Brutális baltás támadás Párizsban, levágták egy ember kezét egy pályaudvaron
origo.hu
Ez a nyár három plusz egy kiállítást hozott Havadtőy Sámuel (Sam Havadtoy) számára.
Kép: Havadtőy Havadtoy Sámuel Sam Havadtoy 2018.08.09 fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361
A világhírű képzőművész a budapesti Ludwig Múzeumban megrendezett Huszárlépésben című tárlatát New York-i barátai és szakmai kapcsolatai inspirálták, az őt képviselő fővárosi Kálmán Makláry Fine Arts Galériában nyomatait tárták közszemlére, a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrumban pedig A szeretet emléke című, szeptember 30-ig látható kiállításon helybéli alkotóként mutatkozik be legújabb műtárgyaival. Havadtőy mindezek mellett közvetítőként segítette, hogy a szentendrei Kmetty Múzeumban létrejöhessen az egykori élettársa, Yoko Ono korai munkáiból rendezett meditatív be - mutató.
– Könnyen megy az alkotás?
– Fehér László kortárs festőművészünk azt mondta nekem, ha ő négy órán át fest egy képet, az már mestermunka. De említhetném Picassót is, aki egy vacsorán közölte, nagyon fáradt, mert aznap negyvenegy mestermunkát festett. Nos, hozzájuk képest én lassú vagyok. Bár az, hogy sorozatokat készítek, kicsit gyorsít a tempón. Éjszakánként megírom a szövegeimet, melyeket aztán „örkényistvánosítok”, rövidítek. Ezeket felragasztom az alapra és lefestem, majd miután olvashatatlanná váltak, jöhet rájuk a csipke.
– Azért marad egy példány a szövegeiből?
– Nem. Épp az a lényeg, hogy temessek. Amikor Tel-Avivban volt kiállításom, a kurátor nem akarta elhinni, hogy minden szöveget eltüntetek. Azt kérte, hogy legalább hármat mutassak meg a képeimen. A kéziratra ráhelyeztem a csipkét, tehát elolvasni nem lehetett, mindössze ennyit engedtem felfedni a titkomból. Nekem terápia kiírni magamból a jó vagy rossz emlékeimet, az éppen aktuális gondolataimat. Megkönnyebbülést jelent megszabadulni a nyomasztó dolgoktól. Mivel számomra a kép a befejezett műtárgy, egyáltalán nem sajnálom, hogy láthatatlanná válnak a szövegeim. Én csak a jövőre emlékezem.
– Készült egy videó, amelyen megörökíti, ahogyan beburkol egy Yoko Ono-festményt.
– Hatvanévesen olvastam arról, hogy Rauschenberg amerikai pop art művész eltüntetett egy Willem de Kooning-rajzot. Ezt a technikát akartam megismételni. Yoko festménye mellett a hozzám írott utolsó szerelmes levelét is eltemettem. Ebben semmi nem utalt arra, hogy kapcsolatunk a végét járná, Yoko hat hónap múlva mégis szakított velem. A csipke és a festék mumifikálta a közös múltunkat. Az eredeti levél megvan, kint lóg a nappalim falán.
– Emblematikus sorozata Az ajtók. Miért pont tizennégyet mutat meg?
– Jézus Kálváriája is tizennégy stációból áll. Számomra ez az út a hétköznapi ember megpróbáltatásairól szól, és arról, milyen emberré válunk a végére. Hány ajtón megyünk át? Néhányon vagy mindegyiken? Egy nap kell hozzá vagy egy egész élet? Az ajtók tehát jelképek. Ami engem illet: elég sok terembe benyitottam már, és még szeretnék újabbakba is. Valahol talán megállapodom. Aki ismeri a múltamat, tudja, hogy bizonyos fokú hontalanság jellemző rám. Magamat turistának vagy migránsnak tartom. Állandóan úton vagyok. Milánóban, Budapesten és Szentendrén van lakásom, műtermem. Legtöbbet a milánói otthonomban tartózkodom. Szeretek New Yorkban, San Franciscóban, Chicagóban lenni, de erre mostanában kevesebb időm jut.
– Olaszországban mennyire ismert?
– Éppen most tart egy kiállítássorozatom: Milánó, Monza, Velence, Nápoly, Róma. Tavaly nyáron Monzában járt Ferenc pápa, 1,2 millió hívő vett részt a miséjén. Ennek megörökítésére hirdettek egy emlékműpályázatot. Felkértek, hogy vegyek részt rajta – és én lettem a befutó. Ősszel avatják fel a bronzból és csipkéből készült szobromat, ami egy dupla szárnyú ajtó, a kinyíló szárnyai közt lévő keskeny sávon át beszüremkedő fényhasáb keresztet formáz, vízszintesen pedig kivágtam a kereszt másik részét hozzá. A pápa kért egy kisebb változatot a saját irodájába, azzal is elkészültem. Október 10-én Nápolyban, a régi apátságban nyílik kiállításom. Nyolc új képet viszek, jelenleg azokon dolgozom.
– Hogyan tovább?
– Rengeteg mondandóm van. Formai megoldásokban is bővelkedem. Most régi ablakokat találtam, nagyon szép a formájuk. Eddig nyolc kompozíció lett belőlük. Számomra egy lomtalanítás kincsesbánya, de már szólnak is, ha lebontanak egy épületet. Csipkével is el vagyok látva. Foglalkoztat az alkotások eredetisége és a hamissága. Tavaly Genovában bezártak egy Modigliani-kiállítást, mert a képek fele hamisítvány volt. Ebben a magyar származású Elmyr de Hory (Hory Elemér) volt a leghíresebb, filmet is forgattak róla, és még ma is sok munkája lehet forgalomban. Most ezeket a hamis Modigliani-képeket festem újra, néhány a szentendrei tárlatomon már szerepelt. Dupla játék. Nagyon élvezem.
NÉMETH ANDRÁS PÉTER FELVÉTELEI
origo.hu
metropol.hu
life.hu
magyarnemzet.hu
boon.hu
origo.hu
nemzetisport.hu
vg.hu
origo.hu
mandiner.hu
origo.hu
origo.hu