Salgado világa

Megdöbbentő erejű krónikása volt katasztrófáknak, háborúknak, éhezésnek, emberi szenvedéseknek, a természet csodájának. Nyolcvanegy éves korában elhunyt Sebastião Salgado fotográfus, aki hazájában, Brazíliában egy esőerdőt telepített újra: a remény embere volt.

RiportVarga Attila2025. 06. 10. kedd2025. 06. 10.

Fotó: AFP

Salgado világa Fotó: AFP

Brazília szívében, Aimorésben egy nyolcgyermekes család hatodik gyermekeként, egyetlen fiúként született Sebastião Salgado 1944. február 8-án. Egy brazíliai farmon nőtt fel: innen ered a természet iránt érzett szeretete és tisztelete. Rendkívül érzékennyé vált az emberiség gyakran végzetes társadalmi-gazdasági jelenségeivel szemben. 1969-ben a katonai diktatúra miatt a feleségével Franciaországba költözött, majd 1973-ban, évekkel a közgazdasági diplomája megszerzése után kezdett el fotózni – teljesen véletlenül. Éppen egy kávétermelő társaság munkatársaként járta Afrikát, azt vette észre, hogy az építészként dolgozó feleségének vásárolt fényképezőgép mögött sokkal jobban érzi magát, mint a kávé­biz­nisz­ben. Első profi munkái 1974-ben készültek, majd a legnagyobbak, a Sygma, a Gamma és a Magnum Photos vezető fotóügynökségeinél tevékenykedett. 

Fotó: AFP

„Elindultam, hogy felfedezzem a világot, de végül önmagamat találtam meg. A belső utazás sokkal nagyobb volt, mint a külső, bármilyen kemény is volt az.” 

Sebastião Salgado fotográfiai stílusa összetéveszthetetlen: egyfajta mágikus realizmus, melynek tápláló forrása a dél-amerikai vidéken töltött természetközeli gyermekkora volt. A fekete-fehér képi világ, gazdag tónusok és érzelmileg megrendítő jelenetek jellemezték munkásságát, anyagai gyakran mélyszegénységben élő közösségekben készültek. A '80-as és '90-es években bejárta a világ minden részét, 130 országot, és olyan témákkal foglalkozott hosszú távú projektjeiben, mint az őslakos népek helyzete vagy az ipari munkások kizsákmányolása. 

Sebastiao Salgado 'Genesi' Exhibition - Press Conference
A művész. Fotó: Getty Images

Az egyik leghíresebb sorozata a Gold (Arany, 1986), amely az észak-brazíliai Serra Pelada aranybánya meredek szikláin, zord körülmények között, alamizsnáért dolgozó aranybányászokat mutatta be, míg Exodus című munkájában a gazdasági nyomás és a kényszerű kitelepítés miatti globális migrációs mozgásokat követte nyomon. Miután azonban Salgado az 1990-es évek közepén tanúja volt a kongói és ruandai konfliktus kegyetlenségeinek, úgy érezte, hogy lelkileg gyakorlatilag megsemmisült, és végleg felhagy a fotózással. A természetben keresett vigaszt: feleségével és alkotótársával, Léliával létrehozta szülőföldjén, Brazíliában az Instituto Terra nevű kezdeményezést az őserdők biodiverzitásának helyreállításáért. A pár több mint két és fél millió fát ültetett a saját birtokán, a ma már nemzeti parkként működő területre, helyreállítva a törékeny ökológiai egyensúlyt. 

Fotó: AFP

Eduardo Galeano uruguayi író 1990-ben megjelent An Uncertain Grace című életműalbumhoz írt esszéjében úgy fogalmazott, hogy „Salgado célja a nagy emberi kaland, létezésünk egészének, esszenciájának dokumentálása, és alakjait, a mindenkori embereket úgy vési ki az örök anyagból, a valóságból, miként a szobrász teszi kőből vagy fából”. 
A brazil fotográfus pedig az elmúlt öt évtized során készült fényképei a Földön élők utolsó segélykiáltásai voltak. A művész életéről és munkásságáról egyébként egy nagyszerű dokumentumfilm is készült The Salt of the Earth (A Föld sója) címen. A fia, Juliano Ribeiro Salgado és Wim Wenders által közösen készített filmet Cannes-ban is díjazták, és 2015-ben Oscar-díjra is jelölték. 

„Pesszimista vagyok az emberiséggel kapcsolatban, de optimista a bolygót illetően. A bolygó helyre fog állni. Egyre könnyebb a bolygónak elpusztítani minket.” 

Salgado hite szerint a fényképezőgép összekapcsolja a történéseket a világban, és ezáltal lehetőséget ad az embereknek, hogy lássák mindazt, amiről nem lehet személyes tapasztalatuk. 

A természet végül visszavezette a fotográfiához: Genesis sorozatában csaknem tíz évig azt kereste, hogy mi maradt meg a Földön a Genezis óta. Párbeszédet akart kezdeményezni bolygónk és az emberiség jövőjéről, utolsó hosszú távú projektjében, az Ama­zoniában pedig hat évet töltött az amazonasi esőerdő mélyén, 12 különböző törzs között élve. A több mint harminc – gyalog, kenuval, hőlégballonnal, szélsőségesen hidegben és melegben, veszélyes körülmények között megtett – út során készült lélegzetelállító felvételein Salgado a természetet, az állatvilágot és az őslakos népeket mutatja be. A Galápagos-szigetek állatfajait és vulkánjait; pingvint, oroszlánfókát, kormoránt; az Antarktika és a Dél-Atlanti-óceán bálnáit;­ brazil aligátort és jaguárt; afrikai oroszlánt, leopárdot és elefántot; az Amazonas-esőerdő mélyén élő törzseket fényképezett. És a Nyugat-Pápuán élő kőkorszaki korowai népet; a szudáni nomád szarvasmarhatartó dinka törzset; a sarkkörön élő nomád nyenyeceket és rénszarvascsordáikat; a Szumátrától nyugatra fekvő szigeteken élő őserdei mentawai közösséget; az An­tarktisz jéghegyeit; Közép-Afrika vulkánjait és a Kamcsatka-félszigetet; a Szahara sivatagot; Alaszka gleccsereit, és még sok mást. Miután annyi időt, energiát és szenvedélyt szentelt a Genezisnek, Salgado úgy mondta, hogy ez „a bolygónak írt szerelmes levelem”. 

Fotó: AFP

2000-től világszerte kiállításokat rendeztek a képeiből. 2001-ben UNICEF jótékonysági nagykövet lett. A Genezis című nagyszabású kiállítását Budapesten 2017-ben mutatták be a Műcsarnokban. „Bolygónk mintegy 46 százaléka még mindig pontosan olyan, mint a teremtés idején. Meg kell óvnunk azt, ami fennmaradt.” 

Nyolcvanegy éves korában Párizsban elhunyt tehát Sebastião Salgado világhírű brazil fotóművész és környezetvédő. A halálhírt az általa és felesége, Lélia Wanick által alapított Instituto Terra erősítette meg: „Sebastião kamerájának lencséjén keresztül fáradhatatlanul harcolt egy igazságosabb, emberségesebb és környezettudatosabb világért” – áll családja közleményében, amely szerint még 2010-ben, Indonéziában kapott el egy különleges maláriafajtát, amikor Genesis című projektjén dolgozott. Tizenöt évvel később a betegség szövődményei súlyos leukémiához vezettek, amely végül a halálát okozta. A kortárs fotográfiában pedig véget ért egy nagy korszak. 
 

A visitor looks at prints by Brasilian photographer Sebastiao Salgado at the opening of the exhibition titled 'Genesis' in Rome's Ara Pacis museum on May 14, 2013. The exhibition comprising two hundred black and white images of pristine landscapes, wild a
LOS ANGELES, CALIFORNIA - OCTOBER 19: Photographs of the Amazon are displayed at a preview of Brazilian documentary photographer Sebasti?o Salgado's exhibit Amaz?nia at the California Science Center on October 19, 2022 in Los Angeles, California. The 13,0
A visitor looks at prints by Brasilian photographer Sebastiao Salgado at the opening of the exhibition titled 'Genesis' in Rome's Ara Pacis museum on May 14, 2013. The exhibition comprising two hundred black and white images of pristine landscapes, wild a
A visitor looks at prints by Brasilian photographer Sebastiao Salgado at the opening of the exhibition titled 'Genesis' in Rome's Ara Pacis museum on May 14, 2013. The exhibition comprising two hundred black and white images of pristine landscapes, wild a

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek