előírandó fedélzeti kamera (fekete doboz) megmutathatja, mi okozta a balesetet, a vezető mit tett annak elkerüléséért. Azt se feledjük, hogy az önvezető autók saját közlekedési zónáihoz újfajta utakat is kell készíteni, ami roppant összegeket emészt fel.

Így aztán a gyártósorokon ma még együtt készül a benzines, a dízel-, a gáz-, a hibrid és az elektromos meghajtású autó.

Mindaddig, amíg a jövő bekopogtat, az egyetlen valós út a szüntelen fejlesztés és tesztelés.

Ez utóbbihoz Magyarország is hozzájárul: a Zala Zone, a régió legnagyobb tesztpályájának megépítése – Szlovéniával és Ausztriával együttműködve – 45 milliárd forintos beruházás.