Vízen járó kísértetek és legendáik

Amikor a minap a panamai bejegyzésű Ever Given óriás konténerszállító hajó keresztbe­fordulva eltorlaszolta a Szuezi-csatornát, az onnan mindössze 10 kilométerre, a part közelében veszteglő MV Amman ismét a figyelem középpontjába került. Modern szellemhajóként négy évig tartott a kálváriája.

Ország-világBudai Horváth József2021. 05. 15. szombat2021. 05. 15.
Vízen járó kísértetek és legendáik

Eltűnt, legénységét és utasait vesztő, majd alkalmanként felbukkanó tengeri hajókról évszázadok óta keringenek hírek, beszámolók. Ám az hihetetlennek tűnik, hogy napjainkban – amikor a mű­­holdas eszközökkel szinte egy porszem földi útvonalát is követhetjük – évente legalább tucatnyi hajónak vész nyoma. S bár akadnak köztük, melyekre később rátalálnak, de a történtekről már nem számolhat be senki…

Zálogba tett első tiszt. A bahreini MV Amman esetéről viszont a szíriai Mohammed Aisha első tiszt mindent elmondhat és szerencsére áldozatokról sem kell számot adnia. A hajót lejárt biztonsági felszerelések és tanúsítványok – valamint érvénytelen szerződések, kifizetetlen bérek, embertelen körülmények – miatt még 2017-ben tartóztatták fel az egyiptomi hatóságok.

A tulajdonos Tylos Shipping cég ekkor lemondott a te­herszállítóról és 16 fős legénységéről. A többiek hazamehettek, de az első tisztet az egyiptomi bíróság az áram nélkül maradt szellemhajó őrzésére kötelezte. Aisha azt mondta a BBC-nek: „Két-három naponta ki kell úsznom a partra, hogy vizet és ételt szerezzek, s hogy feltöltsem a telefonomat.” Csak akkor térhet haza, ha helyettest állít (kicsi az esélye), vagy a hajót elárverezik (már megkezdődött). Szerencsés szabadulásáig az első tiszt kannában „úsztatta” a vizet a fedélzetre.

Mohammed Aisha elképesztő története nemrég véget ért, hazatérhetett.

Leghíresebb névtelen. Íme, a legfurcsább kísértethajó története (meséje). Nincs neve, mindig csak a kapitánya után emlegetik: a bolygó hollandi. Van der Deckent, a Holland Kelet-indiai Társaság hírhedt kapitányát istentelen viselkedése miatt a babonás tengerészek az „ördög cimborájának” tartották. Hajója 1652-ben a Jóreménység fokánál viharba került, az egyik árbóc kettétört. A kapitány a halálra rémült legénység előtt megesküdött a pokol összes szellemére: ha ítéletnapig tart is, de megkerüli a fokot. Azután számtalanszor látni vélték a „bolygó hollandi” vörös fényben izzó hajóját. A leghíresebb találkozás 1881-ben történt: a brit haditengerészet HMS Inconstant korvettjének fedélzetén utazó kadét – aki 1910-ben V. György néven Anglia trónjára lépett – részletesen leírta az esetet.

Dráma a nászúton. A Lady Lovibond angol vitorlás kapitánya, Simon Peel és ifjú neje, Amanda 1748-ban Londonból nászútra indultak Portugáliába. Nem tudták, hogy John Rivers első tiszt korábban szerelemre lobbant Amanda iránt. Útközben a féltékeny Rivers megölte a kormányost, és a hajót a Goodwin-zátonynak vezette. A hajótörésben mindenki odaveszett, a roncsok azonban nem kerültek elő. Aztán a vitorlást fél évszázaddal később látni vélték, és a legenda szerint a szerencsétlenség minden ötvenedik évfordulóján a Lady Lovibond előtűnik – bár ez a hagyomány megszakadni látszik, mert legutóbb 1948-ban észlelték, de 1998-ban már senki sem…

A legenda szerint a „bolygó hollandi„ arra kárhoztatott, hogy az utolsó ítélet napjáig hajózzon a világ tengerein.

Amazonként kezdte. A tengerészek úgy tartják, balszerencsét hoz, ha a hajót átnevezik – nos, a Mary Celeste eredetileg Amazon volt. 1872-ben a nyolcfős legénységet irányító Briggs kapitány – tár­saságában feleségével és kétéves kislányával – New Yorkból 1700 hordó denaturált szeszt fuvarozott Genovába. Ám egy hónappal később Portugáliától 600 kilométerre a kanadai Dei Gratia legénysége észrevette, hogy a Mary Celeste irányítás nélkül hányódik.

Átszállva senkit nem találtak, az utasok értéktárgyai megmaradtak, az ágyak bevetetlenül álltak, az iránytű összetört, a kormánykerék szabadon mozgott, a mentőcsónak eltűnt, a raktérbe betört a víz. A hajónapló utolsó bejegyzése alapján a magára maradt hajó kilenc napig állta a hullámokat és megtett több száz mérföldet. A hazakormányzott Mary Celeste 1884-ben indult utolsó útjára, amikor Haiti közelében zátonyra futott és elsüllyedt.

Sorsok röviden

1885. A The Twenty One Friends az amerikai partoknál összeütközött egy másik hajóval. Legénysége men­tőcsónakokba szállt és elhagyta. A hajót még két évig az Atlanti-óceán mindkét partján látták. Végül Írországban futott partra, a helybeliek halászhajóként használták. 2011. A japán Ryou-Un Maru halászhajó a földrengéskor kisodródott a kikötőből, a következő évben Kanada part­jaitól 280 km-re került elő. 2013. Az orosz Ljubov Orlova személyszállítót lebontásra ítélték. Útban a szétszerelést végző kikötőbe a vontatókábele Új-Fund­landnál elszakadt. Több helyen is látták az Atlanti-óceánon, aztán az automata vészjelzője elhallgatott, feltételezhetően elsüllyedt.

Befagyott rekorder. Az I. világháborús zsákmányként Angliába került német tehergőzöst Bay­chi­­mo néven jegyezték be. A hajó 1931-ben az észak-kanadai Bar­row-­szo­ros­ban a jég fogságába esett. Tartva elsüllyedésétől, a tengerészek a jé­gen kigyalogoltak a szárazföldre. Két nap múlva visszatértek, és megdöbbenve tapasztalták, hogy a gőzös eltűnt. Repülőgépről keresték, és ismét a jégbe fagyva rátaláltak. A személyzet a kedvezőbb időre várva fűthető faházakban rostokolt, hogy biztonságos kikötőbe vezethesse. Egyik nap tomboló hóvihar tört ki, s elültével a hajó másodszor is köddé vált. Egy hétre rá egy eszkimó prém­vadász elhagyott gőzöst látott sodródni a Beaufort-tenger jégtáblái között. A következő évtizedekben a Baychimo többször is feltűnt, egyszer felszálltak rá, de a rongálódások miatt a mentési kísérlet nem sikerült. Utoljára 1969-ben a Csukcs-tengeren, az alaszkai partok közelében mutatkozott, majd végleg nyoma veszett. Harmincnyolc évig tartó sodródásával a va­lódi szellemhajók világrekordere.

A szellemhajót utoljára 1969-ben látták...

Ismeretlen Jian Seng. A parti őrség repülőgépe 2006 márciusában gazdátlanul hánykolódó, elhanyagolt, üres tankhajót fedezett fel az észak-ausztráliai Carpenteria-öböl közelében. A vámhivatal megállapította, hogy a hajót eredetileg Jian Sengnek hívták, de ezen a néven sehol sem regisztrálták. A tankert csempészek, orvhalászok, kalózok használhatták. A Jian Senget elsüllyesztették, hogy ne veszélyeztesse a hajóforgalmat.

Ezek is érdekelhetnek