Fejet hajtanak csapattársai Gyökeres Viktor előtt
nemzetisport.hu
Istenszeretet és emberszolgálat – ez áll Kozma Imre katolikus pap életének fókuszában. Hatvan évvel ezelőtt szentelték pappá, néhány hónappal ezelőtt tartotta gyémántmiséjét. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat alapítójától bármit szabad kérdezni – csak éppen nem érdemes. A 84. évében járó atyát inkább hallgatni, nézni kell: ahogy kifogyhatatlanul sorjáznak az anekdoták, ahogy megidézi szeretett felmenőit, ahogy hol mosolyra, hol könnyekre fakaszt a történeteivel.
Kép: Nincs más igazság, csak az élet igazsága – jelentette ki gyémántmiséjén, pappá szentelésének 60. évfordulóján Kozma Imre atya, Fotó: Havran Zoltán
Azért választottam ezt a hivatást, mert nem akartam sohasem egyedül maradni. Aki ugyanis nyitott mások felé, az sosem lehet egyedül. Annak a magány feloldásában rengeteg tennivalója akad, csak észre kell vennie a társai gondját-baját. Talán hatéves korom óta tudom, hogy papként tehetek a legtöbbet az emberekért. Ez a korai felismerés befogadó, keresztény családomból és szülőfalum, Győrzámoly hitbéli közösségéből ered. Másfél éves koromban édesapám meghalt egy balesetben; ezután fiatalon megözvegyült édesanyám visszament a családi fészekbe, ő lett a kenyérkereső, a nagyszüleim neveltek. Családunkban mindig sok ember megfordult, és a velük való találkozás során megtanultam: sokaknak még kevesebbje van, mint nekünk. Azt láttam otthon, hogy édesanyám és a nagyszüleim mindenkinek segítettek: a szegényeknek, a cigányoknak, a fogyatékkal élőknek egyaránt. Ezenkívül olyan összetartó faluközösségben nevelkedtem, ahol az emberek magatartását a keresztény értékrend határozta meg, hajlíthatatlan, a papi szolgálatot küldetésnek tekintő plébánossal az egyházközség élén – mindez sok rossztól megvédte a közösséget.
Ezekre az erős lelki alapokra építkeztem, de aztán fiatal papként Dorogbányán szembesültem az addig számomra is elképzelhetetlen mélyszegénységgel. Ráadásul a háromezer általános iskolás diák közül mindössze egyetlen gyerek járt hittanra; az első vasárnapon az öt szentmisén összesen 57 személyt számoltunk meg a plébánosommal. Erre senki sem készített föl, úgyhogy igyekeztem föltalálni magam. Elhatároztam, hogy én mindig papi ruhában fogok járni, és mindenkinek köszönök, akivel szembetalálkozom. Ez az egyszerű döntés új helyzetet teremtett: pár hónap múlva már nem tudtam megelőzni a köszöntéssel az embereket. Idővel megállítottak, beszélgettek velem, aztán beinvitáltak az otthonukba is.
Megtapasztaltam, hogy a mérhetetlen szegénységben mindenki mindenkivel összetartozott, ott nem volt elmagányosodott ember. Két évet szolgáltam Dorogon, és amikor eljöttem, 800-900 ember járt szentmisére és pár száz gyerek hittanórára. Ott hoztam meg életem legfontosabb döntését: egész életemben a szegényekért akarok élni.
Munkálkodásaim során újra és újra megerősítést kaptam arról, hogy a közösség mekkora hatalmas hordozóerővel bírhat – nem véletlen, hogy a kommunista érában kiemelt feladat volt a közösségek szétverése. Keresztény örökségünk elsősorban abban rejlik, hogy meg tudjuk-e jeleníteni a közösségi gondolkodást, mert az életünk értelme az odaadás és az elfogadás. Amikor hittanórákat tartottam, mindig megkérdeztem a gyerekektől, mi a bűn. A lehető legizgalmasabb válaszokat adták. Egy nyolcéves kisfiú például azt mondta:
„A bűn az, amikor csak magunkra gondolunk.”
Nincs ennél pontosabb megfogalmazás.
Azt is megtapasztaltam számtalanszor, hogy míg az intézmény szolgál, addig a közösség szeret – ez nagy különbség. Az értelmi fogyatékos gyermekek és szüleik szorongására és magányára 1971-ben a franciaországi Lourdes-ban életre hívták a Hit és Fény mozgalmat. Amikor 1977 és 1997 között, húsz éven át a Zugligeti Szent Család Plébánián szolgáltam plébánosként, ott is megalakítottuk ezt a katolikus közösséget. Az áldott emlékű gyógypedagógus, Molnár Ili néni – hívő közösségünk tagja – nem szűnő noszogatása kellett ahhoz, hogy „kötélnek álljak” és tartsak hittant értelmi fogyatékosoknak és szüleiknek. Felkészületlenségemre hivatkozva szerettem volna kitérni. Ő győzött meg, hogy nem módszerekre van szükség. Úgy tanítsam őket, mondta, mint a többi gyereket, és szeressem őket, ez elegendő lesz. Alig telt el fél év, és ezektől a gyerekektől kaptam a legmeggyőzőbb választ hitoktatói munkámra. Nyitott tenyérrel fordultam feléjük, és arra a kérdésemre, mi van a tenyeremben, ez volt a válasz: tele van szeretettel!
Zugligeten felépítettem azt az egyházközséget, ami a lelkemben élt. Ennek a legfőbb üzenete az volt, hogy a kereszténységet nem lehet a templom falai közé beszorítani. Isten háza a hívők gyűjtőhelye és kegyelmi forrás, ám a hit karitatív cselekedetek nélkül halott. Többek között hétvégente körülbelül ötszáz egyetemista ült vonatra, és hatalmas hátizsákjaikban gyógyszereket vittek ki Erdélybe a rászorultaknak – szerencsére az esetek többségében a magyar határőrök szemet hunytak fölötte, a románokat meg különösebben nem érdekelte a dolog.
Majdnem ötvenéves voltam, amikor 1989-ben először szabadon azt tehettem, ami miatt pap lettem. Ekkor hívtuk életre a Magyar Máltai Szeretetszolgálatot: a szovjet blokk országai közül csak nálunk működött ez a bátor, elhivatott keresztény közösség, amely gyakorlatilag létrehozta az első szociális hálót Magyarországon.
Alighogy megalakultunk, jöttek a keletnémet menekültek, majd kitört a délvidéki háború. Nem tettünk különbséget, minden rászorulónak segítettünk: az egyik máltais kamion az adományokkal ment a horvátokhoz, a másik pedig a szerbekhez.
Emlékszem, egyszer jött egy telefonos kérés Amerikából: hét ferences szerzetest tartanak fogva Vukováron a templom pincéjében, segítsünk kihozni őket. Visszakérdeztem: „És a többi ember pusztulhat?! Vagy mindenkiért megyünk, vagy senkiért.” Ugyanis tudtam, hogy mintegy 4500 idős ember rekedt a szerbek által ostromlott és már rommá lőtt városban, ők nem tudtak vagy nem voltak hajlandóak elmenni. A frontvonal onnan hét kilométerre húzódott, meg is állították a máltais járművünket a szerb katonák. Nem engedtek be a városba, mondván, arra csak a generálisuk adhat engedélyt. Kértem, hogy vigyenek hozzá. Egész éjjel úttalan utakon autóztunk, végül egy föld alatti bunkerban fogadott Raseta tábornok. Kérdeztem tőle, tudja-e, hogy ki vagyok. Valami pap, válaszolta. „Igen, egy katolikus pap vagyok, akinek a szövetségesét még soha senki nem győzte le.” Mégis, ki az, érdeklődött. „Úgy hívják, hogy Jézus Krisztus.” Erre megjelent egy könnycsepp a szeme sarkában. Abba a bunkerba belépve én nem hittem, hogy onnan élve távozom, de ekkor tudtam, hogy Jézus Krisztus ismét győzött. A hét ferencesen kívül a 4500 civilt is kimenekíthettük buszokkal.
Tudja, az én erőm egyben a gyengeségem is: nem térek ki a bajok, feladatok elől. Ember vagyok, magamnak tartozom ezzel. Aki állandóan csak önmagára gondol és félti magát, az soha nem fog csinálni semmit.
nemzetisport.hu
mindmegette.hu
life.hu
magyarnemzet.hu
szoljon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
nemzetisport.hu
origo.hu