Közösséget szervez, kutat, alkot, és fáradhatatlanul tesz az autentikus népművészeti hagyományok megőrzéséért, újrafogalmazásáért. A Balatonalmádiban élő Cz. Tóth Hajnalka műhelye berkeiben nemcsak alkot, hanem oktatja is a gazdag hímzéskultúránk tradícióit. A népi iparművész, a Népművészet Mestere az idei évben töltötte be a nyolcvanadik életévét.
Kép: Hajnalka házának falai adnak otthont a Varrótű Tanoda néven működő szakkör kézműves-foglalkozásainak, Fotó: Kállai Márton, Forrás: Szabad Föld
A kertben, egy kifüggesztett táblán ez áll: Varrótű Tanoda. A népművészet szakavatott ismerője 2008-ban hozta létre nyitott műhelygalériáját, amely látogatottsága révén felkerült Magyarország kulturális térképére. A több mint ötven év alatt készített alkotásokon keresztül a magyar hímzéskultúra sokszínűsége tárul elénk: szabadrajzú fehér-, gyapjú-, dunántúli úrihímzéseket, szálszámolásos munkákat egyaránt megcsodálunk a gyűjteményben. A Balaton-felvidéki írott tojások mellett a polcokon helyet kapott gyöngy ékszerek (gyöngygallérok, csaffringok, szorítkók) Sárköz gazdag díszítőhagyományának tanúbizonyságai, továbbá egy életet végigkísérő lelkiismeretes elhivatottságé.
A tanoda nemcsak kiállítási térként működik, hanem tanulásra, alkotásra ösztökélő élő műhely, s mint olyan, közösségi tér. Hajnalka itt tartja heti rendszerességgel a Gránátalma Hímzőkör foglalkozásait, valamint nyaranta a népművészeti tábor keretében igyekszik továbbörökíteni a hímzés és a gyöngyfűzés népi kultúráját. Nyugdíjas évei alatt tudott fokozott figyelmet szentelni a népi díszítőművészet kutatásának, népszerűsítésének. Ámbár már fiatalon is nagy érdeklődéssel fordult a nemzeti értékek felé.
Hódmezővásárhelyen született, de a családjuk a szülők munkája miatt Balatonalmádiba költözött. Amikor a kézművesség szeretetének gyermekkori emlékeiről kérdezem, a sárban tapicskolást említi, amiből imádott különféle alakzatokat formázni kezeivel. Mesél arról, hogy nagyapja szabadidejében méhészkedett és a kaptárokat magának barkácsolta. Nagyanyja varrt, édesanyja horgolt, míg az apja a műszaki dolgok precíz megmunkálásához értett – Hajnalka olyan közegben nőtt fel, ahol a Jóistentől kapott kézügyességgel és emberi kitartó akarattal mindent megoldottak maguk.
Pedagógusnak készült, de az 1960-as években a megyei tanács művelődési osztálya a képesítés nélküli tanításra vonatkozó kérését elutasította. Végül könyvtárosnak jelentkezett a megyei intézménybe, lelkesen bekapcsolódott az irodalmi estek szervezésébe. Két év után a dózsavárosi könyvtár vezetőjeként dolgozott. Átmenetileg tevékenykedett a helyi nevelőotthonban is másfél évig, majd 1976-ban újra eredeti munkakörét folytatta a balatonalmádi könyvtárban.
Leánykorától fogva varrt, kosztümöt kötött és a maga horgolta kabátot viselte. Egy véletlen folytán összetalálkozott Takács Imre József Attila-díjas költővel, aki megkérte, hogy egy somogyitükrös ábrát textilre átdolgozva hímezzen ki. Hajnalka könyvből tanulta meg, hogy mi a subrika, a lapos-, a szár-, a Margit-öltés. A meseszépen kivitelezett alkotást végül az irodalmár az iparművészeti lektorátussal zsűriztette, az végül Csoóri Sándorhoz került. Szilágyi Erzsébet népművelő biztatására főhősnőnk elvégezte a Megyei Közművelődési Intézet díszítőművészeti szakkörvezetői tanfolyamát, amelyen harminchat etnikai egység hímzéskultúrájáról szerzett ismeretet.
A hetvenes években kezdte el Veszprém vármegye hímzéseinek gyűjtését, feldolgozását, alkalmazását. Országos továbbképzések alkalmával ismerkedett meg dr. Fél Edittel, Borbély Jolánnal és dr. Füredi Márta etnográfussal, akik hatására érdeklődéssel fordult a hímzések motívumkincse, szín- és formavilága felé. Az azokban fellelhető szimbólumrendszer, a technikák sokszínűsége magával ragadta. Mellette tizenöt éven át látogatta a szálkai gyöngyfűző tábort, s ebben a művészeti ágban is elmélyült. Hímzés kategóriában Gránátalma Díj, Aranykoszorú Díj és számos szakmai elismerés dicséri kezei munkáját. Tudományos alaposságú kutatói törekvései miatt elsősorban a Bakony és a Balaton-felvidék népművészetének szakértőjévé vált. 2010-ben megkapta a Népművészet Mestere címet, amely mindinkább kötelezi a tevékenysége folytatására.
Említést érdemel oktatói, hagyomány-továbbörökítő szerepvállalása. 1976-ban rábízták az Almádiban működő hímzőszakkör vezetését. Örömmel és büszkeséggel meséli, hogy tizenöt éven át egyben tudta tartani a csoportot, kézműves munkáikat éves pályázati kiállításokon mutatták meg. 1979-ben a veszprémi kézműveskör tartását is átvette a népi hímzéskultúrának példamutatóan igényes művelőjére. A Veszprém Megyei Népművészeti Egyesületnek szervezője, alapító tagja, később csatlakozott a Magyarországi Alkotóművészek Közép- és Nyugat-dunántúli Regionális Társaságához is. Magánéleti problémák miatt egy ideig felhagyott a szakkörök tartásával, majd 2004-ben – hiányolva a tevékenységet és a közösséget – újraszervezte a foglalkozást Varrótű Tanoda néven, immár a saját otthonában.
A gyűjteményében elmerülünk a régmúlt tárgyi remekei között. Elővesz egy 1890-es évekből való, szálhúzásos azúrral díszített, saját anyagában készített rojtos vászonnadrágot, amelyet megvásárolt és őriz gondosan. Kezébe fogja a sárközi gyöngybojtot, a csafringot, amelyről elmeséli, hogy azt csak fiatalasszony hordhatta addig, ameddig nem esett teherbe. Képeken mutatja az egyházi és világi alkalmakra készült terítőit, hímzéseit, amelyek napjainkban is láthatók templomi oltárokon, keresztelőmedencén, Úrasztalon vagy országos, területi kiállításokon – egy élet munkái tekintenek vissza ránk, s mesélnek nekünk egy szenvedéllyel végzett tevékenységről, alázatról és végtelen türelemről, amely nélkül mindez sosem jöhetett volna létre.