Nézd meg, hogyan kell trükkösen lopni!

Egyre gyakrabban fordul elő, hogy a szállító gépjárművezetők ellopnak bizonyos mennyiségű gabonát a rájuk bízott mennyiségből. Eddig több módszerre derült fény, a Gabonatermesztők Országos Szövetsége ez az anyaga ezeket foglalja össze.

Szántó-vető2009. 08. 08. szombat2009. 08. 08.

Kép: Baja, 2005. július 06. Őszi árpát rakodnak egy román uszályba Baján, az Országos Közforgalmi Kikötő területén működő Agrosziget Kft. termináljában. A logisztikai cég tervei szerint ebben az évben 200 ezer tonna a Dél- Alföldön termelt ömlesztet gabonát - árpát, búzát, kukoricát- fog az EU országokba induló uszályokba rakodni. MTI Fotó: Ujvári Sándor

Nézd meg, hogyan kell trükkösen lopni!
Baja, 2005. július 06. Őszi árpát rakodnak egy román uszályba Baján, az Országos Közforgalmi Kikötő területén működő Agrosziget Kft. termináljában. A logisztikai cég tervei szerint ebben az évben 200 ezer tonna a Dél- Alföldön termelt ömlesztet gabonát - árpát, búzát, kukoricát- fog az EU országokba induló uszályokba rakodni. MTI Fotó: Ujvári Sándor

Sok százmilliós kárt okoznak a trükkös csalók. Ezért e cikk nem titkolt célja, hogy eljusson minden gabonatároló és átrakó telephelyre, kikötőbe, és az ott dolgozó telepvezetők, raktárosok, mérlegelők, portások megakadályozzák az itt ismertetett trükköket. Amennyiben Önök is ismernek itt nem említett hasonló trükköket írják meg nekünk és mi eljuttatjuk a piac szereplőihez.

A mezőgazdaságban is, a béreket terhelő egyre magasabb adók miatt bekövetkező gazdaságosság növelési kényszer, óriási létszám leépítéseket, tároló telephely összevonásokat és gépesítéseket eredményezett. A gabona koncentrált, rövid idő alatt nagy tömegben történő szállítása az ország minden tájáról érkező, rendszerint alvállalkozó vagy alvállalkozó alvállalkozója státuszban dolgozó gépjárművek és vezetőik alkalmazását igényli. A keményen és becsületesen dolgozó gépjárművezetők közé így észrevétlenül be tudtak furakodni azok, akik nem elsősorban a bérükért vagy a fuvardíjért vannak ott.

A gabona ideális termék egy tolvajnak. Nincs rajta gyári szám, a kisebb gazdaságok korlátlan mértékben hajlandók megvásárolni, ha valamivel olcsóbban kapják, és elég értékes ahhoz, hogy érdemes legyen ellopni. Az első bekezdésben említett körülmények – különféle trükkök alkalmazása mellett – lehetővé is teszik lopását.

Lássuk sorra, eddig milyen trükkökre derült fény:

- Az egyik kerék nincs, vagy csak félig van a mérlegen.

- Úgy méretik az üres súlyt, hogy közben a következő teherautó már egy kerékkel felhajt a mérlegre és így súlyosabbnak mutatja a mért teherautót, mint amilyen.

- A mérleg nullázását kérik, miközben már egy teherautó kerék rajta van a mérlegen és ezzel a megrakott teherautó súlya kisebbnek fog mutatkozni.

- A súlyhiányosan érkező megrakott teherautó súlyát a következő, a mérlegre mögötte szorosan egy kerékkel már felhajtó, teherautó pótolja.

- A teherautóra valahol felszerelnek egy hidraulikus emelőt, amely a mérlegen kívülre kitámasztva megemeli a teherautó egy részét és ezzel csökkenti a mért súlyt.

- Egy feltöltött vizes tartállyal (pl. egyik pót-tank) megy be a telephelyre és mérlegelés után leengedi a vizet valahova. (pl. esővíz csatorna).

- A teherautó platóján, platója alatt mindenféle szemetet, törmeléket, rossz gumit csempész be, és ezeket – mérlegelés után – kidobja a helyi szemétdombra.

- Kitámasztja a mérleget ékkel, kerékemelővel, emelőként használt acélrúddal, kővel, hogy az egyik sarkán ne mérjen helyesen.

- Rendszámot vagy pótkocsit cserélnek és a nagyobb önsúlyú valamilyen ürüggyel még feltöltés előtt elhagyja a telephelyet, és amikor ismét bejön, akkor új mérlegelést kér.

- Több egymáshoz nagyon hasonló teherautó addig forgolódik a telephelyen, hogy már senki sem tudja, melyik rakodott le és melyik nem. Ekkor egy kifele menő autó az üres mérlegelése után ismét valamilyen ürüggyel visszamegy a többi teherautó közé és egy gabonával rakottal rendszámot cserél. A gabonával rakott most mérlegelés nélkül távozik, az átszerelt rendszámtáblájú meg ismét a mérlegre áll és úgy távozik.

- A hagyományos hídmérlegekre mágneseket helyez vagy elállítja a nulla pont ellensúlyt.

- Elektronikusan zavarja a nyúlásmérő bélyeges mérlegek elektronikáját.

- Elbújtat 1-2 embert (általában másik teherautó sofőrjét) a fülkében a bemeneti mérlegeléskor.

- Lefizeti a mérlegest, raktárost és együtt lopnak hamis mérlegelési bizonylatokkal.

Az igazság az, hogy az előbbi trükköket viszonylag egyszerűen meg lehetne akadályozni.

Vegyük sorra, hogyan is!

Az első a mérlegelő kiválasztása. Messze nem elég, hogy tud mérni, meg feddhetetlenül becsületes. Olyan embernek kell lennie, aki képes átlátni az itt felsorolt trükköket és képes is azokat határozottan meghiúsítani. A minden hájjal megkent gazember „sofőrök” nagymesterei a figyelemelterelésnek. Többen egymással összejátszanak, és amíg az egyik valami disznóságot csinál, a többi igyekszik erről valamivel elterelni a mérlegelő figyelmét. Folyamatosan hülyeségekről locsognak, állandóan valami szívességet kérnek (vizet, a telefonjuk feltöltését, csak egy telefonálási lehetőséget, papírt, tollat, szerszámot stb.), folyton valami olyan információra van szükségük, amivel elvonják a mérlegelő figyelmét a munkájáról. Valamilyen ürüggyel igyekeznek bejutni a mérlegházba, rontani az onnan történő kilátást, elállítani a mechanikus mérleget vagy a mágnes trükköt alkalmazni. Képesek rosszullétet mímelni, akár egymással látszólag összeverekedni.

A mérleget körbeállják vagy ülik és eltakarják azon a helyen, ahol valamit alátesznek. Bevált trükk, hogy a gépkocsi hirtelen lerobban a mérlegen és mindenki elkezd neki segíteni. Tehát olyan keménykezű mérlegesre van szükség, aki egy időben csak egy teherautót és csak annak a sofőrjét engedi a mérleg és a mérlegház közelébe. Amikor üresen érkezik be a teherautó, akkor gondosan átvizsgálja, hogy van-e benne valami szemét a platón vagy a plató alatt, van-e benne valami gyanús tartály és üres-e a sofőrfülke. Egyes platókba külön zárható, vízzel megtölthető és lecsukódó tetejű, ürítéskor ki nem nyíló ajtajú tartályt építenek be. Mérlegeléskor a gépkocsivezetőnek kötelező kiszállnia, a súlyt nélküle kell megmérni.

Minden mérlegeléskor ellenőrzi, hogy a kerekek mindegyike teljes terjedelmével rajta van-e a mérlegen és a mérleg szabadon mozog-e. Soha, senkit nem enged be a mérlegházba. A mérleget időről időre átnézi, hogy nincs-e rajta valami idegen súly vagy mágnes, a nulla állást üresen ellenőrzi. A hídmérleget – a gépjárművezető kíséretében– minden méréskor körbejárja és ellenőrzi, hogy mindenütt szabadon mozog-e.

Az azonos típusú teherautók önsúlya közel azonos, így ha rendszeresen mondjuk 16 tonna önsúlyt mér a mérleges, akkor azonnal gondoljon valami trükkre, ha hirtelen ez felmegy 18 tonnára vagy még feljebb. Ehhez persze a mérlegesnek ismernie kell a teherautókat és azok önsúlyát. A legegyszerűbb ezeket munka közben úgy megtanulni, hogy típusonként a mérlegelő magának összeírja. Ha gyanakszik valami csalásra, akkor a gyártók a világhálós honlapjukon közlik ezeket az adatokat, csak össze kell szedni.

A teherautókat maximum 40,5 tonna össztömeggel szabad csak kiengedni a fogalomba. Ezt írják elő a jogszabályok, erre van az utak, hidak teherbírása méretezve és ezt követelik meg az ellenőrök is. A melegágya a visszaéléseknek az, hogy hol ennyivel, hol többel mennek ki a teherautók. A 40,5 tonna össztömeg egységes és gazdaságos szállítási mennyiség, a legjobb mindig pont ennyire tölteni a szerelvényeket. Az esetleges lopást is sokkal könnyebb ekkor észrevenni.

Mérlegeléskor a gépjárművezetőtől minden esetben el kell kérni a személyi igazolványát és felírni a fuvarokmány mindegyik példányára a nevét és igazolványszámát. Kilépéskor aláíratni a gépjárművezetővel egy személyes nyilatkozatot, hogy az árut felelős megőrzésre átvette. A legjobb, ha a mérlegházban van egy okmányátadó ablak, vagy ha ilyet nem lehet kialakítani, akkor az ajtófélfán egy lehajtható pult. Gépjárművezető soha, semmilyen ürüggyel sem léphet be a mérlegházba!

A mérlegelő nem engedi, hogy a gépjárművezetők egymást a telepen bevárják. A mérlegelés és az okmányok átadása után küldjék ki a telephelyről a gépjárművezetőt, és ne engedjék vissza semmilyen ürüggyel! Ha a gépjárművezetők meg akarják egymást várni, azt a telephelyen kívül tegyék meg, ne nyüzsögjön a mérlegház közelében olyan, akinek már nincs ott dolga!

A jó mérleges odafigyel a töltési mennyiségekre és töltési időre. Ahol viszonylag lassú a töltés (serleges emelő, szalag stb.), ott a töltési időből egész pontosan ki lehet számítani, hogy mennyi gabona került fel a teherautóra. Ahol meg homlokrakodót alkalmaznak, ott a felrakott kanalak mennyisége egész pontosan kiadja a várható súlyt. Ha azt látja a mérlegelő, hogy a mért súly és a rakodási idő vagy a felrakott kanalak száma nincs egymással összhangban, akkor ne restelljen még egy mérlegelést végezni. Ha ott a régi mechanikus mérleg, akár a jármű szerelvényt bontassa két részre és azzal is mérje le, ne csak az elektronikus mérlegen mérjen. Ne törődjön azzal, hogy a gépjárművezető elkezdi fenyegetni: ő és csak ő adhatja ki a gabonát, csak az ő aláírásával, mérleg bizonylatával hagyhatják el a telephelyet. Ha túl fenyegetőnek tűnnek, nyugodtan hívja a telep biztonsági szolgálatát vagy a rendőrséget.

Bármennyire is csábítónak tűnik az olcsó bérű, idős, határozatlan nyugdíjas pedagógus nénik alkalmazása mérlegelőnek, nem ajánljuk azt. Hiába lehet valamit megtakarítani a béren, ha annak a sokszorosát veszíti el a cég az áru ellopásából származó káron. Tehát gyors észjárású, az itt felsorolt trükköket átlátni képes, határozott fellépésű, számolni és mérni tudó, megvesztegethetetlen ember az ideális mérleges. Ő bizony pénzbe kerül, de az ellopott gabona sokkal többe. Ha okosan lebuktat néhány tolvajt, akkor meg igazán megszolgálja a bérét.

A következő fontos személy a lopások megakadályozásában a telepvezető. A teherautók feltöltése elég lassú és időben jól tervezhető folyamat. Ezért egy időben legfeljebb egy teherautónak kell a telepen tartózkodnia. Annak, amelyiket éppen töltik vagy ürítik. Amikor a töltés vagy ürítés a végéhez közeledik, akkor kell szólni a telephelyen kívül (úton, kinti parkolóban) várakozó következő teherautónak, hogy bejöhet, mérlegelhet és kezdheti lebontani a ponyvát. A megrakott vagy leürített kamion pedig a ponyvája helyretétele után köteles azonnal mérlegelni és elhagyni a telephelyet.

Sofőrpihenőt tilos a telephelyen belül kialakítani. Idegen emberek ne császkáljanak össze-vissza egy raktár területen! A telephelyen nagy rendet kell tartani, hogy minden oda nem illő anyag, szemét, vízfolyás azonnal és ordítóan, szemet bántóan észrevehető legyen. A telephelyen ne álljanak be sehova hátra, nem látható helyre a teherautók, ne is kanyarodjanak arra, mert ilyenkor történik a szemét lerakása, a víztartály ürítése. Azt ugye mondani sem kell, hogy teherautó mosásnak álcázott vizestartály ürítést sem szabad engedélyezni. Ismert trükk az is, amikor a teherautó egy csatorna, lefolyó vagy árok fölé áll és észrevétlenül engedi le a vizet.

A portást utasítani kell, hogy idegen, a telephelyen kívül várakozó gépjárművezetőket semmilyen ürüggyel ne engedje be a telephelyre. Ugyancsak a telepvezető feladata az itt felsorolt trükkök felfedésére megtanítani a mérlegest és a telep többi dolgozóját. Illetve az ő feladata szúrópróbaszerű ismételt mérésekkel annak ellenőrzése, hogy a saját raktárosa, mérlegelője nem játszik-e össze a gépjárművezetőkkel. Általában nem nehéz a fuvarszervezővel megbeszélni egy hirtelen újabb mérlegelést valamelyik közeli útba eső telepen, ahol a hamisan felírt mérlegjegy kiderül. Vagy az se lehet akadály, hogy az éppen csak elindult gépjárművet a portáról visszafordítják egy a telepvezető által elvégzendő ellenőrző mérésre.

Ha a fuvardíj nagyon alacsony és valamelyik fuvarozó az önköltségi ár alá kínál, akkor kezdjen el gyanakodni. Ennek nemcsak a nagy megrendelés hiány lehet az oka, hanem az a szándék, hogy úgyis kárpótolja majd magát az ellopott gabonával. A teherautó fenntartásának, a gépjárművezető bérének és adójának adott az összege, egy bizonyos szint alá nem lehet menni. Az ár további leszorításával már csak azok maradnak, akik lopni fognak.

Biztos, hogy amikor a munka dandárja van, akkor nagyon nehéz ilyen szigorú rendet tartani. Nem is akkor, hanem már előtte kell ezt a rendet kialakítani, megkövetelni, begyakoroltatni.

Nagyon fontos még tudni, hol a határa az ellenőrző tevékenységünknek. Ha lopás, trükközés gyanúja merül fel, akkor a nyomozás és intézkedés a rendőrség vagy a rendészet dolga, nem a telepi dolgozóké. A rendőrséget vagy a rendészt lehetőleg szép csendben kell értesíteni, de még időben ahhoz, hogy a kamiont követve le tudják buktatni az orgazdákat is.

Gabonatermesztők Országos Szövetsége

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek