Változó autóméretek

Különösnek tűnhet, de számos hazánkban is kedvelt autó az utóbbi néhány évben „kinőtte magát”. Az alábbiakból kiderül, pontosan mit is jelent mindez, mire érdemes figyelnie az érintetteknek.

Ország-világBudai Horváth József2019. 11. 16. szombat2019. 11. 16.
Változó autóméretek

A világ minden táján népszerű Volkswagen Golf, Toyota Corolla, Ford Focus, Honda Civic szinte időtlen idők óta ugyanazon a néven uralja a piacot, miközben persze a megjelenése és technikai tudása sokat változott. Általában a gyárak a modelleket sorszámmal vagy évjárat szerint különböztetik meg egymástól, amit a közbülső években az esedékes frissítő ráncfelvarrás szakít meg.

Az újdonságok igazából csak a dizájn megoldásait tekintve egyediek, általában az általános autóipari törekvéseket tükrözik: nem annyira a divat, hanem a praktikum (és a környezetvédelem) érvényesítése a célkitűzés.

A mumusként emlegetett károsanyag-kibocsátás visszaszorításának egyik módja a súlycsökkentés, ami a felhasznált alkatrészek beszerelésénél kezdődik, melyek anyagául mindinkább a könnyűfémek, a műanyagok, a fabetétek szolgálnak.

A csavarok és szegecsek helyett különféle ragasztókkal, kétoldalú ragasztószalagokkal rögzítik egymáshoz az elemeket. Az öntapadó zaj- és rezgéscsillapító fóliák hasonló célt szolgálnak. Kisebb, de erősebb motorok veszik át az uralmat, miközben a fogyasztást is mindinkább leszorítják a remélt szintre.

A felsoroltak térhódításával egy időben lehetőség nyílt az egyes kategóriákban uralkodó méretek változtatására is. A valamely típushoz hű polgár meglepve konstatálja, hogy egyre inkább összemegy a garázsa – szerencsére csupán az új kedvence lett nagyobb a korábbinál.

Az Opel család.

Érdemes rá figyelni, hogy a gyártók a tükrök és más tartozékok nélkül mérik a szélességet, ami a valóságban jóval nagyobb értéket mutat. A Duisburg-Essen Egyetem kutatása megállapította, hogy a Németországban újonnan vásárolt autók átlagos szélessége 1990-ben még csupán 167,9 centiméter volt, ami a múlt évre már 180,2 centiméterre hízott!

Arrafelé évek óta büntetgetik az autósokat, akiknek a járgánya túl széles az adott sávban való biztonságos közlekedéshez. (Magyarországon a lakóterületen belül 2,75 méter, lakóterületen kívül 3 méter a legkisebb sávszélesség.)

A szélesedés a parkolásnál is gondot okoz, mivel a kijelölt helyek szabványos szélessége 230 centiméter, ahová a megtermettebb kocsival beállva alig marad tér a kényelmes (és a parkoló szomszédot nem veszélyeztető) ki- és beszállásra.

De idehaza is jócskán találunk útvonalakat, ahol a sávok olyannyira szorosak, hogy igazi kunszt eltalálni az ideális nyomvonalat. Persze a hosszúság és a szélesség is módosult: ugyancsak német adatok szerint az autók 1990 óta átlagban 7,4%-kal lettek szélesebbek, miközben a hosszuk 3,4%-kal gyarapodott, a magasságuk pedig átlagosan 1,55%-kal növekedett.

Táblázatba szedtem három, idehaza is népszerű típus, az Opel Astra, a Toyota Corolla és a Renault Megane egyes sorozatainak szélességi, magassági és hosszúsági adatait. Szembeötlő, hogy a szélességük állandóan növekedett (a legvisszafogottabban a Corolláé).

A magasság az utóbbi évtizedben némelykor (Astra K, Toyota Corolla 2012– 2018, Megane 2016) stagnált vagy kisebb lett. A hosszúságot pedig egyedül az Astra K esetében csökkentették a mérnökök.

Szépség

Mitől szép az autó? Az egyediségétől, a meghökkentő, de befogadható formai újításaitól, a technikai fejlesztésektől, a kényelmet szolgáló megoldásoktól. A mintát aztán a többiek elkezdik másolgatni (ellopkodni), beledolgozva konstruktőreik saját álmait, vágyait is. Így kergetőznek a tervezőasztalok körül, aminek mi, vásárlók szintén hasznát látjuk.

 

Ezek is érdekelhetnek