Ég és föld között

Hamarosan átadják Európa leghosszabb kötélhídját Sátoraljaújhelyen. Ennek apropóján lássuk a világ legkülönlegesebb hídjait!

TörténetekBalogh Boglárka2024. 05. 27. hétfő2024. 05. 27.

Kép: A Nemzeti Összetartozás Hídja

A Nemzeti Összetartozás Hídja
Fotó: Németh András Péter

Legyőzve a tériszonyt

A Dél-afrikai Köztársaságban jártunk éppen, amikor a Tsitsikamma Nemzeti Park egyik leglátványosabb szakaszához, a Storms River, vagyis a Vihar folyó felett húzódó 77 méteres függőhídhoz tartottunk. A hozzá vezető gyalogút vastag törzsű fák, pillangók és vízesés között vezetett. A híd elé érve lepillantottam a mélybe, az alatta hét méterre folyó Vihar mérgesen háborgott. Azonnal elfogott a tériszony. Bezzeg a hároméves Sámi fiam vígan caplatott előre, mikor kicsit kilendült a függőhíd, gurgulázva felkacagott. Vettem egy mély levegőt, egy pillanatra behunytam a szememet. Ráléptem a hídra, és hirtelen minden elcsendesedett körülöttem. A természetből áradó meghitt békesség kúszott körém, már nem éreztem azt, hogy beszippant a mélység. Megfogtam a felém nyújtott apró kezet, és az örvénylő víz helyett a hegyre font fákat bámultam. Az óceán egy keskeny szakaszán átívelő különleges híd 1969-ben épült, a terület a változatos tengerpartjaival, a zátonyokkal a túrázás és a vízi sportok kedvelőinek paradicsoma, ahol a csúcsok között ősi folyók vágtak utat maguknak évezredekkel ezelőtt az Indiai-óceán felé. 

Ókori emlék 

Európa legrégebbi ismert hídja a peloponnészoszi Argolidában található Kazarma- vagy Arkadiko-híd, amelynek építése a mükénéi időszakra, azaz i. e. 1300-ra nyúlik vissza. 

A Kazarma-híd

A több mint 3000 éve működő átkelő célja az volt, hogy összekösse Epidauroszt Mükénével és az ókori Tirynsszel. Maga a híd a korabeli épületekre jellemző, habarcs nélkül egymásra rakott ciklopszi tömbökből készült, a mükénéi mesteremberek építési módszere volt ez, amelyet küklopszi falazásnak neveztek. A híd különleges építési módjából a régészek arra következtettek, hogy eredetileg lovasszekerek számára készült, leginkább áru szállításra és gyalogosforgalomra használták. Az akropolisz és Nafplio síksága közötti területen összesen 17, egymáshoz nagyon hasonló átkelő állhatott. A mükénéi civilizáció hídjai bekerültek a Guinness-rekordok közé is.

Kezek emelik az égbe

Vietnam legmeghökkentőbb hídja a 2018-ban megnyitott, 150 méter hosszú, 8 méter széles Aranyhíd, amelyet a Da Nangban található Bà Nà Hills üdülőhelyen álmodtak meg azért, hogy összekapcsolják a felvonó állomását a csodaszép, lankás kertekkel. A híd, amelyet két óriás kéz tart az égbe, turisták százezreit vonzza évente. Az óriási kezek úgy néznek ki, mintha kőből vésték volna őket, ám valójában a vázát acélhálóval tervezték és borították, mielőtt üvegszálas fedést kapott. Aki rálép az építményre, szó szerint úgy érzi, mintha a felhők közt sétálna. A híd, mely nevét az aranyozott korlátkereteiről kapta, ma már Da Nang szimbóluma. Nem csoda, hiszen ahogy a Hegyisten öreg, hatalmas kezei ragyogó selyemcsíkként emelik a hidat a kék ég felé, alatta pedig mélyzöld erdők futnak, semmivel sem összehasonlítható látvány.

Golden Bridge held up by hand statues embraced by mist and clouds in Da Nang
Fotó: QIANLONG

Híd a régmúltból

A spanyolországi kisváros, Ronda sokáig mór uralom alatt állt, melynek nyomait az utcák és épületek egy része hűen őrzi. A települést a 160 méter mély szurdok szeli ketté, amit a Guadalevin folyó vájt ki: a mór óváros vagyis a La Cuidad az egyik oldalon fekszik, míg a másikon a 15. században épült új város, azaz El Mercadillo található.

Spain andalusia malaga province ronda white villages road ruta de los pueblos
Fotó: Hemis via AFP

 Bár három híd is összeköti a két városrészt, a leghíresebb és legszebb a 18. századi Puente Nuevo. A viaduktot 34 évig építették, a szóbeszéd szerint 1793-as átadásáig a munkálatok legalább 50 ember életét követelték. A központi boltív feletti kamrát különféle célokra használták a történelem folyamán, többek között fogdaként is. Az 1936–1939-es polgárháború során sokakat megkínoztak, másokat pedig egyszerűen kidobtak az ablakokból a szoros alján lévő sziklákra. 

Aranykígyó a magasban

A Henderson Waves-híd Szingapúr legnagyobb gyalogos hídja, amely a Telok Blangah Hill Nemzeti Park fölött 36 méteres magasságban épült, hogy az érdeklődők madártávlatból csodálhassák meg a park lenyűgöző flóráját és faunáját anélkül, hogy megzavarnák az élővilágot.

Singapore,Henderson,Wave,Bridge,Shine,At,Dusk
Fotó: vichie81

A 2008-ban átadott híd futurisztikus formája egészen különleges látványt nyújt: nevéhez hűen, a hullámzó tengert szimbolizálja, teljes 274 méteres hosszában görbül és csavarodik. Maga a gyalogjárda teljesen egyenes, nem kell fel-le sétálniuk az idelátogatóknak, hiszen a hullámok csupán dizájnként szolgálnak. A hidat acélívek horgonyozzák le, amelyeket ívelt balau fából készült lécbordákkal töltöttek ki. A formája lehetővé tette, hogy a tervezők mélyedéseket és kagylószerű fülkéket alakítsanak ki, ahol a sétálók leülhetnek, és megfigyelhetik környezetüket. Alkonyatkor pedig felgyúlnak a fények, a LED világítás minden este 19 órától reggel 7-ig világítja be a hidat, a ragyogó aranykígyóra ilyenkor kíváncsiak a legtöbben.

 


 


 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek