![](https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17798415_auto_resized.jpg?ver1)
Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
![](https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17798415_auto_resized.jpg?ver1)
A Tankcsapda rockegyüttes alapítója volt Tóth-Laboncz Attila is. Lukács László gitáros/énekessel és Buzsik György dobossal hozták létre 1989 októberében a rég befutott és ma is népszerű zenekart. „Labi”, a basszusgitáros, aki három évvel később kilépett a zenekarból, huszonöt éve egy Hajdú-Bihar vármegyei kisiskolában tanár, és amerikai piacra készülő képregények szövegírója.
Kép: Már az első három év is koncertekkel zsúfolt volt.
Nem könnyű képregényeket eladni. Ez látszik a fővárosi kultúrotthonban tartott rendezvényen is, egy fiatal hölgy hosszas tipródás után visszatesz egy remekművet az asztalra, és sóhajtozva mondja, még nem jött meg a fizetése. És tudna erre bármit is mondani az ember. Az asztal túloldalán Tóth-Laboncz Attila.
– Három évig zenéltél a Tankcsapdában, majd kiléptél. Nem bántad meg?
– Az egy életforma volt, igen kimerítő, azt mondom. Hiszen kezdetben mi hordtuk a hangfalakat, erősítőket, a fénycuccot, majd hangoltuk a gitárokat a fellépések előtt. Kemény fizikai munka is volt, mondhatni szinte a kisteherautókban éltünk. Később már szinte minden nap felléptünk valahol, miközben más területen mindegyikünk dolgozott is. Én például népművelő szakos tanítóként Debrecenben a Mezon ifjúsági irodában moderátorként. Kiválásom után még sok év telt el úgy, hogy nagyon sokat kellett azért dolgozniuk Lukács Laciéknak, hogy megélhessenek a zenélésből, és én ezért a kitartásukért nagyon tisztelem őket. Nem úgy hullott a siker az ölükbe, ahogy ez manapság előfordul a hazai zenei piac egyes szereplőivel… Macerás időszak volt, és senki nem gondolt bele abban, hogy majd egyszer telt házas sportcsarnokokban fogunk játszani. Zenéltem még utána is.
Tóth Laboncz Attila a Tankcsapdával zenélt három év után a moderátor munkája mellett a Hajdú-Bihari Napnál, és a Hajdú-Bihari Napló gazdasági rovatánál állandó külső munkatársként dolgozott, majd három évig Debrecenben a Bem-téri pszichiátrián az autista gyermekek iskolájában tanított. „Labi” közben a Replika, majd a Benzin zenekarokban zenélt, az utóbbiban tizenöt évig. Ugyanazt csinálta, mint a Tankcsapdás kezdetekkor, erősítőt cipelt, kultúrházakba fellépésekre járt, de sohasem bánta, hogy közben első együttese rendkívül népszerű lett. Magát ismerve – mint mondja – nem lett volna életformaként a rock kielégítő számára, mert másféle dolgok, a gyermekekkel foglalkozás, a tanítás és az írás is érdekelte, sőt mint most is kiderül a képregények világa is beszippantotta.
– Sok minden érdekel, számos területen meg szerettem volna magam mutatni. Ha a befutott Tankcsapdával németországi turnén voltunk, akkor az motoszkált bennem, de jó lenne otthon lenni és írni, ha meg otthon dolgoztam, akkor a németországi koncertkörút után epekedtem. A 2002-2017-ig tartó industrial rock zenét játszó Benzinnel csak heti egy-két fellépést vállaltunk, így a káposzta is megmaradt, és a kecske is jól lakott – mondja nevetve.
∗
Az ifjúsági irodánál kezdett munkaviszonya miatt 30 éve közalkalmazott, és 25 éve egy hajdúsámsoni általános iskolában tanít. Busszal jár ki Debrecenből. Gyakran selfizik a gyermekekkel, a fényképekből kiderül, a nebulók rajonganak érte. Vajon két és fél évtized alatt megváltoztak a gyerekek?
– Akiket most tanítok, azok voltak a digitális óvodások, akik a Covid idején otthon apuval-anyuval nőttek fel. Öntörvényűbbek, de érzelmi intelligenciájuk sok esetben nagyon magas. Tisztában vagyok azzal, hogy pedagógusként nekem is változnom szükséges. A legújabb osztályom is teljesen más, mint az eddigi csapatok. Régen azt mondtam gyere ide, és odajött hozzám. Ma azt mondom gyere ide, nem jön ide, hiába kérem vagy visítok. Megkérdi, hogy miért is? Nehezebb feladat motiválni őket. Amúgy ismerik a múltamat, újságolták is, hogy otthon a szüleikkel megnéztek egy-két zenei videónkat.
∗
Manapság másodállásban képregények kiadásával foglalkozik Mester Csaba grafikus és Tóth Tibor barátaival együtt. Két éve jött létre a Master-Lab Comics nevű vállalkozásuk. Eddig harminc kiadványuk jelent meg, és folyamatosan készülnek az újabb képregényeik is! Hogy miről, kikről, zene nélkül ez sem lenne fontos. Henry Rollinsról, a Moby Dickről vagy éppen a Hooligans zenekarról készítettek rajzos füzetet.
– Mester Csaba grafikus nemzetközi zenei rajongói kluboknak rajzolt, elsősorban amerikai zenekarokról van szó, és én felvetettem neki, mi lenne, ha magyar zenekaroknak is rajzolna – meséli a képregénybörzén.
Ganxsta Zolee volt az első, akivel megállapodtak, de most például a Kispál és a Borz, illetve a Road készül. Hatalmas arénás koncertjeik lesznek ezeknek a zenekaroknak, arra gyártják a kiadványokat. Labi megírja a forgatókönyveket és a buborékszövegeket, majd a menedzselésben is részt vesz. Idehaza a magyar nyelvű kiadványaikkal képregénykedvelők találkozóira járnak, de közben USA-beli rockbandákkal is tárgyalnak. „Mester Csaba ledumálja, majd felkészülünk belőlük, elmélyedünk a zenéjükben, a tagok élettörténetét, a világukat tanulmányozzuk!” Most éppen a Brant Bjork nevű előadóval vannak így. Amerikában teljesen megszokott, hogy egy zenekarnak van egy képregénye – így tudtak belépni az ottani piacra. Fontos, hogy készítettek képregényt Csokonai Vitéz Mihályról és Kemény Henrik bábművészről is.
∗
Ebédidő van. Eddig szerénynek nevezhető a rendezvény látogatottsága, és most még kevesebben sétálnak a kiállítók asztalai között.
– A rendszerváltás előtt alakult meg a Tankcsapda. Egy izgalmas korszakban, amely már csak emlék. Izgalmas időszak volt?
– Tapasztaltuk a változást, de nem nagyon foglalkoztunk akkor azzal. A dalok sem voltak politikai töltetűek, inkább az egyéni érzéseinkről, az általános világlátásunkról szóltak. Azt persze láttuk, hogy tőlünk nyugatabbra jobban élnek. Néhány német és svájci turnén is részt vettem, és volt, amit az ottani zenekarok irigyeltek tőlünk, hogy láthatóan erősen összekapaszkodtunk, és nagyon egyformán gondolkodtunk. Valódi barátokként nem volt soha veszekedés a gázsin vagy a szerepek leosztásában. Nem emlékszem, hogy veszekedtünk volna valaha is. A dalok témái általában a hétköznapi érzéseink, a velünk történt dolgok, akár szerelmi kalandok, megtörtént bulik köré csoportosultak. Nem akartam rocksztár lenni, aki csak a zenéléssel foglalkozik! Nagyon jól érzem mostanában magam, mert olyan dolgokat is csinálok, amelyek mindig is érdekeltek. Képregényeket írok, szervezem a kiadásukat, tanítok, és mellette zenélek is. Nekem így teljes a világ.
– A régi alapítókkal kapcsolatban van még?
– Igen, mindkettőjükkel baráti kapcsolatot ápolok. Bármikor találkozunk, onnan folytatjuk a beszélgetést, ahol abbahagytuk. Büszke vagyok arra, hogy a Tankcsapda alapítója vagyok. Örülök a sikereiknek, hiszen valahol az én gyermekem is. Soha nem tudnék ellenük fordulni vagy közönyös lenni az irányukba.
(Az Old time RNR magazin nyomán)
∗ T.Rex – Get It On (1971) A legelső zenei emlékem, hogy a szüleim a hetvenes években Olaszországból hoztak egy lemezt. A borítóján egy dinoszaurusz volt, és ez már magában is lenyűgözött, de a zene teljesen elvarázsolt akkor, hatévesen.
∗ Omega – Omega 5 (1973) Ez az album volt gyerekkorom meghatározó zenei élménye. Ha egyedül voltam otthon, a nagymamám felhívott telefonon, – és mivel csak nekik volt lemezjátszójuk –, feltette a lemezt, mellé a telefonkagylót, én meg hallgattam és arra aludtam el.
∗ AC/DC – Let There Be Rock Movie (1980) 1980-ban meghalt Bon Scott, utána kijött a Back in Black, majd később a mozifilmet (Let There Be Rock) legalább tízszer megnéztem a moziban. Na, az teljesen elvarázsolt, akkor fogadtam meg, hogy zenélni fogok. A Népstadionban már a Tankcsapda tagjaival mentünk el megnézni őket, Lukács az első sorba eljutott valahogy, mi meg a kivetítőről néztük, ahogy Angusnak integet!
∗Deep Purple – Made In Japan (1972) Az első saját vásárlású lemezem a Deep Purple Made in Japanja volt. Nyolcadikos koromban ez volt a nagy kedvencem. Később Debrecenben a Főnix Csarnokban láttam őket, de bevallom, akkor kicsit csalódás volt az a buli nekem.
∗ Led Zeppelin – The Song Remains The Same (Concert) (1976) A gimnáziumi évek alatt jött a nagy Led Zeppelin-láz. A The Song Remains the Same szintén ment a mozikban, mi meg egymás után kétszer is képesek voltunk megnézni a közel kétórás koncertet. Gondolom, a végére rendesen elzsibbadt a seggünk, de az élmény, az óriási volt!
∗The Police – Reggatta de Blanc (1979) Édesapámtól kapott Tesla szalagos magnóra egy mikrofonnal vettem fel a tévéből a Police rockpalastbeli koncertjét, iszonyatosan tetszett, és persze később az összes lemezüket megszereztem. Sok kedvenc daluk van, nagyon tetszett a trió felállás.
∗ Voivod – Nothingface (1989) A keményebb zenék felé később fordultam, az első igazi kedvenc metalbandám a Voivod volt. Akkoriban már a kazetták voltak divatban, a bakelit elérhetetlen áron volt. Mindent megvettünk, ami elérhető áron volt (leginkább kalóz-másolatokon). Érdekes, de akkor szerettem meg Jimi Hendrixet is, akinek nagy rajongója voltam, vagyok.
∗ Faith No More – Album of The Year (1997) A közelmúltban a legnagyobb hatással a Faith No More volt rám. A szigetbeli koncertjük után az öltözőjükben dumálgattunk, és hihetetlen ma is, mennyire kedves arcok voltak ezek a világsztárok. Legjobb albumuknak az Album of The Yeart tartom.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu