Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Szeptember 5. és 12. között zajlik Budapesten az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus – ennek apropóján érdemes egy kicsit visszatekinteni a 34. világtalálkozóra, amelyet szintén hazánkban rendeztek meg 1938-ban. A külföldi zarándokok idejövetelét az akkori körülmények is megnehezítették, a Trianon utáni Magyarország életében azonban óriási jelentőséggel bírt az esemény.
Kezdetektől abban állt az eucharisztikus kongresszusok célja, hogy az Oltáriszentség tiszteletét egyesítsék nagy létszámú eseményekkel, s így tegyék érzékennyé az embereket az eucharisztikus „jelenlét” iránt. Egyúttal megmutassák a katolikus hívek számára, hogy óriási létszámuknak milyen nagy ereje van.
Az első ilyen nemzetközi kongresszust 1881-ben, a franciaországi Lille városában rendezték meg, ahova a francia és a belga híveken kívül nyolc országból érkeztek küldöttségek. A szervezők ekkor úgy döntöttek, mozgalmat indítanak annak érdekében, hogy rendszeresen szervezzenek ilyen találkozókat, amelyek előadásokat, beszámolókat, istentiszteleti eseményeket és záró körmenetet tartalmaztak.
Történelmi körülmények
Magyarország számára egy ilyen világméretű esemény megrendezése óriási presztízzsel járt a vesztes első világháború és a trianoni országcsonkítás után. A rendezés elnyerését komoly munka előzte meg, Serédi Jusztinián esztergomi érsek minden követ megmozgatott, hogy első királyunk halálának 900. évfordulóján hazánk adhasson otthont az eseménynek, vagyis azért, hogy össze lehessen kötni a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszust és a jubileumi Szent István-évet.
Ugyan az esemény kizárólag lelki célokat szolgált, az imént említett történelmi körülmények közepette a hazai közélet számára fontos volt kihangsúlyozni a világ számára csaknem évezredes államiságunkat és az ország ugyanilyen régi összefonódását a kereszténységgel. Ahogyan az esemény újabb diplomáciai kapcsolatok kialakítását is segítette.
Az 1938. évi eucharisztikus kongresszussal kapcsolatosan nemcsak az első világháborút kell figyelembe venni, hanem Európa egyre nyugtalanítóbb helyzetét is. Spanyolországban ekkor már két éve polgárháború dúlt, de az esemény kapcsán többször is kritika érte a kommunista és a náci eszméket.
„Ma világszerte hajsza foly csodaszerek után, amelyekkel népeket megmenteni, a fenyegető veszedelmeket elhárítani lehet, s nemegyszer kárhozatos kísérletek a legszentebb hagyományokat is kockáztatják” – írta püspökkari körlevélében Glattfelder Gyula csanádi püspök a találkozó előtt.
„Az ököljognak éppúgy jelentkeznek szószólói, mint a lealkonyult pogányságnak bohóckodó szellemidézői, s a levitézlett álszocializmus harsonásai éppoly hangosak, mint a faj- és vérimádás megszállottjai… Meggondolatlan kísérletek, felelőtlenül tolakodó törpe vezéregyéniségek követelőzései és fenyegetőzései aggasztó bizonytalanságot okozhattak, de gyógyulást nem hoztak.”
Két leendő pápa is eljött hozzánk
Az eddigiekből is kiderült, hogy a világkongresszus mind az egyházi, mind a világi elöljárók számára is rendkívüli jelentőséggel bírt. Noha Horthy Miklós kormányzó református volt, de maga is részt vett a legfőbb programokon, az esemény fővédnöke pedig felesége lett, a katolikus Purgly Magdolna.
Hitler nem engedett
Németország és Ausztria területéről jelentős számú zarándokra lehetett volna számítani 1938-ban, azonban Adolf Hitler ellehetetlenítette útjukat. Ennek oka a Harmadik Birodalom és a Szentszék közötti feszültségben keresendő, a pápa ugyanis 1937-ben élesen elítélte a hitleri Németország keresztényellenességét, azt, hogy propagálják a germán újpogányságot, valamint azt, hogy a kereszténység visszaszorítása mellett faji alapon tesznek különbséget ember és ember között. Ugyan Darányi Kálmán miniszterelnök külön megkérte a Führert, hogy engedjen zöld utat a német zarándokoknak, Hitler végül azt megakadályozta, sőt a frissen annektált Ausztria polgárait sem engedte a budapesti eucharisztikus világkongresszusra.
Horthy Miklós köszöntötte XI. Piusz pápa küldöttét, Eugenio Pacelli bíborost is a Keleti pályaudvaron Serédi Jusztinián hercegprímás és Imrédy Béla miniszterelnök társaságában. A bíborost a kormányzói pár látta vendégül a Budai Várban, a tiszteletére rendezett vacsorán Pacelli elmondta, hogy Budapest a béke és a szeretet városa egy felfordult világ közepén.
Érdekes, hogy Eugenio Pacellit nem sokkal később pápává választották, 1939-ben XII. Piusz néven foglalta el Szent Péter trónját. Kíséretének tagja volt egyébként Giovanni Battista Montini is, aki 1963-tól állt a Szentszék élén VI. Pál néven.
Körmenet a Dunán
A néhány napos rendezvénysorozatra több mint félmillió ember látogatott el, mintegy 300 ezer budapesti, 250 ezer vidéki és 25 ezer külföldi. Csak hogy néhányat kiemeljünk a programok közül: május 26-án, áldozócsütörtökön 150 ezer elsőáldozó gyűlt össze a Hősök terén, és 300 pap végezte az áldoztatás szolgálatát.
Ugyanezen a napon, az esti órákban a Szent István-bazilikától körmenetben vitték a Szent István gőzösre az Oltáriszentséget. Nyolc hajó kísérte a gőzöst. Egyiken kivilágított körmeneti kereszt; két hajón hatalmas gyertya; következő hajón ötven harsonás és imádkozó apácák; majd negyven kispap füstölőkkel; és a vezérhajón a pápai küldöttség és Pacelli bíboros térdelve az Oltáriszentség előtt. Majd még öt hajó, az ötödiken szintén kivilágított kereszt.
A menet megkerülte a Margit-szigetet és visszatért az Eötvös térre. A hidak gyönyörű látványt mutattak speciális díszítéseikkel.
A zárónapon bemutatott szentmise hasonlóan monumentális körülmények között zajlott. A Hősök terén körülbelül félmillió ember vett részt a szentmisén, 300 pap, 600 ministráns és egy 1200 tagú kórus.
A világkongresszus befejeztével pedig megnyitották a Szent István-évet, amikor is a Szent Jobb országjáró körútra indult. A később pápává választott Pacelli bíboros tíz évvel később egy beszédében külön kiemelte, hogy milyen nagy hatással volt rá a budapesti eucharisztikus ünneplés.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu