Lakóautók szerelmesei

A Slow Travel, azaz lassú utazás nem egy közlekedési mód, hanem egy érzésvilág. Lényege, hogy az utazó a lehető legtöbbet kihozza magából és a barangolás minden pillanatából.

Ország-világBalogh Boglárka2020. 08. 21. péntek2020. 08. 21.

Élet a lakóautóban

Az, ami kezdetben csupán az egyszerű, természethez közeli, vadregényes élet iránti vágyként indult a hatvanas években, villámgyorsan életstílussá alakult világszerte. A lakóautó modern kori története Costa Ricán kezdődött, amikor a fiatal amerikai pár, Emily King és Corey Smith úgy döntött, ők bizony felpakolják a biciklit meg a szörfdeszkát, és lakóautóba költöznek a méregdrága albérlet helyett, hisz online munkájuk nem az irodához, hanem a laptopjukhoz kötötte őket.

Ráadásul így utazni is tudtak, senkitől sem függtek, amikor csak akartak, a csillagos ég alatt aludtak, és minden hajnalban máshol nézhették meg a napfelkeltét. A romantikus lépést a közösségi média olyannyira felkapta, hogy ma már több százezer, szabadságra vágyó fiatal választotta akár hosszabb, akár rövidebb távra a kempingbuszozást.

Bár Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban évtizedes kultúrája van a lakóautós életformának, a vanlife-nak, nálunk, Magyarországon csupán az utóbbi években kezdtek népszerűvé válni az egyedileg épített guruló nyaralók. Lator Anna és Sztaniszláv András, valamint Bakó Zsófia és Goretity Milán, azaz két fiatal pár neve fémjelzi a Vanlife Hungary különleges projektet.

– Mindannyian imádjuk a természetet, a kempingezést, és szerettük volna mindezt egy komfortos autóval tenni – mondják a fiatalok. – Mivel Andris és Milán vállalkozók, Zsófi belsőépítész, Anna pedig antropológus, az volt a koncepciónk, hogy úgy szeretnénk átélni a lakóautózás adta szabadságot, hogy közben ne kelljen feladnunk az egész életünket, munkánkat. Tisztában voltunk azzal, hogy az autóval nem fogunk több hónapos túrákra menni az egyéb elfoglaltságaink miatt, ezért azt terveztük, hogy amikor mi nem tudjuk elvinni, kiadjuk ismerősöknek.

Álmuk 2017 végén kezdett testet ölteni, ekkor álltak ugyanis neki a megfelelő autó keresésének. A jármű márkája nem igazán volt fontos, inkább az számított, hogy eleve mint lakóautó legyen vizsgáztatva, elég magas legyen a járgány ahhoz, hogy fel lehessen benne állni, a lakótérben már legyenek ablakok, hisz ez nagyon sokat hozzáad az élményhez. Végül 2018 februárjában találtak egy Fiat Ducatót, amit némi iróniával Luxy Duxynak kezdtek el becézni.

2018 februárjában találtak egy Fiat Ducatót, amit némi iróniával Luxy Duxynak kezdtek el becézni. Fotó: Lator Anna

– Duxy extra magas és kicsit rövidebb volt az elképzelésünknél, de nem bántuk, mert minden másnak megfelelt. Mivel teljesen át volt már alakítva, eleinte csak azon gondolkoztunk, hogy tudnánk csinosítani, feldobni. Először elkezdtük leszedni a külső matricát, aztán kiszedtük a belső bútorokat is, és végül teljesen kibontottuk az autót, hogy újraépítsük. A méretek miatt adott volt, hogy csak keresztbe tudjuk betenni az ágyat, de azonkívül a konyhának és a szekrényeknek is helyet kellett találni, úgyhogy minden négyzetcentiméter egyedileg Duxyba készült.

A belsőépítész Zsófi terveket készített az autó pontos méreteihez igazítva, ám menet közben újra és újra kellett gondolni bizonyos fázisokat, attól függően például, hogy mekkora és hova kerül a víztartály, milyen hűtőt sikerül majd beszerezniük. A praktikum mellett a kialakításnál az is fontos szempont volt, hogy természetes anyagokat használjanak, az autó hangulatos legyen, ezért a teljes belső borítást fából álmodták meg. Végül színt is csak egy rész kapott, a fiatalok sok helyen meghagyták a fa eredeti tónusát, csupán olajjal kezelték, annyira tetszett nekik a természetesség.

Összesen fél év alatt alakították át Duxyt. Andris és Milán felelt a műszaki dolgokért, Anna és Zsófi a belső designon ötletelt, és volt egy nagyszerű segítségük is, aki az építésen dolgozott velük.

– Nagyon sok kreativitást igényel berendezni egy nappalit, konyhát és hálószobát pár négyzetméteren. Végül mégis sikerült, és most van egy franciaágy, polcok, fiókok, szekrény, mosogató, hűtő, gáztűzhely is az autóban. A konyha minden eszközzel felszerelt (még kotyogós kávéfőzővel is!), és idővel aztán vettünk bele kertibútor-szettet, napernyőt és minigrillt is, úgyhogy minden igényt kielégít.

2018 júliusában, amikor már hónapokat dolgoztunk rajta, de még mindig nem készült el teljesen, már annyira türelmetlenek voltunk, hogy elszöktünk Zebegénybe egy hétvégére. Leparkoltunk vele a Duna-parton, este grilleztünk, és a másnap reggeli látvány minden csiszolással meg villanyszerelési üzletben töltött óráért kárpótolt minket. Duxy azóta persze már járt velünk és a bérlőkkel külföldön is, de az első út emlékezetes marad.

Luxy Duxy átalakításának pillanatai. Fotó: Lator Anna

Ezt a fajta utazást leginkább a hozzájuk hasonló életszemlélettel rendelkező embereknek ajánlják, azoknak, akik szeretnek elutazni egy hosszú hétvégére a hegyekbe vagy egy hétre a tengerhez. A környezet ugyanaz, mint ha sátorban aludnának, de mégis van egy komfortos ágyuk, saját konyhájuk is, ráadásul építeni, bontani sem kell, a bónusz pedig, hogy kutyabarát, így kedvenceiket sem kell otthon hagyniuk a kirándulás miatt.

– Számítottunk rá, hogy sokan fogják szeretni, de arra nem, hogy egy év alatt már sakkozni kell az időpontokkal, hogy mindenki ki tudja próbálni. Ezért tavaly nyáron úgy döntöttünk, hogy veszünk még egy autót. Mivel az új családtag egy Volkswagen LT, ezért Duxy után őt Foxynak kereszteltük. Foxy egy mentőautóból átalakított lakóautó, amely eddig Németországban élt.

Őt azért választottuk, mert korábbi pályafutása miatt volt már benne hátul áram, szigetelés és állófűtés is. Foxy picit idősebb és komótosabb, mint Duxy, de hosszabb, mint a testvére, így meg tudtuk oldani, hogy egy L alakú, kihúzható kanapéval nappaliként és hálószobaként is jobban funkcionáljon a lakótér. Ezt az ágyat hosszában tettük az autóba, ezért bátran lehet nyújtózkodni rajta, továbbá a tűzhely is mobil, így könnyedén lehet az autón kívül főzőcskézni. Tehát mindkét autónak más előnyei vannak, ezért igyekszünk is egyeztetni az érdeklődőkkel, hogy melyik áll közelebb az ő igényeikhez.

Ahogy a fiatalok mondják, itt nem állnak meg. A rövid távú tervek között szerepel például olyan belföldi programok megszervezése, ahol a gasztronómia és az utazás élményét kapcsolnák össze. Például egy privát borkóstoló balatoni panorámával, ami után csak be kell lépni a lakó­autóba és a tetőablakon nézni a csillagokat, amíg el nem alszik az ember.

De sokan keresik őket azzal, hogy kempingbuszt vettek, segítsenek nekik az átépítésben, így könnyen lehet, hogy ebbe az irányba is elindulnak. És már a harmadik járgány vásárlása is felmerült.

Hosszú távon pedig a lakóautók szerelmeseinek hazai közösségét szeretnék kiépíteni. Végül is az ötletadó vanlife mozgalom is így indult...