
Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu

Falakon közlekedő lakosok, sziklákba temetkező királyok, homéroszi történetek – ezekkel a jelenségekkel is találkozhatunk, ha az első városok jellemzőit kutatjuk. Számos jelentős ókori város létezéséről tudunk, amelyek mára csak az emlékezetben vagy romos állapotukban maradtak fenn. Egykor virágzó települések voltak, majd elnéptelenedtek. Utánajártunk néhány, az UNESCO világörökségi listáján is szereplő ókori helyszín történetének.
Kép: A szíriai Palmürát a „sivatag mátkája”-ként is ismerték, Fotó: Somogyi Nóra, Forrás: Szabad Föld
Valószínűleg azért hozták létre az első városokat – írja Philip Matyszak brit ókorkutató –, hogy „egy helyre csoportosulhassanak a nem mezőgazdasággal foglalkozó emberek, ezáltal hasznosítva a mezőgazdasági többletet, illetve lehetővé téve a kormányzást, a vallást, az oktatást és a kereskedelmet”. Ám Matyszak szerint az is elképzelhető, hogy nem a mezőgazdasági többlet miatt jöttek létre a városok, hanem a városokban élő emberek kezdtek földművelésbe, hogy megtarthassák a kialakult életmódjukat.
Az író a magyar nyelven is megjelent, Az ókori világ elveszett városai című kötetében azt is hangsúlyozza, több oka is lehetett annak, hogy miért néptelenedtek el az ősi, fénykorukban virágzó települések: előfordult, hogy a város környezete elsivatagosodott, de volt olyan hely is, ahol az elnéptelenedéshez az vezetett, hogy máshová helyeződött át a kereskedelmi útvonal. Akadnak olyan városok, amelyek a mitológiában élnek tovább: ilyen például Trója és Atlantisz.
Az egyik legrégebbi város, a körülbelül kilencezer éve alapított Çatal Hüyük a mai Törökország területén található. Fénykorában csaknem kétezer, átlagosan 25 m² alapterületű házban lakott a település több ezer lakosa. A város különlegessége, hogy a házakat egymáshoz tapasztották, gyakran közös falakkal, így azokba a tetőn keresztül lehetett bejutni. Ha tehát valaki távozott a lakásából, a háztetőkön keresztül tudta megközelíteni a kiválasztott úti célját. A település lakói minden bizonnyal már foglalkoztak mezőgazdasággal és állandóan vadásztak. Fő terményük az alakor- és a tönkölybúza, valamint az árpa volt.
Ám Çatal Hüyükben nemcsak utcákat nem hoztak létre, hanem temetőket sem. A lakosok a halottakat saját házaik alatt temették el. Egyébként az épületeiket is gyakran újjáépítették, a város elnéptelenedése (Kr. e. 5700 körül) előttről 18 réteg állapítható meg. A települést feltáró kutatók egyelőre nem találtak középületeket, köztük templomot és palotát sem, csak lakóházakat. Az első ásatásokkor nagy számban kerültek elő nőket ábrázoló szobrok, a későbbiekben azonban már férfialakokat megjelenítő alkotásokat is találtak. A kutatók szerint a településen békés társadalom élt, amelyben egyfajta egyenlőség is megvalósulhatott a városlakók között.
Uaszet – ez volt az eredeti neve Thébának, Egyiptom hosszú évszázadokig működő városának. Uaszet az egyik legelső egyiptomi város lehetett, még a fáraók előtti korban, Kr. e. 3200-ban alapították, és történetét meghatározta a Nílus közelsége. Théba Ámon napisten legfőbb kultuszhelyévé vált, ezáltal egyre nagyobb szerepet vívott ki magának. Kr. e. 661-ben az asszírok feldúlták és lerombolták Thébát. Habár a település még néhány évszázadig lakott maradt, de jelentősége megszűnt. Ámon kultuszhelyét a III. században núbiai betörés pusztította el végleg. A későbbi évszázadokban a keresztények, majd az arabok az ősi sírokat lakásokként hasznosították. Az egykori Théba helyén ma Luxor városa áll.
Thébának fontos része az úgynevezett nekropolisz, a halottak városa, vagyis a temetkezési hely. Az előkelők már a korai időkben is a sziklasíros temetkezést alkalmazták, ez a királyok temetkezésében is megjelent. Itt található a Királyok völgye, amely megváltoztatta a halotti kultuszt is, ugyanis egy idő után már a szántóföldek és a sziklás meredek lejtők találkozásánál temetkeztek.
Mükéné legendás ókori görög város a Peloponnészoszi-félszigeten. A monda szerint Perszeusz alapította, Homérosz szerint az akropoliszon épített palotaegyüttes Agamemnón székhelye volt. A település és a körülötte kialakult mükénéi civilizáció Kr. e. 1650 és 1050 között élte fénykorát. Ez idő alatt megépült a fellegvár, amely masszív falaival kivívta a későbbi korok csodálatát. A falakat el is nevezték küklopszinak, hiszen úgy vélték, hogy ekkora építményt csak az egyszemű óriások, vagyis a küklopszok készíthettek.
Mükéné fejlett közigazgatással, kereskedelemmel és kézművességgel rendelkezett, termékei távoli vidékekre jutottak el. A várost valószínűleg tűzvész pusztította el, és az összeomlásról az is kiderült, hogy valakik megostromolták a települést, amely véget vetett az ott kialakult, évszázadokig fennállt civilizációnak. Mükéné – napjainkban is zajló – régészeti feltárását Heinrich Schliemann kezdte el 1874-ben, aki maga is hozzájárult a mítoszteremtéshez: például azzal, hogy az általa megtalált, egy aranylapból elkészített maszkot Agamemnónnak tulajdonította. Az azonban nem a legendák körébe tartozik, hogy a mükénéi palotába – csakúgy, mint évezredekkel ezelőtt – ma is az oroszlános kapun keresztül léphetünk be.
A szíriai Palmürában az Iszlám Állam fegyveresei 2015-ben felrobbantottak néhány fennmaradt templomot, és kivégezték Khaled Aszaad főrégészt, aki 50 évig gondozta Palmüra műkincseit. A következő évben Bassár el-Aszad szíriai elnök katonái visszafoglalták a várost, és megsemmisítették az Iszlám Állam erőit. Az ókori romok nagy része túlélte az iszlamisták tíz hónapig tartó uralmát. Néhány hónappal később az iszlám fegyveresek lerombolták a római kori amfiteátrum egy részét és megsemmisítették a római négyes kaput, a Tetrapülont. 2017-ben Aszad kormányerői orosz támogatással ismét visszafoglalták a várost.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu