
Körötte csend honol. A falai épen állnak, de a mennyezete néhol már omladozik, a betört ablaküveg repedésein át beszökő zöld faágak lassacskán visszaveszik a teret. S minden elhagyatott épületben találni egy széket, amely mintha még várna valakire. Jelzi, hogy itt meg tud pihenni a felfedező, megállni egy pillanatra és elmélázni azon, milyen lehetett hajdanán az építmény, amikor emberek jöttek, tevékenykedtek, beszélgetések zajlottak, barátságok köttettek – élet lakozott benne. Nagy divatja van a városi felfedezésnek.
Fotó: Németh András Péter
A főútról a fehérre mázolt külleméből, az építésszerkezetből ítélve kórháznak látszik a meghódítani tervezett épület, de valódi kilétét buja növényzet rejti el. Egy diszkrét zsákutcában parkolunk, a hátsó bejárat mellett. A kapu tárva-nyitva áll. Itt nincs tiltó felirat a kerítésen, és semmi sem figyelmeztet, hogy ne mehetnénk be. Kezdődhetne így történetünk: volt egyszer egy kollégium…
– Csak ön után – engedem előre vezetőnket, aki jól elrejtő, zöld-barna mintás, terepszínű ruhában érkezik. A nevét, kilétét, az urbexes íratlan szabályok miatt fedje most titok. Nevezzük őt témához illően csak felfedezőnek, aki a társaihoz hasonlóan a múltbéli értékeket fotókon megörökítve akarja továbbadni az utókornak – ekképp fogalmazza meg lényegretörően küldetését, tevékenysége esszenciáját. „Kérek gondolkodási időt, meg kell beszélnem ezt a közösséggel. Most nem a legjobb időszakot éljük, mert néhány televízió és újság foglalkozott ezzel a témával, nem épp pozitív oldalról megközelítve a tevékenységünket” – írta nekem korábban. Urbexes (angol szó, ami az urban exploration kifejezés rövidített változata, jelentése: városi felfedezés, elhagyatott építményt felfedező). A Dragon Urbex Facebook-oldal működtetője állt szóba velem, amikor előhozakodtam kérésemmel, hagy tartsunk vele az egyik kalandjára. A negatív visszhangokról egyelőre nem faggatom, inkább csak örülök, amikor néhány társalgós levélváltást követően kötélnek állt.
Úgyhogy itt vagyunk!
Kisdobos voltam, majd fiatalkorom óta küzdősportoltam. Mozgásszerető család a miénk. Felnőttként a fő hobbink a túrázás maradt, illetve a mélységek meghódítása. Megközelítőleg 150 barlangot bejártunk már. A téli havas időkben veszélyessé váltak az extrém útvonalak, a jeges sziklákon mászás, de nem akartunk otthon maradni. Izgalmas, kihívást jelentő úti cél után kutatva találtunk rá egy Wenckheim-kastélyromra. Az ott megtapasztalt felfedezési élmény magával ragadott. Így kezdődött ez a hobbi 2019-ben – kalauzol vissza gondolatban a kezdetekre.
A letűnt kor lenyomataként álló kastélyok az első perctől fogva nagy szerelmet jelentenek számomra, legalább száz ilyen építményben jártam már. A művészeti szépséget dicsőítő építészeti stílusnak megvan a maga bája: a hatalmas erkélyek, a mennyezeti stukkók, a szobordíszítések, a kovácsoltvas korlát kísérte csigalépcsők mind a régmúlt emlékét őrzik. Imádom ezeket a helyeket. Orrvérzésig megyek, képes vagyok akár négyszáz kilométert autózni egy felfedezésért – meséli szenvedélyesen.
∗
Még a kollégium kertjében ácsorgunk, amikor mutatja a térképét – minden urbexesnek van egy sajátja. Országhatáron belül 1500 helyet jelölt fel rajta. Sárga színnel a vágyott célokat, pirossal a már megnézett helyeket. Ez utóbbiak száma hat év alatt összesen 672-re duzzadt. Hátrahagyott kutatólaborok, retró hotelek, elhanyagolt gyárépületek, faházas kempingek, egykori ifiszállók, düledező fürdőépületek, irodaházak mesélnek a felfedező(k) lencséjén keresztül a múltról mindannyiunknak.
– Számomra nem presztízskérdés, mennyi elhagyatott helyet néztem már meg. Csak meg akarom mutatni az embereknek az eltűnő építészeti szépségeket. 2021-ben indult a Facebook-oldalam, azóta csaknem huszonnyolcezren követik – árulja el.
– Hogyan bukkan rá egy-egy felfedeznivalóra?
– A fő forrás az internet. Ha megfelelő kulcsszóval keres az ember, például a retró üdülők kifejezésre, sok mindent meg tud találni. A Magyar Kastélylexikon vagy az Elherdált Örökségünk oldalak kiváló kiindulópontok a kutatómunkában. Nyomon követem a felújításra váró, tíz éve gondozatlan helyeket is, amelyekre, ha legközelebb ránézek, már lehet, urbexes állomássá válnak. Szintén jó módszer, hogy a navigációt műholdas képre állítom. Így vezetés közben figyelem, hol található gazos terület, amely épületet rejt. Megállok, feljelölöm a térképre, és otthon részletesebben utánanézek a kilétének. Erre is így leltem rá.
∗
A hanyatlás szépségében fürdő kollégiumban már járt egy éve, ezért magabiztosan vezet bennünket az épületben: – Lehetnek lakói – figyelmeztet, amikor átlépjük a küszöböt. Az orrcsavaró szagok, a rongyokkal telerakott szoba, eldobott szemetek, üdítősflakonok valóban átmeneti beköltözőkről árulkodnak. De nem találkozunk egy lélekkel sem. Az első döbbenet után is az az érzés motoszkál az újságíróban, hogy posztapokaliptikus túrán jár: itt már, amit lehetett, széthordtak, kirámoltak, összetörtek. Igazi gyöngyszemnek számít, ahol más állapot fogadja a felfedezőt. Ám ahogy beljebb haladunk, az épület terei lelki szemeink előtt megelevenednek.
A kazánházban járunk, ahol csak a központifűtés-rendszert keringető szivattyúk állnak magukban, árván. Utána a színházterembe vezet utunk. Itt már többé nem gördülnek föl a barna bársonyfüggönyök. A tágas helyiségben egyik oldalon a tartóoszlopok között futó boltívek alatt bátran tör utat magának a fény a fehér keretes, kitört ablaküvegeken át. Onnan a buja kertre látni – a szemlélő óhatatlan elmereng azon, milyen jó lehetett egykoron itt lakni diákként.
Ábrándozásomból a mellbevágó valóság zökkent ki: reccsennek az üvegszilánkok a talpam alatt. – A vékony cipővel óvatosan lépjen, főleg, hogy a letört lambériából szögek állnak ki – figyelmeztet a vezetőnk. – Mindig acélbetétes bakancsban indulok urbexezni. Nézze – mutat a terem sarkába –, ez az oldal beázott, statikailag meggyengült, omladozik. Veszélyes alámenni. Általában ketten járunk felfedezni, mert baj esetén egyikünk tud segítséget hívni.
– A zárt ruházaton kívül mi tartozik a kötelező alapfelszerelésbe?
– Zseblámpa és fényképezőgép. Édesapám fotográfus, műteremben dolgozik, esküvőket és különféle rendezvényeket kap lencsevégre. Ő tanácsolta, hogy erre a célra felesleges őrülten drága készüléket venni. Praktikusabb eszköz a telefon, amit könnyedén elő tudok kapni a zsebemből. A fotók a helyszínen elkészülnek. Csak a fénnyel játszom, utólag pedig nem szerkesztem őket. Maximum a feliratokat takarom ki, amelyek a helyet beazonosíthatóvá tennék.
Ahogy a földszintről az emeletek között felfelé tekergő lépcsőn haladunk, csak nem hagy nyugodni a kíváncsiság, s végül rákérdezek: – Miért kell az urbexes helyszíneket titokban tartani?
– Mondok egy egyszerű példát. Nemrégiben jelent meg cikk egy elhagyatott tanyáról, ahol a társaink láttak egy Simson motorkerékpárt. Miután a helyi újság a vármegye, a település megjelölésével közölte az írást, vagyis könnyen beazonosítható lett a hely, a jármű eltűnt onnan. Természetesen az urbexes jött ki rosszul belőle, holott a tanya három éve is elhagyatottnak számított, többen jártunk már ott, és nem tudódott ki a holléte. Betörők és hasonló negatív jelzőkkel illették a közösséget, jogtalanul – színezi tisztábbra a róluk épp az ilyen esetek miatt kialakult valótlan, negatív képet.
– Az urbexes íratlan szabály szerint sosem teszünk kárt az épületben: nem törjük be az ablakot, sem az ajtót, nem vágunk le lakatot. Csak nézni akarjuk, megörökíteni és továbbmenni.
– Mik a legnagyobb „lélektani kincsek”, amelyek ilyen helyen fellelhetők?
– Például egy elhagyatott elmegyógyintézetben a padlástérben a kéménytéglára valaki felvésett nevet és évszámot. A kutatólaborokban úgy állnak még a kémcsövek, mintha csak tegnap hagyták volna ott őket. Kollégiumokban a poszterezés izgalmas lelet a múltból, amikor fiatalkori Bon Jovi, Mr. President és olyan hajdani sztárok, együttesek bámulnak vissza ránk a falakról, amik már a feledés szürkeségébe vesznek.
Benyitunk egy emeleti helyiségbe. A fehér, néhol színes beépített szekrények még többnyire épek, a régi, de már letört mosdó felett lógó tükör úgyszintén. A 104-es számú szoba kékre mázolt, még az ablakkeret is. Vele szemben egy sárgát találunk. S bár kiragasztott képeket nem látunk, egyik szobában felpingált kék halak úsznak a falon, másikban, az ablakon üvegfestékből megformázott Füles és Malacka tekint ránk, miközben mögöttük az akadályt nem ismerő borostyán be akar futni a még zárt üvegen át; a természet lassacskán újra eluralja a nemtörődöm ember által hátrahagyott építményt.
A szürke padlószőnyeg egykor gondosan fedte hatalmas terembe lépünk – közösségi szoba, könyvtár lehetett régen. Nyitott ablakain át dühöngve suhan át a hűvös szél, s határozott fuvallattal beránt egy ajtót. A szoba közepén áll egy szék, az urbexes világ ikonikus tagja.
– Szeretek megállni és elmerülni a hely hangulatában. Kedvelem az extrém úti célokat, de nem az adrenalin hajt, hanem az, hogy múltja van ezeknek az épületeknek. Izgalmas dolog az urbex, de a felfedezésekben lakozik egyfajta szomorúság, hiszen a tevékenységünk a pillanatnyilag még létező értékek megörökítéséről szól. A Budakeszi úton állt egy kórház, amelyet még bejártunk, de azóta már lebontották. A legszemélyesebb élményeim egyike, hogy ellátogattam abba a laktanyába urbexesként, ahol még a katonai éveimet töltöttem. Különös érzés kerített hatalmába, amikor évekkel később visszatértem oda, és azt láttam, hogy a hely, ahová annyi emlék köt, lassan elpusztul.
– Sok régi épületet hagy hátra az ember, ledózerol, és mellette vagy a helyén épül a csillogó új. Az anyagi mellett szemléletbéli kérdés is ez, jómagam rajongok a retróért. A Balaton környékén rengeteg urbexes üdülőt találni, ahol még megvannak a zöld és a vörös szövetfotelek, heverők. Aki a kilencvenes években töltötte a gyermekkorát, annak ez igazi időutazás a múltba. S rengeteg olyan lakóházra bukkanunk, ahol fényképeket találni vagy cetlit a hűtőre tűzve egy üzenettel – mintha csak a tulajdonosok fogták volna magukat és egyszeriben mindent hátrahagyva továbbálltak volna – meséli, miközben a kollégiumi épületben is mélyebbre ereszkedünk.
A pincében egy légó, azaz óvóhely bújik meg. A sötétben zseblámpával világítunk. Hűvös van, pulóvert húzok. Méretes csövek futnak a hosszú folyosókon át, rádiós szoba, pihenő – mind üresen áll. Egy jókora kör alakú nyíláson át kúszik be a fény az udvarról. Nem ezen, hanem az ajtón át megyünk ki a kertbe, körbesétálunk, fotózunk, majd tovább indulunk. Hiszen itt az utunk még nem ért véget.
∗
Egy elhanyagolt istállókastély a második állomásunk, amit két kilométer hosszú erdei ösvényen, gyalog közelítünk meg. Források szerint az 1750-es években emelték fel falait barokk stílusban, majd 1820 körül klasszicista jegyekben felújították. A szabadon álló, U alakú, fölszintes, nyeregtetős épület homlokzatsíkjából kiemelkedő részt, azaz a rizalitot földművelési és állattenyésztési jeleneteket ábrázoló domborművek díszítik. A félköríves, mélyített falmezőkben ablakok húzódnak végig. Az egyiken át bejutunk.
A fény felé nyúló kupolás központi helyiségben iskolapadok állnak. A széken egy megkopott plüssmackó ül. A falak pucér tégláit már a zöld penész takarja be diszkréten. Egy asztalra játékosan piros terítéket és zöld korsót festettek az itt járók. Az épület egyik szárnyrészében találunk egy hatalmas, drótszálak átfűzte, kerek, forgatható szerkezetet – keltetőgépnek véljük. A faládák, szerteszéjjel heverő papírok is erre a korábban itt folyó tevékenységre utalnak. A vakolat sok helyen ázik, a szobák sarka omladozik, törmelékek, vandálnyomok – az apró, még megörökíthető részletekből akár háromszáz kép is készül egy helyen. Mivel itt még a felfedezőnk sem járt korábban, társalgás helyett inkább csendben átszellemülve járja be az építményt.
Már kint, a szabad ég alatt sétálunk újra, amikor beavat a hobbijuk kevésbé ismert részleteibe: – A fotók hetekkel, hónapokkal később kerülnek fel az oldalamra. Főleg azért, hogy az urbexes csapat más tagjainak is módja legyen bejárni a helyszínt. Már a kezdetektől összebarátkoztunk a többi felfedezővel. Csoporton belül nincs köztünk rivalizálás, sőt, nagyon összetartó közösség a miénk. Szoktunk csapatépítőt tartani elhagyatott helyen, viszünk hálózsákot, sütögetünk, jókat beszélgetünk. A legnagyobbak játszunk együtt, egyénenként 500-1000 közötti a bejárt elhagyott helyek száma. Sokat letettünk már az asztalra.
– Úgy érzem, feladattudat is lakozik ebben a szenvedélyben.
– Akadnak, akik írnak a múltról, papíron dokumentálják a régi kort. Végtére mi is ezt tesszük, csak az interneten keresztül mutatjuk be felfedezéseink eredményeit. Szeretnénk az utókornak is megmutatni, mennyit változott a világ. Nincs ráhatásunk, hogy megakadályozzuk a hátrahagyott értékek természetes romlását, nem áll módunknak megálljt mondani az enyészetnek. Csak a világ elé tárjuk, elmélázunk rajta, elgondolkodtatunk, s az oldalunkat követőkkel együtt gyönyörködünk bús szépségében…