Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Hirdetés – Folytatódik a hazai e-kereskedelem előretörése. Jelenleg az online szektor a teljes kiskereskedelem mintegy 9%-át adja, folyamatosan növekvő részesedés mellett. Arra a kérdésre kerestük a választ, merre tart a hazai e-kereskedelem és milyen jövő várhat a szereplőkre.
Sikertörténet vagy régiós elvárás? A viszonylagos elmaradásból induló hazai online szektor mára technikai értelemben felnőtt a világ élmezőnyéhez; megjelentek azok a logisztikai, raktártechnikai és informatikai megoldások, amelyek a világ legfejlettebb országaiban szolgálják az online szektort, ugyanakkor a kereskedelmi volumenek értékesítése messze elmarad az élmezőnytől – fogalmaz a megkérdezett marketingszakértő.
Egyes országokban a kiskereskedelem 20%-a az online térben valósul meg, de látunk ellenpéldát is; Franciaországban az online eladások részesedés a miénkhez hasonló, holott a piacukat a világ 10 legnagyobbja tartjuk számon. Noha a nagy népességszámmal rendelkező nyugat-európai által megvalósított bevételek Magyarország számára elérhetetlenek, mindenképpen említésre méltó, hogy a hazai online piac százalékos növekedése nagyobb a nyugati országokénál, így egyfajta lassú felzárkózásról beszélhetünk.
A koronavírus-járványt megelőző években a hazai növekedés 15-20% körül alakult, majd a 2020-as évben 45%-os emelkedés következett. Ezt az eredményt jelentős részben a járványhelyzet miatt megváltozott vásárlói viselkedésnek kell tulajdonítanunk, ugyanakkor nem elhanyagolandó tény, hogy Magyarországon a szektor töretlenül fejlődött a pandémia időszakában is, amikor számos országban a gazdasági visszaesés a vásárlóerő csökkenését okozta.
A GKI Digital és az Árukereső jelentése szerint 2021 első félévében 30%-os bővülés mellett bruttó 494 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolított a magyar online kiskereskedelmi piac, melyen belül az első negyedév forgalma 43,7%-kal múlta felül a 2020-as első negyedév forgalmát.
Ugyanakkor fontos látni, hogy a növekedés elsősorban a vásárlási gyakoriság növekedésének köszönhető. Ez a mutató évek óta megbízhatóan és stabilan szolgáltatja az e-kereskedelem növekedését. Azt is látni kell, hogy a szektor ma már nem támaszkodhat a vásárlói bázis bővülésére, hiszen egyre kisebb azok tábora, akik még nem rendeltek online, de megszólíthatók. A növekedési plafon miatt ez a mutató évi 2% körüli növekedésre képes.
A piaci szakemberek és a kereskedők is úgy vélik, hogy az idei év eredményeit alapjaiban fogja meghatározni az utolsó negyedév eredményessége. A tavalyi bázist jelentősen emelte a koronavírus-járvány miatt megváltozott vásárlói viselkedés, illetve a lakossági fegyelmezettség. Sokan döntöttek a biztonságosabb online vásárlás mellett; nem csak a Black Friday, hanem a karácsonyi leárazáskampányok is plusz löketet kaptak emiatt.
Jelenleg a szektor erősödését látjuk, de a negyedik hullám hatása szinte biztosan kisebb hatással lesz az online kereskedelemre.
A plázák kiürülésére ebben az évben nem kell számítani, így az online piac teljesítőképessége is nagy valószínűséggel visszatér a reális szintekre – fogalmaz a megkérdezett marketingszakértő.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu