Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A világ bioetanol termelése az idén növekedett, ugyanakkor a gabonafélék ára csaknem felére csökkent. Tavaly, az árrobanás idején mindenki a gabonára alapozott bioetanol-termelést tette felelőssé. A mostani szezon azonban rácáfolt erre, s inkább az a valószínű, hogy tőzsdei spekulációk okozták a tavalyi és a 2009 első felére jellemző rekord szintű drágulást.
A kalászos gabonák ára aratás óta, a kukoricáé szeptembertől nagyjából a felére esett. A tavalyi rekorddrágulást az etanol termelésre fogták: a világ nagy gabonatermesztői – Dél- és Észak-Amerika egyre nagyobb ütemben állít elő búzából, kukoricából gépjárművek hajtásához etanolt. Mostanra bebizonyosodott, hogy nem, illetve nem csak ez okozta tavaly a drágulást. Ugyanis az idén nem csökkent, hanem tovább növekedett az etanol-termelés – eléri a 9 milliárd hordót, csaknem 14,3 milliárd hektót - , s eközben mégis csaknem felére esett a búza, árpa, kukorica ára.
Az is igaz viszont, hogy Európában már kissé visszafogottabban nyilatkoznak a szakértők, mint mondjuk két évvel ezelőtt, mikor is mint megváltót emlegették a bioetanolt. Megoldásnak tűnt a gabonatúltermelés, az olajár robbanás, a benzindrágulás, és a mezőgazdasági területek hasznosításának reformálása ügyében is.
Mostanra alábbhagyott a lendület: két éve nem volt olyan hét, hogy ne jelentette be volna egy-egy beruházó, hogy éppen hol kíván bioetanol-gyárat építeni. Csak itthon vagy 4 millió tonna gabonafelhasználását jelentő kapacitásról szóltak a hírek. Aztán az egészből nem lett semmi. Vagyis mégis: a Hungrana és a Győri szeszgyár működtet itthon egy-egy nagyobb üzemet. Új szereplő azonban nem lépett a piacra.
De miért nem hallani mostanság megint a bioetanolról? Holott a kukorica ma akár 20 ezer forintos tonnánkénti ár alatt is beszerezhető. Ez alacsonyabb ár, mint két éve, mikor még mindenki szeszgyárat akart építeni. Van magyarázat.
Az egyik az olaj árának változása: az év elejei 140 dolláronkénti csúcsról ma 50 dollár alá esett a jegyzés. Vagyis átmeneti drágulásnak voltunk részesei, s nem kiszámítható, hogy mit hoz a közel-jövő. Ez azt jelenti, hogy a benzin ára lefelé tartó trendet követhet, mikor is a bioetanol, de a biodízel is támogatás nélkül nem annyira versenyképes. A másik magyarázat, a gyártókapacitás nagyságában keresendő: Európai Unió előírta, hogy mennyi etanolt kell a benzinbe keverni a benzinbe. Ez adott mennyiség, és ennek előállítására elegendő a kapacitás. Térségünkben például a Mol szlovákiai üzemében annyi etanolt gyárt, mely bőven elég a hazai benzinhez. Azaz egy új magyar bioetanol gyár nem igen fér hozzá ehhez a piachoz, vagyis eleve exportra tudna csak termelni, amely viszont több rizikót hordoz. Így végül alig kérdéses, hogy az itthon megtermett kukorica és búza felesleget – az idén vagy 6 millió tonna – itthon felhasználják-e bioetanol gyártásra vagy sem.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu