Kitörési pontok

Ősszel rothadó zöldségek és gyümölcsök művészi fotóival nyerte meg az Esztergomi Fotográfiai Biennálé fődíját Máthé András debreceni fotóművész. Igazolás ez számára, hiszen az aktfotóiról, színházi fotográfiáiról ismert alkotó hetvenévesen nyert elsőséget a fiatalos kreativitást igénylő megmérettetésen.

RiportVarga Attila2024. 10. 25. péntek2024. 10. 25.

Fotó: Máthé András

Fotó: Máthé András

Ahogy belépek a műteremlakásba, az ezer irodalmi, ezer művészeti és ezer fotográfiai al­­bummal keretezett nappaliban a hatalmas televízióra nézek, amelyen fut: két teniszezőnő küzd a zöld borítású kemény pályán egy, a kínai Vuhanban tartott sportgálán. Az alapvonali, szerva-röptéző, teljes pályás játékstílusú sportolók csapnak össze. 

Máthé András fotóművész debreceni otthonában. Fotó: Varga Attila

– A harmadik nagy kínai versenyt rendezik, tele női versenyzőkkel, és nagyon jók. Most éppen teniszben fognak feljönni a világranglistára: megfizetik a legjobb edzőket, akadémiákat csinálnak, és rettentő energiával játszanak – mondja nem kis elismeréssel a házigazda. És a véleményére lehet adni. Máthé András, mióta leszerelt a katonaságból, 1977 óta, azaz negyvenhét éve teniszezik, és meggyőződése, hogy a kínai teniszezők éveken belül a világ élvonalába kerülnek majd. Mellesleg kisebbik fiát, Gábort ő tanította meg teniszezni, aki már az Austral Openen is bemutatkozott, és a magyar férfi ranglistán nyolcadik volt, egy ideig a süketnéma teniszezők világranglistáját vezette, s ma is a teniszezésből él. Érthető tehát, hogy az alkotói munkája háttérzaja általában a labdák, cipők, ütések, jajgatások, sóhajok, tapsok egyvelegéből áll. 

Máthé András édesanyja tanítónő, édesapja pedig „bukott” vasutas volt, akit az 1956-os szerepe miatt kirúgtak a vasúttársaságtól, bűne egyébként annyi volt, hogy állomásfőnökként egy sztrájk szervezésében részt vett. Évekig alkalmi munkákból élt, majd egy kisszövetkezetnél dolgozott évtizedekig, kereskedelmi osztályvezetőként ment nyugdíjba Hajdúhadház megbecsült lakójaként. Máthé András 1972-ben érettségizett, majd fényképész-szakmunkásiskolát végzett. Egy debreceni fotósszövetkezetben helyezkedett el: negatív laborban, pozitív laborban, s amatőr laborban dolgozott, utóbbiban az emberek bevitt filmtekercseit hívták elő, s készítettek papírképeket a kívánságuk szerint. 

Fekvő akt. Fotó: Máthé András

Viszonylag hamar a riportrészlegre került, amely a cégen belül kiváltságos helynek számított: az oda beosztott fotósok a műtermi munka mellett közületi és lakossági megrendelésre óvodai, iskolai rendezvényeket, szalagtűzőket, ballagásokat, esküvőket, temetéseket fényképeztek. Ez a kötetlen munkaidős, de a hétvégéket is lekötő csapatmunka 1972-től 1991-ig tartott. 

Sokrétű alkotómunka 

– Hamar elkezdtem reklám-, divat- és műszaki fotókat készíteni. Nem volt olyan debreceni nagyüzem, amelynek ne dolgoztam volna, mint a kötöttárugyár, ruhagyár, baromfifeldolgozó, húsipar, gördülőcsapágygyár. Színes, érdekes munka volt, sokszor a mások munkáit figyelve fejlődtem. Természetesen a művészeti fényképezés is érdekelt, így egykori fényképésztanuló osztálytársaimmal, barátaimmal, Vadász Györggyel és Gervai Tamással együtt művészkedtünk, és neveztünk országos versenyekre. Inspiráló időszak volt, hamar tagjai lettünk a Magyar Fotóművészek Szövetségének. Sajnos ők fiatalon elhunytak. 

Közben telefonálnak, majd a hátsó bejáratnál parkolva egy autóból festményeket hordanak be. A gondosan lepakolt hét tájkép és csendéletfestmény, két márványnyeles bronzszobor és négy kerámia része annak a 240 tételnek, amelyet néhány nap alatt a legideá­lisabb műtermi megvilágításban kell megfényképeznie. Fényképei az árverési katalógus képanyagát alkotják majd. Merthogy Máthé András ötvenkét éve a fényképezésből él, szakipari munkából, hiszen a művészkedés nem hozza, hanem viszi a pénzt. 
Mit is csinált? Az alkotó 1988–2007 között fényképészszaktanárként oktatott a debreceni a Beregszászi Pál Szakközépiskola és Szakiskolában, 1997-től 2007-ig pedig a Debreceni Református Tanítóképző Főiskolán tanított fotog­ráfiai ismereteket. 

Egy lilahagyma szépséges napjai. Fotó: Máthé András

A fotóművész 1987 óta dolgozik a debreceni Csokonai Színház hivatalos fotósaként. Ezzel a sok évtizedes tapasztalattal a háta mögött közelített jelenetekhez, arcokhoz, s egyben nyitottan a pillanatok minden új és váratlan megnyílására. Szerinte a jó színházi fotó nem hagy veszni élményt, hanem épp ellenkezőleg: úgy örökíti meg a pillanatot, hogy elmélyíti azt. Sőt, olyan villanásait képes megmutatni egy-egy jelenetnek vagy színészi játéknak, amit a játékidő során, az idő rendes folyásában talán nincs is módunk észrevenni, tudatosítani. 
Művészi hitvallásáról, színházhoz való kötődéséről vall: 

– A színházi fotográfia feladata egyrészről, hogy dokumentálja az adott előadást, másrészről, hogy a fotós saját művészetével, látásmódjával elősegítse a produkció propagálását a nézők számára. Ez a munka hozta el a színház iránti szerelmet, de ugyanígy mond­hatnám a zene, a klasszikus zene szeretetét, és természetesen a színésznők iránti szerelmeket: a ki­­mon­dot­takat és a ki nem mondottakat is. Ezzel persze nagyon jó óvatosan bánni, úgy vagyok vele, és talán kicsit a színházzal is, mint ahogy az ókori mondák egyik szereplője, Odüsszeusz, aki hosszas bolyongása során mindenképp szerette volna meghallani a szirének énekét. Ezt úgy élte túl, hogy lekötöztette magát: hallotta is az éneket, de nem lett áldozata. Nagyon szeretem, imádom a színházat, de némi távolságot is tartok, ami arra jó, hogy kölcsönösen tiszteljük egymást, és ne is égessem meg magam. 

Felhígult a szakma 

Kicsit szomorú, hogy ez így már a múlt. A színházban az új vezetés már nem foglalkoztatja az alkotót nagyobb munkákra. Az előadások fotózása a legfőbb kihívás, ez a főpróba rögzítését jelenti: ezt 36 évig csinálta, 2023-ig. Olyan fotókat adott ki a kezei közül, amelyeken minden arckifejezés a helyén van, és a rajta szereplők egyikét sem hozza kellemetlen helyzetbe egy pislogás, egy természetellenesen tartott láb, egy – a jelentbe nem illő módon – rendezetlen ruharészlet. És ez egy sziszifuszi munka eredménye volt. Egy-egy nagyszínpadi, többszereplős produkcióról ezer-ezerkétszáz fotót készített, amiből az első háromszáz szelektálása könnyen ment: a sok hasonlóból a legjobbat emelte ki, a technikailag nem megfelelőeknek esélyt sem adva. A neheze ezután jött, százötvenre, majd negyvenre szűkítette a kört, ez utóbbi halmazt precízen megvágva, kidolgozva nyújtotta át a megrendelőnek. 

Egy színházi fotó is mesél. Fotó: Máthé András


Végül a százötven-kétszáz darabos előadás-dokumentálásban benne kellett lennie minden fontos szereplőnek, jelenetnek, vissza kellett adnia a díszletet, a jelmezeket is. Máthé András felelőssége volt, hogy a jelenkor és az utánunk jövők számára hogyan rögzítse a sok ember rengeteg energiáját igénylő, hosszú munkafolyamat végeredményét, a művészeti produkciót, amit a közönség a színen lát. 
– Hamar megszerettem ezt a munkát, s most, amikor nem foglalkoztatnak a nagyobb munkákra, lennék a legjobb. Barátságok, ismeretségek alakultak, meg kellett felelni a színháznak, a rendezőnek, a díszlettervezőnek, a jelmeztervezőnek, s a színművésznek is. Az előadásokat már nem én fényképezem. Beszélgetéseket, olvasópróbákat talán igen, a főműsort egy kiegészítő táncoslány kezdte fény­­képezni. 

Istenek és démonok - egy különleges fotómontázs


Ó, járt már úgy, hogy egy tanítványa kilépett a műterme ajtaján, és másnap már fizetős munkát vállalt. A gyakorlat és az alázat hiánya nem számított. Miközben a fotósszakma degradálódott, Máthé András a Debreceni Fotóklubot 2007 óta vezeti. Országosan sem beszélhetünk sok, hasonló ideje létező művészeti klubról. A Debreceni Fotóklub 1931-ben alakult. Sok aranykora volt országos és nemzetközi hírű művészekkel. Most sok a feladatuk, mert két kiállításra készülnek. Az egyik egy tag önálló tárlata, a másik egy csoportos kiállítás lesz az irodalmi napok nyitórendezvényeként, ezért a napokban az irodalmi levél témakörét dolgozzák fel. 

A kelkáposztalevél is elgondolkodtathat. Fotó: Máthé András


– Hogyan lehet ezt feldolgozni? 
– A levél, a hagyományos természetfotós szemszögével nézve, egészen az irodalmi levél műfajáig bezárólag. Levélírás petróleumlámpánál, hierogrif minta a köveken, száradó kelkáposztalevél – említ néhány, képeken megfogalmazott témát. 

Friss siker 

Az Esztergomi Fotográfiai Biennálé kiállítása egyedülálló módon a kísérleti és kreatív fotográfusok állandó fóruma. Az idei pályázat során a neves zsűri döntése alapján a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) által felajánlott fődíjat Má­thé András nyerte meg egy öt képből álló, rothadó zöldséget és gyümölcsöt ábrázoló sorozatával. 

A narancs, amely már nem finom, de mégis káprázatos. Fotó Máthé András


– Penészvilág vagy enyészet. A hétköznapi zöldségek és gyümölcsök utóéletét több mint harminc éve fényképezem. Kicsit meglepődött mindenki az életkoromon, hiszen a gondolati és technikai frissesség miatt fiatalokat vártak befutóként. Ez nekem különös öröm, hiszen hetvenéves koromra keretbe foglalja a munkásságomat. Az első komolyabb díjamat ugyanis 1974-ben kaptam Vadász Gyurival és Gervai Tamással közösen, akkor az Országos Középiskolai Fotópályázaton külön-külön indulva, mind a hárman díjazottak lettünk. És eltelt ötven végigfényképezett év! 

Kávét főz, s látom az emeleti lépcsőnél a bekeretezett elismeréseit: díjazták a Szegedi Szalonon 1981-ben, a Műcsarnokban 1989-ben, Debrecen Kultúrájáért Díjat kapott 1993-ban, Csokonai-díjas 2018-ban. Az öt kép tárgyát itt érlelte a hátsó bejáratnál szabadon, illetve a hűtőszekrényben. Most is van egy halványzöldbe hajló sárgadinnyeszelete és egy érlelődő kukoricasalátája a hűtőben, de szigorúan nejlon alatt. 

Amikor a találkozásunk időpontját egyeztettük telefonon, éppen Debrecen boltjait járta, mű­virágszirmokért kajtatott. Nemrég csinált egy teknőt, belehordott harminc liter vizet, belefektette a Barbie babát, s azokkal a bizonyos művirágszirmokkal körülhintve fotografálta. Mindezt a preraffaeliták angol művészcsoport vezetője, John Everett Millais Ophelia című festménye alapján rendezte el, máskülönben legszívesebben női aktot készít, valamint a természet szépségeit örökíti meg vagy bővíti a már említett har­minc­éves múltú kísérleti fotósorozatát. Az Enyészet gyűjtőnevű albumába penészedő élelmiszerekről készít képet a romlás különböző fázisaiban. Ebből az anyagból válogatva nyert most. 

Egy kettévágott alma utóélete. Fotó: Máthé András


– Óhatatlan a kérdés, hogy amikor mindenki magával viszi a telefonját mindenhova, és sorra kattintgatja a képeket, akkor van-e létjogosultsága a klasszikus fotózásnak, a minőségi munkának, vagy egy ilyen fotóklubos alkotói közösségnek? 
– Nem a technika számít, hanem a fej. A digitalizálás lehetőségével élni szükséges, megkönnyíti a képfeldolgozást. Mindegy, hogy mivel csinálták, nézzük meg a produk­ciót. Tedd le tíz fotódat az asztalra, s ­megmondom, hogy mit érsz mint fotós. 

Szétnéz a könyvszekrényeken, a tengernyi könyv gerincén, s azt mondja, a fotóklubon belül négyszer szervezett könyvgyűjtést. Több mint ezer könyvet vitt ki a romániai partiumi Margittára autóval, egy magyar líceumnak, s itthon a környező falvak könyvtárainak is juttatott. Nem tárol már olyat, amit nem fog elolvasni vagy nem fontos a számára. 
Míg újabb teniszjátékok és játszmák váltják egymást a televízióban, megint jön egy autónyi műtárgy, melyeket fényképeznie kell. A bejáratnál egy cvekkerben zöldségek. Azt hiszem, a művészetre is jut belőle.
 
 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek